نکاتی که باید برای ورزش در فصل تابستان در نظر گرفت

ورزش کردن در هر فصلی راه و رسم و آداب خودش را دارد؛ در فصل گرما عوارض و آسیب‌های احتمالی ورزش کم نیست مثل گرمازدگی، هایپرونتیلاسیون، کمبود آب و املاح. اگر توصیه‌های ویژه ورزشی در فصل تابستان را به کار ببندید، می‌توانید عوارض و آسیب‌های ورزشی را به حداقل برسانید و سالم‌تر و شاداب‌تر ورزش کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فصل تابستان در حال نزدیک شدن است و با داشتن اوقات فراغت بسیار، ورزش یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در این فصل نباید فراموش کرد. ورزش در تابستان البته با گرمای بسیار زیاد و حضور ویروس کرونا باید تحت شرایط خاصی باشد.

مناسب‌تر است در فصل تابستان ورزش‌هایی انجام شود که برای گرمای هوا متناسب باشد. به طور نمونه شنا کردن یا ورزش در محیط‌های باشگاهی توصیه می‌شود البته بخاطر شیوع ویروس کرونا باید توجه ویژه‌تری نسبت به تهویه مناسب هوا و رعایت فاصله اجتماعی داشت. دویدن بهتر است صبح زود یا اواخر روز که دمای هوا پایین‌تر است انجام شود.

انجام ورزش‌های سنگین در فصل تابستان سبب می‌شود تا دمای بدن بیشتر افزایش پیدا کند. زمانی که صورت فردی بعد از ورزش شدید قرمز شود به این علت است که عروق سطح بدن منبسط می‌شوند تا خون بیش‌تر در سطح بدن جریان یابد و به بیش‌تر دفع شدن حرارت کمک کند. زمانی که خون بیش‌تر در سطح بدن قرار می‌گیرد، کم‌تر به مغز می‌رسد و سبب می‌شود خون رسانی به عضلات کم‌تر شده و در نتیجه عضلات دچار خستگی و انقباض می‌شوند.

اولین نکته برای آغاز ورزش در تابستان تدریجی بودن آن است. شروع ناگهانی و با شدت بالای ورزش در گرمای تابستان باعث گرما زدگی و بیماری می‌شود. پس بهتر است آهسته با ورزش‌های سبک و به مدت زمان کم ورزش را شروع کرد.

لباس مناسب ورزش

لباس‌های راحت و نخی کمک می‌کنند تبادل دمایی بدن با محیط راحت تر صورت بگیرد. استفاده از لباس‌های پلاستیکی گرمای بدن را افزایش می‌دهد و همچنین میزان تعرق افزایش خواهد یافت، اما به تنظیم دمای بدن کمکی نمی‌کند چرا که جنس لباس‌های پلاستیکی مانع تبادل دمایی می‌شود.

حفاظت از پوست و چشم

برای ورزش در محیط‌های باز باید پوست را در برابر اشعه‌های خورشیدی محافظت کرد. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با درجه "اس بی اف" مناسب در فصل تابستان نباید فراموش شود. مهمترین قسمت صورت و گردن همیشه در معرض آفتاب قرار دارند بهتر است با استفاده از کلاه‌های نقاب دار و ضد آفتاب از آن محافظت شود.

برای جلوگیری از آسیب‌های چشمی ناشی از اشعه فرابنفش آفتاب در فصل تابستان باید از عینک‌های استاندارد استفاده کرد. اشعه فرابنفش می‌تواند موجب سوختگی قرنیه و سرطان پلک شود و احتمال بروز بیماری‌های دیگری مانند آب مروارید و تحلیل رفتن صفحه بینایی در شبکیه چشم را در فرد افزایش دهد.

تغذیه و ورزش در تابستان

بهتر است حداقل ۹۰ دقیقه قبل از شروع ورزش یک وعده غذای کوچک یا میان وعده میل شود تا بدن در بهترین سطح انرژی قرار داشته باشد. بعد از مصرف مواد غذایی حاوی نشاسته زیاد و یا کربوهیدرات فراوان، خون از طرف پوست به طرف دستگاه گوارش هدایت می‌شود، بنابراین نباید بلافاصله پس از مصرف چنین موادی به ورزش در محیط گرم پرداخت. ساده‌ترین راه‌های سوخت رسانی به بدن پیش از ورزش خوردن پروتئین است.

آب زیاد نوشیدن

حفظ آب بدن همیشه مورد تأکید بوده ولی در دمای بالا که میزان عرق کردن بدن افزایش می‌یابد و خطر از دست رفتن آب بدن تشدید می‌شود، نوشیدن آب اهمیت بیشتری دارد.

می‌توان به آب پودرهای آماده حاوی املاح افزود یا برای مزه دار کردن آب، به آن تیکه‌های میوه اضافه کرد. بهتر است اضافه کردن طعم به آب بدون اینکه کالری اضافه به همراه داشته باشد انجام شود.

با آشامیدن یک لیوان آب ۳۰ دقیقه قبل از دویدن، بدن از آب کافی برای شروع برخوردار است، همچنین بهتر است در مدت زمان دویدن هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آشامیدن آب تکرار شود.

پس از انجام ورزش باید به مصرف مایعات ادامه داده شود تا کم آبی بدن را جبران شود.

دوش آب سرد

توصیه می‌شود قبل از ورزش دوش آب سرد گرفته شود زیرا این کار حرارت بدن شما را پایین نگه می‌دارد و تحمل گرما برایتان آسان‌تر می‌شود. دوش با آب خیلی سرد می‌تواند گرما زدگی را تشدید کند. سرد شدن پوست سبب افزایش تولید گرما و انقباض عروق موجود در پوست می‌شود، در نتیجه دفع گرما کاهش می‌یابد و فرد پس از دوش گرفتن همچنان احساس گرما کرده و بلافاصله بعد از بیرون آمدن از زیر دوش، به شدت عرق می‌کند. بهترین روش، ریختن آب سرد بر سر، گردن، دست‌ها تا مچ و پاها تا مچ است.

بهترین زمان ورزش در تابستان

بهترین زمان برای تمرینات استقامتی صبح، تمرینات قدرتی ظهر و برای تمرینات سرعتی شب است. یک برنامه ورزشی مفید شامل فعالیت بدنی مداوم است. سه تا چهار بار در هفته و حداقل به مدت نیم ساعت ورزش کنید.

ورزش بیرون از منزل زیر نور آفتاب در بهبود روحیه و جلوگیری از افسردگی مؤثر است، اما گرمای زیاد هم موجب کلافه شدن خواهد شد. بهتر است در زمان‌های خنک‌تر، در پارک‌های پر درخت و سایه دار، کنار ساحل و یا مسیرهای جنگلی که خنک‌تر است ورزش کرد.

کد خبر 428839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.