کرونا ویروس از راه چشم منتقل می‌شود؟

قطرات ناشی از سرفه یا عطسه فرد مبتلا به کرونا می‌تواند وارد بینی یا دهان افراد دیگر شود و آن‌ها را نیز به بیماری کووید ۱۹ مبتلا کند، اما آیا این ویروس از طریق چشم‌ نیز انتقال می‌یابد؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حالی که برخی کارشناسان معتقد هستند محافظت از چشم‌ها در پیشگیری از ابتلای بیماری کرونا کمک می‌کند، برخی دیگر در مورد این امر اطمینان ندارند. در واقع ویروس جدید آنقدر ناشناخته است که محققان در تلاش هستند تا هر روز موضوع جدیدی درباره آن کشف کنند. اخیراً متخصصان به یافته‌های جدیدی در خصوص امکان سرایت این بیماری از راه چشم‌ها دست یافته‌اند.

کرونا ویروس چگونه از طریق چشم وارد بدن می‌شود؟

به گفته برخی چشم‌پزشکان بافت شفافی که سفیدی چشم را می‌پوشاند و قسمت داخلی پلک را پنهان می‌کند، ممکن است به ویروس‌های دیگری مانند "آدنوویروس‌های" مرتبط با سرماخوردگی و ویروس "هرپس سیمپلکس" (عامل تبخال لب و تبخال تناسلی) آلوده شود. همین امر در مورد کروناویروس جدید نیز صادق است؛ یعنی قطرات تنفسی فرد آلوده ممکن است از طریق سرفه، عطسه یا حتی صحبت‌کردن و لمس زیاد چشم‌ها وارد این عضو حساس شود.

یک مطالعه وجود گیرنده‌های ACE2 را در سلول‌های سطح چشم نشان داد؛ این گیرنده‌ها با اتصال به ویروس کرونا، زمینه ورود آن را به چشم فراهم می‌کند. علاوه بر‎ این محققان دریافتند سلول‌های سطحی چشم آنزیمی به‌نام TMPRSS2 تولید می‌کنند. این آنزیم به ورود ویروس به سلول‌های چشم کمک می‎کند. همه شواهد حاکی است که به احتمال زیاد سلول‌های سطح چشمی مستعد ابتلا به عفونت ناشی از کروناویروس هستند؛ بنابراین ویروس می‎تواند از طریق مجاری اشک که چشم را به حفره بینی متصل می‌کند، به بینی راه یافته و سلول‌های تنفسی را آلوده کند.

راه پیشگیری از ورود کرونا ویروس به چشم چیست؟

ادوارد ای. مانچه، چشم‎پزشک و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، می‌گوید: بسیاری از پزشکان معتقد هستند که انتقال این ویروس از طریق چشم نیز ممکن است. اگرچه شایع‌ترین راه انتقال کرونا ویروس از طریق بافت‌های مخاطی دهان و بینی بوده و احتمال انتقال از طریق چشم‎ها کمتر است، رعایت نکات بهداشتی مانند شستشو یا ضدعفونی دست‌ها قبل از هر گونه تماس با دهان، بینی و چشم ضروری است. در صورت امکان می‌توان در کنار استفاده از ماسک که مانع ورود ویروس از طریق دهان و بینی می‌شود، برای محافظت از چشم‌ها از محافظ صورت و یا عینک‌های مخصوص کمک گرفت.

کد خبر 428585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • از شهرستان IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    5 5
    سلام ببخشید توروخدا میشه به من کمک کنید همسرمن ازبیمارستان برگشت وحواسشون نبود بادستاشون که نشسته بودن مدام چشماشون لمس کردن بعد دوسه روز حالشون بدشد تست دادن کرونا کرفته بودن،بعد یماه سرگیجه های شدید گرفتن و بیهوش شدن وکارشون به آی سیو کشید،،الان بعدتقریبا ده روز سردرد و چشم درد شدید دارن فقط تو اتاق تاریک هستن ی لحظه نمیتونن گوشیشونو نگاه کنن،،نور خیلی اذیتشون میکنه توروخدا کمک کنید چیکار کنیم ما،،ایشون ۲۶سالشه واین بیماری خیلی اذیتشون کرد،،میترسم چشاشون آسیب خیلی جدی ببینه و دورازجونشون نابینا بشن