۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
 وای فای زیر آب!

محققان به تازگی یک سیستم وای فای زیر آبی به نام آکوافای ابداع کرده‌اند که امکان اتصال به اینترنت را در زیر آب فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نفروختن فناوری شناسایی صورت توسط مایکروسافت به پلیس، ایجاد شدن حالت پنجم ماده در ایستگاه فضایی بین المللی، خواندن مقاله توسط کاربران قبل از بازنشر در توئیتر و دسترسی به وای فای در زیر آب را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

کاربران توئیتر قبل از بازنشر مقاله باید آن را بخوانند

برخی افراد بدون خواندن یک گزارش یا مقاله آن را در توئیتر منتشر می‌کنند و درهمین راستا شبکه اجتماعی مذکور تصمیم دارد این روند را متوقف کند. توئیتر مشغول آزمایش ویژگی جدیدی است و به کاربرانی که قصد بازنشر توئیتی حاوی یک مقاله بدون خواندن آن را دارند، یادآوری می‌کند تا مقاله خود را بررسی کنند.

این پلتفرم اجتماعی بیانیه‌ای را در توئیتر منتشر کرده است: ما مشغول آزمایش قابلیت جدیدی در اندروید هستیم؛ هنگامی که کاربر مقاله‌ای را باز نشر می‌کند که آن را در توئیتر باز نکرده باشد، از او می‌خواهیم نخست آن را باز کند. به اشتراک گذاشتن یک مقاله ممکن است بحث‌های زیادی را به وجود بیاورد؛ بنابراین بهتر است کاربران قبل از انتشار آن را بخوانند.

طی ماه‌های گذشته توئیتر به دلیل انتشار گسترده اخبار جعلی در پلتفرم خود مورد انتقاد قرار گرفت، اما اکنون روشی سختگیرانه‌تر درباره راستی آزمایی توئیت‌ها و محتوای دیگری که در پلتفرم منتشر می‌شود، در پیش گرفته است. از سوی دیگر خبر آزمایش ویژگی توئیتر در روزی منتشر شد که اتحادیه اروپا اعلام کرد از پلتفرم اجتماعی فیس بوک و گوگل می‌خواهد گزارش‌هایی ماهانه درباره مقابله با اخبار جعلی ارائه کنند.

دسترسی به وای فای در زیر آب ممکن شد

محققان سیستم وای فای زیر آبی به نام آکوافای را ابداع کرده‌اند که امکان اتصال به اینترنت را در زیر آب فراهم می‌کند. امواج رادیویی به سختی در آب منتقل می‌شوند؛ به همین دلیل غواصان و زیردریایی‌ها برای انتقال اطلاعات به شکل بی سیم به سطح آب با مشکلاتی روبرو می‌شوند. در همین راستا محققان سعی کردند با توسعه یک نسخه زیر آبی از وای فای این مشکل را حل کنند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی محققان دانشگاه KAUST در عربستان سعودی با استفاده از لیزرها، ویدئویی با کیفیت HD را زیر آب منتقل کردند و سیستم آزمایشی فعلی به نام آکوافای نیز براساس همین فناوری لیزر ابداع شده است.

با کمک این فناوری، غواص می‌تواند اطلاعاتی مانند تصاویر یا ویدئو را از یک موبایل در زیر آب برای افراد دیگر روی آب ارسال کند. این اطلاعات ابتدا به شکل امواج رادیویی به دستگاه کوچکی منتقل می‌شوند که روی مخزن هوای غواص قرار گرفته است.

یک میکرورایانه در این دستگاه اطلاعات را به مجموعه‌ای از پالس‌های نوری بسیار سریع تبدیل می‌کند و هر پالس نشان‌دهنده کدهای صفر یا یک سیستم باینری است؛ در مرحله بعد این پالس‌ها به وسیله یک لیزر ۵۲۰ نانومتری یا مجموعه‌ای از آل ای دی‌های سبزرنگ به سطح آب ارسال می‌شوند.

