چگونه از ابتلا به سالک جلوگیری کنیم؟

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نحوه پیشگیری از ابتلاء به بیماری سالک را تشریح کرد.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تا به امروز ابتلای به بیماری سالک در استان اصفهان گزارش نشده است، اظهار کرد: این بیماری در فصل اوج گرما و در مرداد ماه بروز می‌کند.

وی در خصوص منطقه هدف بیماری سالک در اصفهان گفت: این بیماری بیشتر در مناطق شرق استان، همچنین گز و برخوار، شاهین شهر، اردستان، شاهین شهر، نطنز، کاشان و آران و بیدگل این بیماری دیده می‌شود.

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به اینکه آیا خطر گزیدگی این نوع پشه در کلانشهر اصفهان نیز وجود دارد، گفت: بیماری سالک در شهر اصفهان به تعداد بسیار محدود و انگشت شمار در سالیان گذشته گزارش شده است، ولی به طور کلی اصفهان محل این بیماری قلمداد نمی‌شود.

پشه بند راه مقابله با سالک

وی در خصوص نحوه پیشگیری از ابتلاء به سالک تصریح کرد: شهروندان در مناطقی که سالک خیز است از رها کردن زباله در اطراف مناطق مسکونی به شدت اجتناب کنند و زباله‌ها باید در مناطق تعیین شده و به دور از شهر هدایت شوند.

فدایی اضافه کرد: در مناطق سالک خیز از اردیبهشت ماه تا مهرماه برای باز کردن پنجره‌ها از توری استفاده کنند، البته توصیه می‌شود افراد در این مناطق از پشه بند برای مواقع خواب استفاده کنند.

وی ادامه‌داد: برای مقابله با این بیماری توصیه می‌شود در زوایای خانه نیز حشره کش زده شود و در زمان خروج از منزل در ساعات غروب از پمادهای جلوگیری از گزیدگی حشرات استفاده کنند.

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص علائم ابتلاء به سالک اظهار کرد: چند هفته بعد از گزیدگی سالک جای جوشی روی بدن ایجاد می‌شود که برخلاف جوش‌های معمولی خود به خود از بین نمی‌رود و جای آن زخم می‌شود و به مرور زمان این جای زخم عمیق و گسترده می‌شود.

وی در خصوص نحوه اطلاع از بیماری سالک گفت: نمونه گیری از زخم ایجاد شده تنها راه شناخت قطعی بیماری سالک است.

کد خبر 429144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.