شرکت یاهو از سقوط تا اوج+سرویس های یاهو

شرکت یاهو، یکی از پیشگامان تاریخ خدمات اینترنتی بوده که موفقیت‌های زیادی را در آستانه قرن ۲۱ تجربه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یاهو (Yahoo)، یک شرکت خدمات اینترنتی آمریکایی است که در سانی‌ویل کالیفرنیا مستقر است و در حال حاضر تحت مالکیت ورایزن مدیا قرار دارد. شرکت یاهو با چالش‌های متعددی رو به رو شد و در نهایت روند سقوط آن در سال‌های پایانی دهه ۲۰۰۰ آغاز شد. البته سرویس‌های متنوع یاهو هنوز هم طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد، به طوری که پورتال وب، سرویس ایمیل، خدمات خبری، مالی، گروه‌های آنلاین و بسیاری خدمات مشابه هنوز هم با نام یاهو فعالیت می‌کنند. در ادامه شما را با تاریخچه تأسیس شرکت یاهو، سرویس‌های یاهو و وضعیت کنونی آن آشنا می‌کنیم:

تاریخچه تأسیس شرکت یاهو

دو دانشجوی دکتری در استنفورد به نام‌های "جری یانگ" و "دیوید فیلو"که در سال ۱۸۸۴، یک وب سایت شخصی طراحی کردند که به کاربران اجازه می‌داد به سایت‌های مورد علاقه این دو نفر در فضای سایبری دسترسی داشته باشد. این وب سایت مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت؛ بنابراین جری و دیوید آن را توسعه دادند، به طوری که به مرور زمان به یک دیتابیس منظم تبدیل شد و کاربران توانستند وب سایت مورد علاقه خود را در آن جستجو کنند. آن‌ها نام وب سایت خود را YAHOO گذاشتند که مخفف عبارت Yet Another Hierarchical Officious Oracle بود. بنیانگذاران از همان ابتدا، فروش تبلیغات در وب سایت را در دستور کار قرار دادند تا سرمایه مورد نیاز را برای پیشرفت سایت خود دریافت کنند؛ از رقبای یاهو در این حوزه می‌توان به Excite، Infoseek و Lycos اشاره کرد.

سرویس‌های یاهو

شرکت یاهو به منظور اینکه از رقبای دیگر خود، به ویژه AOL عقب نماند، سرویس‌هایی مانند چت، خرید آنلاین و اخبار را به وب سایت اصلی اضافه کرد. علاوه بر این، قابلیتی به نام My Yahoo به وب سایت یاهو اضافه شد که امکان شخصی سازی صفحه اصلی را به کاربران می‌داد؛ در این صورت هر کاربر تنها محتوای مورد علاقه خود را در صفحه اصلی یاهو مشاهده می‌کرد. این شرکت آمریکایی تصمیم گرفت حوره فعالیت خود را گسترش دهد، به همین دلیل وارد صنعت خدمات اتصال اینترنتی شد و Yahoo Online را راه‌اندازی کرد.

رخدادهای مهم تاریخ یاهو

یکی از رخدادهای مهم تاریخ یاهو خرید شرکت گوگل به قیمت یک میلیون دلار بود. همچنین یاهو در سال ۱۹۹۸ محصولی توسعه داد که به یکی از نقاط قوت اصلی شرکت تبدیل شد؛ Yahoo Pager که قابلیت‌های پیام رسانی در ترکیب با سرویس‌های دیگر مانند Yahoo Chat را ارائه می‌کرد، در سال ۱۹۹۸ رونمایی شد. این کلاینت جامع نرم افزاری در سال ۲۰۰۰ به Yahoo Messenger تغییر نام داد. یاهو در سال ۱۹۹۹ سرویس Geo Cities که لقب سومین وب سایت پربازدید جهان را پس از AOL و یاهو کسب کرده بود، خرید. این سرویس به کاربران این امکان را می‌داد صفحات وب شخصی داشته باشند و ابزار ارتباطی را نیز برای آن‌ها فراهم می‌کرد. شرکت یاهو به منظور توسعه و بهبود موتور جستجوی خود ۱۳ شرکت اینترنتی را خرید.

سقوط یاهو

با پایان یافتن دهه ۲۰۰۰ یاهو با بحران‌های کوچک و بزرگ زیادی رو به رو شد. نشانه‌هایی از ضعف مالی این شرکت در سال ۲۰۰۸ پدیدار شد. سپس این شرکت مجبور شد کارکنان زیادی را تعدیل کند که این موضوع نشان دهنده ضعف مدیریت بود. یکی از چالش‌های یاهو در این دوره زمانی نبود تعریف دقیق از مأموریت و مسیر حرکت شرکت بود. اسکات تامسون که در سمت مدیریت کل پی‌پال مشغول کار بود در سال ۲۰۱۲ برای مدت کوتاهی مدیریت یاهو را بر عهده گرفت.

او در دوران مدیریت خود تلاش‌ زیادی کرد تا ساختار یاهو را اصلاح کند. البته تامسون در نهایت موفق نبود و جای خود را به مدیر اجرایی سابق گوگل، مریسا مایر داد. مایر در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت جایزه برای اپلیکیشن آب و هوای موبایل شد و مسیر شرکت را بیش از پیش به سمت کاربری‌های موبایل هدایت کرد. با وجود تمام رشدهای تجربه شده تا میانه دهه ۲۰۱۰ یاهو هنوز در دوران بحران بود و با دوران اوج خود فاصله زیادی داشت.

وضعیت کنونی یاهو

شرکت یاهو در سال ۲۰۱۷ با قرارداد ۴.۴۸ میلیارد دلاری توسط ورایزن خریداری شد. از آن سال تا کنون که یاهو و AOL تحت مالکیت ورایزن فعالیت می‌کنند، رخدادهای جزئی در محصولات و سرویس‌های آن‌ها اتفاق افتاده است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۸، اپلیکیشینی به نام Yahoo Together که به عنوان رقیب نرم افزار "اسلک" شناخته می‌شد، برای پلتفرم‌های موبایل اندروید و iOS منتشر شد تا به عنوان اپلیکیشنی مدرن، نیاز کاربران سنتی یاهو مسنجر و پیام رسان AOL را برطرف کند؛ خدمات این اپلیکیشن نیز در سال ۲۰۱۸ تعطیل شد.

کد خبر 428971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.