۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
سرگذشت طلا در هفته‌ای که گذشت

قیمت طلا در هفته گذشته که بازه زمانی ۱۹ تا ۲۳ خردادماه مصادف با هشتم تا ۱۲ ماه ژوئن میلادی را در بر می‌گیرد در معاملات بازار جهانی، نوسانات اندکی را تجربه کرد اما در نهایت با افزایش قابل توجهی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طلا همواره یکی از ذخایر امن سرمایه‌گذاران در هنگام بحران بوده و هست. به همین دلیل بروز کوچک‌ترین تنش در جهان که بویی از بحران را به مشام سرمایه‌گذاران برساند باعث افزایش در نرخ این فلز زرد می‌شود. در هفته‌های اخیر قیمت هر اونس جهانی طلا تحت تأثیر شیوع گسترده بیماری کرونا، نگرانی جوامع از رکود اقتصادی بی سابقه تحت تأثیر این بیماری و همچنین اقدامات مقامات و سران کشورهای مختلف از جمله چین و آمریکا به عنوان دو ابر قدرت اقتصادی جهان، فراز و نشیب‌های گسترده‌ای را تجربه کرده است.

در هفته پیشین بازار معاملاتی طلا در جهان که بازه زمانی ۱۹ تا ۲۳ خردادماه مصادف با هشتم تا ۱۲ ماه ژوئن میلادی را در بر می‌گیرد، فلز زرد نوسان تقریباً ۵۰ دلاری را تجربه کرد و در نهایت در بالای سطح ۱۷۰۰ دلاری به کار خود پایان داد.

در اولین روز معاملاتی هفته گذشته، قیمت طلا اندکی افزایش یافت و هر انس طلا در این روز با ۰.۱۶ درصد افزایش به ۱۶۸۷ دلار و ۷۲ سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه اوت نیز با رشد ۰.۶ درصدی به ۱۶۹۳ دلار و ۱۰ سنت رسید.

با انتشار آمارهای جدید در ایالات متحده آمریکا و تفاسیر آنکه نشان داد تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده در اقتصاد آمریکا در مقایسه با کاهش هشت میلیونی ماه آوریل، در ماه می رشد ۲.۵ میلیونی داشته است، قیمت هر انس طلا در آخرین روز معاملاتی هفته منتهی به ۱۷ خرداد، به ۱۶۷۰ دلار سقوط کرد.

استفن اینز تحلیلگر بازار طلا در شرکت "آکسی کورپ" گفت: «تحلیل‌ها در مورد آمار بیکاری آمریکا نشان دهنده مجموعه‌ای از ریسک‌های متوجه بازار طلاست و از این رو رشد قیمت فلز زرد بسیار محدود خواهد شد. قیمت فلز زرد برای رسیدن مجدد به رقم ۱۷۰۰ دلار با مشکل مواجه خواهد بود.»

فعالان بازار در این روز منتظر نتیجه نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه بودند اما پس از بهبود غیرمنتظره شاخص‌های اشتغال در این کشور، احتمال منفی شدن نرخ بهره تقریباً به صفر رسید.

با در نظر گرفتن قیمت طلا در این روز و همچنین آخرین قیمت معاملاتی هفته پیش از آن، نرخ فلز زرد از ابتدای سال جاری میلادی و تحت تأثیر بسته‌های محرک اقتصادی، شاهد افزایش بیش از ۱۱ درصدی بوده است. لازم به ذکر است این افزایش با وجود ثبت رکورد بیشترین قیمت در هفت سال گذشته، بلافاصله کاهش چهار درصدی را تجربه کرد.

روز سه‌شنبه _۲۰ خردادماه_ به دلیل افت ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب، قیمت طلا افزایش آهسته دیگری را تجربه کرد و دوباره به سطح ۱۷۰۰ دلاری پیشین خود بازگشت.

قیمت هر انس طلا در این روز ۰.۲ درصد افزایش به ۱۷۰۲ دلار سنت رسید. قیمت طلا در معاملات آتی نیز رقم ۱۷۰۶ دلاری را تجربه کرد.

مایکل مک کارتی تحلیلگر بازار طلا در مؤسسه "سی ام سی مارکتس" درباره وضعیت این فلز گرانبها اظهار کرد: «با توجه به افزایش تمایل برای ریسک پذیری، شاهد بالا رفتن فشارها بر بازار طلا هستیم اما از سوی دیگر افت ارزش دلار سبب شده تا قیمت طلا اندکی رشد کند.»

شاخص ارزش دلار آمریکا در دومین روز معاملاتی هفته گذشته، تقریباً به کمترین مقدار خود در سه ماه اخیر رسید. اما آنچه باعث محدود شدن رشد قیمت طلا در این روز شد حرکت سرمایه گذاران به سمت بازارهای پر ریسک و اعتماد به روند ترمیمی اقتصاد آمریکا بود که نزدک را نیز به رقم بی سابقه‌ای رساند.

با این حال، سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که همه‌گیری ویروس کرونا «فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه پایان دارد.»

در روز چهارشنبه، قیمت طلا در ادامه روند صعودی خود، باز هم افزایش یافت و هر اونس طلا مقدار ۱۷۱۷ دلاری را نیز تجربه کرد. قیمت در معاملات آتی تحویل در ماه ژوئن نیز به ۱۷۲۴ دلار رسید.

