سه گانه گشت ارشاد تکمیل می‌شود

پیش تولید قسمت سوم از فیلم گشت ارشاد آغاز شده، فیلمی که با سبک و سیاقی متفاوت نسبت به دیگر کمدی های اجتماعی توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند؛ پس از قسمت اول که بسیار موفق بود و قسمت دوم که انتظارات انتقاداتی را برآنگیخت، سعید سهیلی سخت قسمت سوم را به کاری "سخت و شیرین" تشبیه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، " آستین بالا زده‌ام برای یک کار سخت. پاشنه بالا کشیده‌ام برای یک کار شیرین. بالاخره تردید را کنار گذاشته و تصمیمم را گرفتم. آری می‌سازم. گشت ارشاد سه را با توکل و توسل. محکم و قوی. فعلاً حرفی برای گفتن نیست. حرف‌ها می‌ماند برای بعد. تنها یک حرف، اراده کرده‌ام تماشاچیان را سورپرایز کنم. نه با اسم و شعار و هیاهو. تنها هنگام اکران در سالن سینما، باقی بعد… یا حق "

سعید سهیلی، کارگردان سینما و خالق گشت ارشاد ۱ و ۲، طی روزهای اخیر، با انتشار این پست در صفحه اینستاگرامش از ساخت قسمت سوم فیلم پرطرفدار "گشت ارشاد" خبر داد. با توجه به موفقیت هر دو قسمت گشت ارشاد در گیشه، می‌توان امیدوار بود با استناد به سورپرایزهایی که سهیلی در پست اینستاگرامی خود به آن اشاره کرده، قسمت سوم آن هم در گیشه کولاک کند.

این در حالی است که پروانه ساخت گشت ارشاد ۳، در سال ۹۸ صادر شده بود، اما پس از گذشت حدود ۲۰ روز از شروع کار برای ساخت این فیلم، سهیلی از ساخت آن منصرف شد و اعلام کرد قصد دارد فیلم دیگری با عنوان "ونکروز" را کارگردانی کند. حالا بار دیگر این کارگردان تصمیم گرفته تا "گشت ارشاد ۳" را جلوی دوربین ببرد.

سعید سهیلی، از دفاع مقدس تا کمدی‌های پرفروش

سعید سهیلی در سال ۱۳۳۸ در تربت حیدریه متولد شد و فعالیت هنری خود را از حوزه هنری خراسان با تئاتر و فیلمسازی آغاز نمود. در سال ۷۵ و اندکی قبل از شروع کارگردانی در سینمای حرفه‌ای، فیلمنامه "توفان شن" را نوشت که توسط جواد شمقدری ساخته شد. بعد از تجربه‌های هنری در خراسان و تهران، در سال ۷۵، سهیلی وقتی ۳۷ ساله بود، نخستین فیلم سینمایی خود را با نام "مردی شبیه باران"، در ژانر دفاع مقدس ساخت. این فیلم در جشنواره همان سال، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای ابوالفضل پورعرب و سیمرغ بلورین بهترین کارگردان فیلم اولی را برای سهیلی به ارمغان آورد.

"مردی از جنس بلور"، دومین ساخته این کارگردان نیز با درونمایه‌ای شبیه "مردی شبیه باران"، با پس زمینه دفاع مقدس به روی پرده آمد. تا سال ۸۵، سهیلی پنج فیلم دیگر را کارگردانی نمود که نشان از دغدغه او در سینمای اجتماعی و سیاسی داشتند. "سهراب"، "شب برهنه"، "غوغا"، "تارا و تب توت فرنگی" و "سنگ، کاغد، قیچی"، آخرین تجربه‌های این کارگردان در عرصه سینمای سیاسی و اجتماعی بودند.

اما از سال ۸۵، سهیلی در چرخشی اساسی، گیشه را به دغدغه‌های پیشین خود ترجیح داد و فیلم "چهار انگشتی" را با مضمونی طنز کارگردانی کرد. موفقیت این فیلم در جذب مخاطب و فروش، به مذاق این کارگردان خوش آمد و باعث شد تا همچنان بر موج سلیقه تماشاگر، در آثار بعدی خود نیز سوار باشد. "چارچنگولی" و "ازدواج در وقت اضافه"، دو فیلم بعدی سهیلی بودند تا در سال ۹۰ به گشت ارشاد رسید. این فیلم با تمام حواشی که برای آن به وجود آمد، اما به شدت مورد استقبال قرار گرفت و سهیلی را بیش از پیش به عنوان کارگردانی موفق در حیطه طنز معرفی کرد.