آل ای دی‌های مذکور می‌توانند با کمک یک منبع نیرو اطلاعات را در مسافت کمی منتقل کنند؛ لیزر می‌تواند اطلاعات را به مسافت دورتری بفرستد، اما برای این منظور به انرژی بیشتری نیاز دارد. پالس‌های نور پس از رسیدن به سطح، به وسیله یک دستگاه ردیاب نور (که در قسمت زیرین کشتی نصب شده) دریافت و سپس با کمک یک رایانه به تصاویر یا ویدئوهای اولیه تبدیل می‌شوند. از این نقطه به بعد فایل‌ها را می‌توان به وسیله ماهواره در اینترنت آپلود کرد.

محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: ما روشی ارزان و انعطاف‌پذیر برای انتقال محیط زیر آب به اینترنت جهانی ساخته‌ایم و امیدوار هستیم در آینده استفاده از آکوافای زیر دریا مانند استفاده از وای‌فای گسترده شود. نتایج این تحقیق در مجله IEEE Communications منتشر شده است.

مایکروسافت فناوری شناسایی صورت را به پلیس نمی‌فروشد

پس از آمازون، مایکروسافت نیز اعلام کرد قبل از تصویب قوانین قدرتمند، فناوری شناسایی صورت خود را به پلیس نمی‌فروشد. مایکروسافت در بیانیه‌ای اعلام کرد مشغول کار روی اصول و قوانین مربوط به استفاده از نرم افزار است. این شرکت اعلام کرده تا قبل از تصویب شدن قوانین فدرال درباه فناوری شناسایی صورت، نرم افزار مربوط به این فناوری را به نیروی پلیس نمی‌فروشد.

در بیانیه این شرکت آمده است: ما فناوری شناسایی صورت خودمان را به پلیس نمی‌فروشیم و تا زمانی که قوانین ملی قدرتمندی با توجه به حقوق شهروندی تصویب نشده باشد، آن را به پلیس نخواهیم فروخت.

در پی مرگ جورج فلوید، سیاه پوست آمریکایی به دلیل خشونت پلیس، تظاهراتی در سراسر جهان به وجود آمده است و اکنون این نگرانی وجود دارد که از فناوری شناسایی صورت به طور ناعادلانه علیه تظاهر کنندگان استفاده شود.

حالت پنجم ماده در ایستگاه فضایی بین المللی ایجاد شد

برای نخستین بار پنجمین حالت ماده که به نام "چگالش بوز انیشتین"(BEC) نیز شناخته می‌شود در ایستگاه فضایی بین المللی و حالت میکروگرانش ایجاد شد. چگالش بوز انیشتین حالتی از ماده است که در آن، یک گازِ رقیق بوزون را تا دمای بسیار پایین و نزدیک به صفر درجه مطلق سرد می‌کنند. چگالش بوز اینشتین بسیار شکننده و سرعت عبور نور در آن بسیار کم است؛ به همین دلیل محققان به سختی می‌توانند آن را روی زمین ایجاد کنند، زیرا گرانش زمین با میدان‌های مغناطیسی لازم برای نگه داشتن وضعیت چگالش بوز انیشتین و مطالعه آن توسط دانشمندان تداخل دارد.

ایجاد چنین حالت نادری از ماده در ایستگاه فضایی بین المللی، به مطالعه این وضعیت در حالتی کمک می‌کند که در زمین ممکن نیست و دلیل این امر نیز تأثیر گرانش بر اتم‌ها است. محققان ناسا با استفاده از محیط میکروگرانش فضا توانستند ویژگی‌های این حالت ماده را بررسی کنند. رابرت تامسون، محقق ارشد این پژوهش در ناسا می‌گوید: میکرو گرانش به ما اجازه داد تا اتم‌ها را با نیرویی ضعیف‌تر محبوس کنیم، زیرا مجبور نبودیم در برابر گرانش از آن‌ها محافظت کنیم.

این تحقیق در ژورنال Nature منتشر و در آن به چند اختلاف میان ویژگی‌های BEC ایجاد شده روی زمین و در ایستگاه فضایی بین المللی اشاره شده است. به عنوان مثال BEC در آزمایشگاه‌های زمینی به وجود آمده فقط چند میلیونم ثانیه دوام دارد و به سرعت از هم می‌پاشد، اما BEC ایجاد شده در ایستگاه فضایی، بیش از یک ثانیه دوام آورد و محققان توانستند ویژگی‌های آن را بررسی کنند.