ایلیا اسپیواک، تحلیلگر شرکت "دیلی اف ایکس" درباره این شرایط اظهار کرد: «شاهد اجتناب سرمایه گذاران از ورود به بازارهای پر ریسک هستیم و من فکر می‌کنم این وضعیت به سود بازار طلا است، به خصوص که میزان سوددهی اوراق قرضه نیز طی ۲۴ ساعت گذشته کمتر شده است.»

مؤسسه فیلیپ فیوچرز نیز در یادداشتی نوشت: «تجار بازار طلا به دنبال سرنخ‌هایی در بیانیه فدرال رزرو هستند تا ببینند واقعیت ترمیم ناگهانی شاخص‌های اقتصادی آمریکا چیست؟ اگر فدرال رزرو تصویری ترسیم کند که از نظر وال‌استریت منفی تلقی شود تقاضا برای خرید طلا بار دیگر افزایش خواهد یافت.»

همچنین با برگزاری نشست فدرال رزرو، اعضای حاضر در این نشست از ضرورت حفظ نرخ بهره در نزدیکی صفر درصد حداقل تا سال ۲۰۲۲ سخن گفتند و بر طولانی بودن دوره ترمیم اقتصادی تاکید کردند.

آخرین روز معاملاتی هفته پیشین بازار طلا نیر در حال آغاز شد که تقویت ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب، قیمت طلا را کاهش داد اما در عین حال پیش بینی‌های نه چندان مثبت اقتصادی و رشد نگرانی‌ها در مورد موج دوم شیوع کرونا سبب افزایش مجدد تقاضا برای خرید فلز زرد شده است.

قیمت هر اونس طلا روز جمعه و در ابتدای با ۰.۱۱ درصد افت به ۱۷۲۵ دلار و ۸۴ سنت و طلای آتی ماه اوت نیز به ۱۷۳۰ دلار رسید.

سه شاخص عمده بورس آمریکا روز پنجشنبه بیش از پنج درصد افت کردند و بدترین عملکرد روزانه از اواسط ماه مارس تاکنون را به ثبت رساندند. افزایش اخیر موارد ابتلاء به کرونا در بیش از ۱۰ ایالت آمریکا بسیاری از تحلیلگران را درباره شیوع موج بعدی کرونا، نگران کرده است.

اقدامات محرک اقتصادی گسترده و نرخ پایین بهره در دوران پس از شیوع گسترده کرونا در جهان و به ویژه در ایالات متحده آمریکا، قیمت طلا را افزایش داده است. دلیل این مسئله هم این است که با بالا رفتن میزان نقدینگی در اقتصادهای ملی و به ویژه اقتصاد آمریکا بسیاری از سرمایه‌گذاران برای در امان نگه داشتن دارایی‌هایشان از افزایش نرخ تورم به سمت بازار طلا حرکت می‌کنند.

در این میان با نزدیک شدن با لحظات پایانی معاملات هفته پیشین بازار طلا، همزمان با نگرانی‌ها از شیوع موج دوم کرونا، قیمت فلز زرد افزایش یافت و هر انس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۱۸ درصد رشد به ۱۷۳۰ دلار و ۷۵ سنت رسید.

بنابراین با در نظر گرفتن این شد طلا، فلز زرد در هفته گذشته، مجموعه حدود ۲.۷ درصد رشد داشت که بهترین عملکرد هفتگی از هفته منتهی به ۱۰ آوریل تاکنون به شمار می‌رود. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی برای تحویل در ماه اوت با ۰.۱۴ درصد افت به ۱۷۳۷ دلار و ۳۰ سنت رسید.

ادوارد مویا تحلیلگر بازار طلا در شرکت "اوآندا" گفت: «باوجود ترمیم اولیه شاخص‌های بورس در صبح روز جمعه، قیمت طلا به دلیل تداوم رشد تقاضا برای فلز زرد از سوی شرکت‌ها همچنان رو به افزایش بود. این موج دوم کرونا نیست. ویروس تنها دارد فعالیت خود را در سراسر آمریکا ادامه می‌دهد و این مانع از بازگشایی بسیاری از فعالیت‌ها در این کشور خواهد شد. در نتیجه این مسئله به معنای کاهش فعالیت‌های اقتصادی است که به نفع بازار طلا تمام خواهد شد.»

حجم دارایی‌های "اس پی دی آر گلد تراست"، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا، بر اساس آمار روز پنج شنبه، نیم درصد افزایش داشت و به ۱۱۳۵.۰۵ تن رسید که بالاترین رقم در طی ۷ سال گذشته محسوب می‌شود. این آمار به خوبی نشان دهنده افزایش اقبال سرمایه گذاران به سمت بازار طلا است.

نکته‌ای که می‌توان درباره بازار طلا و روند حرکتی قیمت انس در یک هفته آینده گفت این است که، فلز زرد مانند پیش‌بینی‌های هفته‌های قبل در بازه ۱۶۸۰ تا ۱۷۵۰ دلار نوسان خواهد داشت. با این حال وقوع اتفاقات دیگری نظیر شیوع دوباره کرونا، جنگ تجاری چین و آمریکا و همچنین تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا می‌تواند دامنه نوسان این فلز گرانبها را افزایش دهد.

کد خبر 428560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.