دستگاه‌ "IUD" چیست و چه نقشی در افزایش وزن زنان دارد؟

استفاده از دستگاه آی‌یودی یکی از موثرترین روش‌های برگشت‌پذیر برای کنترل بارداری است، اما یکی از سؤالاتی که ذهن برخی از زنان را مشغول نگه داشته این است که آیا این روش پیشگیری از بارداری باعث افزایش وزن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش وزن ممکن است یکی از عوارض جانبی اشکال معمولی کنترل تولد نوزادان مانند مصرف قرص‌های ضد بارداری باشد، اما آیا این موضوع در مورد شیوه‌های جدیدتر پیشگیری از بارداری مانند استفاده از دستگاه‌های داخل رحمی (IUD) نیز صحت دارد؟ در ادامه به بررسی چگونگی عملکرد IUD و تأثیر آن در افزایش وزن زنان می‌پردازیم:

انواع دستگاه آی‌یودی (IUD)

آی‌یودی مسی (ParaGard): آی‌یودی مسی یک دستگاه پلاستیکی T شکل بوده که اطراف آن با سیم مسی پیچیده شده است. این دستگاه یک واکنش التهابی در رحم ایجاد می‌کند که برای اسپرم، سمی است و در نتیجه به جلوگیری از بارداری کمک می‌کند. این نوع آی‌یودی قبل از نیاز به تعویض ۱۰ سال دوام می‌آورد.

استفاده از آی‌یودی‌های مسی ممکن است با عوارض جانبی نظیر کم ‎خونی، کمردرد، عفونت، خونریزی بین دوره‌ای، خونریزی شدید در طی دوره‌ها، دردهای شدید قاعدگی و ترشحات واژن همراه باشد. افزایش وزن به‌عنوان عارضه جانبی استفاده از IUD مسی ذکر نشده است.

آی‌یودی هورمونی (Mirena و Skyla): آی‌یودی هورمونی نوعی دستگاه‌های پلاستیکی است که هورمون "پروژستین" را درون رحم آزاد می‌کند. این دستگاه با افزایش غلظت مخاط دهانه رحم از رسیدن اسپرم و لقاح تخمک‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین آی‌یودی هورمونی با نازک‌ کردن پوشش رحم در جلوگیری از آزاد شدن تخمک‌های زنان مؤثر است. این نوع آی‌یودی تا سه سال و آی‌یودی میرنا تا پنج سال دوام می‌آورد.

آی‌یودی‌های هورمونی ممکن است با عوارض جانبی مانند تغییر نحوه خونریزی قاعدگی، عقب‌افتادن دوره قاعدگی یا عوارض جانبی دیگری نظیر افسردگی، خونریزی شدید قاعدگی و سردرد میگرنی همراه باشد. افزایش وزن نیز به عنوان یکی از عوارض جانبی احتمالی استفاده از این دستگاه ذکر شده‌ است.

استفاده از IUD و افزایش وزن

معمولاً فرض بر این است که استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری منجر به افزایش وزن می‌شود. یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که اکثر زنان، صرف‌نظر از روش‌های کنترل تولد، در سال‌های باروری خود دچار افزایش وزن می‌شوند. در مورد افزایش وزن زنان به دلیل استفاده از آی‌یودی‌های مسی هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد. به گفته مرکز ملی فناوری بیوتکنولوژی، اشکال هورمونی کنترل تولد نیز باعث افزایش وزن زیاد زنان نمی‌شود.

حفظ وزن سالم

کنترل وزن، تلاشی مادام العمر است که نقش موثری در حفظ سلامت کل بدن دارد. با استفاده از مقیاس شاخص توده بدنی می‌توان وزن طبیعی خود را محاسبه کرد. برای کاهش وزن، کالری مصرفی نباید بیشتر از سوخت‌وساز بدن باشد. بنابراین مصرف انواع میوه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، لبنیات کم‎ چرب و منابع پروتئین بدون چربی، نوشیدن آب زیاد، انجام تمرینات ورزشی و پرهیز از مصرف گوشت‌های چرب، غذاهای سرخ ‎‌شده و نوشیدنی‌های پرکالری مانند نوشابه و شیرینی‌ها توصیه می‌شود.

کد خبر 429045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.