چگونه ابتلا به وسواس را در سالمندان مدیریت کنیم؟

یک متخصص پزشکی سالمندان، گفت: آموزش‌هایی که در مورد پیشگیری از ابتلا به کرونا طی ماه‌های اخیر به سالمندان داده شده منجر به بروز رفتارهای وسواسی در بسیاری از افراد در این گروه سنی شده است.

سیدرضا اسحاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بروز رفتارهای وسواس گونه در بین سالمندان، اظهار کرد: وسواس مجموعه رفتارها و افکارهای اجبار گونه‌ای است که شخص سعی زیادی برای پیشگیری از تکرار آنها دارد اما معمولاً در این زمینه ناموفق است.

وی با بیان اینکه جمع آوری اشیا بدون استفاده از جمله رفتارهای وسواس گونه در سالمندان است، افزود: معمولاً این گروه از افراد نمی‌توانند این اشیا مازاد را دور بریزند و همه زندگی آنها از این اشیا پر شده و به نوعی تردد آنها را هم دچار مشکلاتی می‌کند و با دور ریختن آنها هم دچار اضطراب می‌شوند.

این متخصص پزشکی سالمندان معتقد است که بروز رفتارهای وسواس گونه در بین سالمندان یک ویژگی متفاوتی با بقیه گروه‌های سنی دارد و فرد سالمند به دلیل محدودیت‌های فیزیکی و رفتاری که دارد نمی‌تواند همه موارد را مانند یک فرد جوان و میانسال عملیاتی کند و با حالت‌های پرخاشگری، بدخلقی و رفتارهای متفاوتی همراه باشد که ممکن تشخیص افسردگی، بیماری خلقی و شخصیت را برای آنها بدهند.

وی ادامه داد: این در حالی است که چنانچه رفتارهای فرد سالمند مورد بررسی قرار گیرد مشخص خواهد شد که او دچار بیماری وسواس رفتاری است و با درمان وسواس این نوع رفتارهای جانبی هم خود به خود درمان می‌شود.

اسحاقی در خصوص رابطه شیوع اپیدمی کرونا و بروز وسواس در بین سالمندان، اظهار کرد: وسواس یک بیماری چند چهره است و یکی از مصادیق علنی وسواس در بین سالمندان شستشوی مرتب ظروف در منزل است. ممکن است فرد سالمند در چینش اشیای منزل وسواس داشته باشد و مرتب مکان اشیا را تغییر دهد.

وی گفت: تحقیقات ثابت کرده که بیماری کووید ۱۹ از طریق ریز قطرات تنفسی که موقع حرف زدن، سرفه، عطسه و حتی نفس کشیدن عادی که از دهان و مخاط‌های بینی خارج می‌شود قابل سرایت است. بنابراین باید به هر شکلی جلوی انتشار این ریز قطرات تنفسی را گرفت و با زدن ماسک، گذاشتن دستمال و آرنج دست روی خروجی دهان و بینی می‌توان از سرایت این بیماری جلوگیری کرد.

این فلوشیپ سالمندی بر این باور است که آموزش‌هایی که در مورد پیشگیری از ابتلا به کرونا طی ماه‌های اخیر به افراد جامعه داده شد باعث حساس شدن بعضی از افراد به این قضیه شد که استعداد بیماری‌های وسواسی را داشتند. رفتارهایی که می‌توانست تا آخر عمر بروز نکند اما اکنون و در شرایط اپیدمی بیماری کرونا بروز کرد.

وی اضافه کرد: در بین مراجعان سالمند دیده می‌شود که در مکان‌های مختلف اقرار می‌کنند که در اثر وسواس زیاد و شستشوی مرتب دست‌ها با مواد شوینده پوست دست آنها از بین رفته و دچار زخم شده است، این گروه از سالمندان اقرار می‌کنند در منزل هر ۲۰ دقیقه یکبار بدون دلیل دست‌ها را می‌شویند و دچار این مشکلات شده اند.

این متخصص پزشکی سالمندان درباره رفتارهای بهداشتی که می‌تواند از موضوع وسواس کرونایی پیشگیری کند، گفت: هر بار افراد سالمند احساس کردند که دست آنها به جایی برخورد کرده و یا با سطح آلوده‌ای در تماس بوده است باید به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون دست‌ها را شستشو دهند.

به گفته اسحاقی؛ بروز بیماری وسواس از نظر شیوع درصد قابل توجهی نیست اما برآوردهایی که اخیراً با شیوع اپیدمی کرونا انجام شده حاکی است که بین چهار تا ۱۵ برابر آنچه که شیوع طبیعی آن بوده در حال افزایش است. برای همین اگر علامت‌هایی از همین دست در بین افراد سالمند دیدیم باید پیگیری لازم را برای درمان وسواس آنها انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اگر علامت‌های وسواس فکری و رفتاری بین افراد سالمند مشاهده شود باید برای تشخیص و مداوای آن در کمترین زمان ممکن به پزشک مراجعه شود. اگر این موارد کهنه شود منجر به بروز اختلالات دیگری مانند بدخلقی، بدرفتاری و حتی مشکلات خواب و تغذیه در بین گروه سالمندان می‌شود.

این فلوشیپ سالمندی بر این باور است که موضوع وسواس ناشی از شیوع کرونا در بین سالمندان را می‌توان تشخیص داد و با یک یا دو جلسه مشاوره در صورت لزوم با یک یا دو نسخه تجویز پزشک قابل درمان است.

وی تاکید کرد: در بحران شیوع کرونا تحرک و ورزش در بین سالمندان زن و مرد باید مرتب وجود داشته باشد و سالمندان به این حرکت و فعالیت بدنی نیاز دارند و باید روزانه حداقل یک ربع یا نیم ساعت تحرک ملایم را داشته باشند.

کد خبر 428869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.