"کلاشینکف" اثر بعدی این کارگردان بود. فیلمی تلخ که رگه‌هایی از دغدغه‌های پیشین سهیلی را در خود داشت و نقش اول آن را به پسرش ساعد سپرده بود. انتخابی که به نظر خیلی‌ها چندان مناسب نبود و برای ایفای نقش یک قهرمان، بازیگر جاافتاده‌تری نیاز بود. بعد از کلاشینکف، سهیلی به این نتیجه رسید که در همان عرصه طنز فعال بماند و "گشت ارشاد ۲" را کارگردانی نمود و در گیشه بسیار موفق بود. در سال ۹۷ این فیلمساز، "ژن خوک" را با همان درونمایه طنز ساخت که توفیق گشت ارشاد ۱ و ۲ را در گیشه نداشت. نقش اول این فیلم را نیز سهیلی به پسر دیگرش، سینا سپرده بود که با نام هنری سینا مهراد در عرصه بازیگری فعال است.

گشت ارشاد ۱ و حواشی آن

گشت ارشاد ۱ در سال ۹۰ ساخته شد و روایتگر داستان سه جوان جنوب شهری با نام‌های عطا، حسن و عباس بود که برای به دست آوردن پول و گذراندن زندگی دست به کارهای خلاف می‌زنند. آنها با گیر دادن به دختر و پسرهای جوان با نام گشت ارشاد، پول آنها را می‌گیرند و از این راه زندگی خود را می‌گذرانند.

حمید فرخ نژاد، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، میرطاهر مظلومی، جمشید هاشم پور، نیوشا ضیغمی و سحر قریشی، در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. ترکیب تازه بازیگران، سوژه‌ای که از خط قرمزها عبور می‌کرد و شوخی با مسائل روز جامعه را می‌توان به عنوان دلایل اصلی موفقیت این فیلم در گیشه برشمرد.

گشت ارشاد بعد از شش روز اکران، به دلیل مخالفت انصار حزب‌الله توقیف شد، اما پس از مدتی مدیر وقت نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد از اکران محدود این فیلم خبر داد. بعد از این اظهار نظر، نمایش فیلم در شهرستان‌ها متوقف شد و نمایش آن در تهران نیز پس از چند هفته متوقف گردید.

این فیلم در سال ۹۱ و با حذف برخی از صحنه‌های اکران به شبکه نمایش خانگی آمد. سهیلی اعلام کرد فیلمی که در حال حاضر وارد شبکه نمایش خانگی شده به دلیل حذفیات متعدد، دیگر فیلم او نیست. اما باز هم مخالفین فیلم، به عملکرد وزارت ارشاد اعتراض کرده و خواهان توقیف گشت ارشاد شدند. در نهایت و در پی طرح شکایت انصار حزب‌الله به دادسرای فرهنگ و رسانه، این فیلم و متعلقاتش در شبکه نمایش خانگی جمع‌آوری شد. همچنین نمایندگان مجلس نیز در جلسه‌ای در مورد ورود این فیلم به شبکه نمایش خانگی سوال کردند.

گشت ارشاد ۲ و حواشی آن

در پی موفقیت گشت ارشاد، سهیلی بر آن شد تا قسمت دوم آن را در سال ۹۵ جلوی دوربین ببرد. این فیلم با همان ترکیب اصلی بازیگران قسمت اول، یعنی حمیدفرخ نژاد، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی در کنار بهاره افشاری، ترلان پروانه و سارا سهیلی ساخته شد. داستان گشت ارشاد ۲، پنج سال بعد از اتفاقات قسمت اول رخ می‌داد که عباس و حسن از زندان آزاد می‌شوند و عطا هم از کما بیرون می‌آید و زنده می‌ماند. اما بعد از کما به طور کل اتفاقات گذشته را فراموش می‌کند.

گشت ارشاد ۲ که با نام "گشت ۲" اکران شد و واژه "ارشاد" آن از پوسترها حذف شد هم در جذب مخاطب موفق بود و حواشی قسمت اول آن به فروشش در گیشه کمک کرد. هر چند به اندازه قسمت اول، چفت و بست داستانی نداشت و خوش ساخت نبود. اتفاقاً گشت ارشاد ۲ هم از حاشیه‌ها در امان نبود، اما این بار جنس حاشیه‌ها متفاوت بود. این فیلم دچار قاچاق و انتشار نسخه غیرقانونی شد. سهیلی این انتشار را یک تسویه حساب شخصی و سیاسی دانست که بعد از حمایت علنی‌اش از حسن روحانی در انتخابات ۹۶ رخ داده است. همچنین این کارگردان در اعتراض به رفتار منفعل خانه سینما در برابر قاچاق فیلمش، کارت عضویت خانه سینما و کانون کارگردانان را جلوی دوربین آتش زد.

حالا و پس از حواشی‌های مختلف که پیرامون گشت ارشادهای سعید سهیلی شکل گرفت، این کارگردان تصمیم به ساخت قسمت سوم این مجموعه و تکمیل سه‌گانه خود گرفته است. این فیلم احتمالاً با همان ترکیب همیشگی حمیدفرخ‌نژاد، سعید سهیلی و پولاد کیمیایی ساخته شود. با این حال باید منتظر ماند و دید که جنس حاشیه‌های گشت ارشاد ۳ چگونه است.

کد خبر 429175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.