نمی‌توانم نفس بکشم!

برگزاری امتحانات پایانی به صورت حضوری چالش اصلی این روزهای آموزش و پرورش است، چالشی بزرگ که یک ماه از آن باقی مانده است و آزمونی سخت برای وزارت محوری آینده سازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دست‌های خود را ضدعفونی می‌کند، ماسک بر دهان و خودکار شخصی در دست، از یک سو در جنگ اعصاب آزمون و از سوی دیگر برای مقابله با کرونا آماده آزمون می‌شود آزمونی که قرار است آینده او را بسازد، آینده‌ای که با کرونا در خطر است.

جمله جالب امیرمهدی رهیده دانش‌آموز پایه دوازهم دبیرستان صدر گویای همه چیز است: " الان دارم از امتحان حضوری سلامت و بهداشتی بر می‌گردم که یکی از مباحثش اینه که برای جلوگیری از بیماری‌های واگیردار در اجتماع حضور پیدا نکنیم."

حرف‌های دل امیرمهدی انگار حرف حدود ۲/۱ میلیون دانش‌آموز نهم و دوازدهم نظری است که همه معترض برگزاری امتحانات حضوری هستند، کسانی که با تسخیر فضای مجازی و انتشار هشتگ‌ها و روایت‌ها در اینستاگرام هم موفق به لغو امتحانات نهایی نشدند، حالا این دانش آموزان باید پشت ماسکی که نفس آنها را بریده برگه امتحان را پاسخ دهند و این در حالی است که آنها ادعا دارند حتی فاصله گذاری اجتماعی هم در محل امتحانات رعایت نمی‌شود.

تجمعات دانش‌آموزان بعد از پایان امتحان پابرجاست

با وجود اینکه استفاده از ماسک سر جلسه امتحان الزامی است و به دانش آموزانی که این مورد را رعایت کنند ماسک اهدا می‌شود، همچنان چالش‌های بحران شیوع کرونا برای دانش‌آموزان ادامه دارد، چالشی که خطرناک‌ترین بخش آن تجمع دانش‌آموزان بعد از برگزاری امتحانات است.

دانش‌آموزان برای جلوگیری از این چالش بزرگ مانع یا توصیه جدی از مدارس نمی‌بینند، امیرمهدی در بخش دیگری از حرف‌هایش در این خصوص می‌گوید: " نهایت برخورد مسئولان مدرسه این است که سر صف می‌گویند بعد از امتحان تجمع نکنید ولی مشخص است که با توصیه‌ای در این حد کسی به آن عمل نمی‌کند."

سوگند اسماعیلی دانش‌آموز پایه دوازدهم دبیرستان فرهنگ و ادب نیز در خصوص اقدامات مدرسه برای جلوگیری از تجمع دانش‌آموزان بعد از برگزاری امتحان اظهار می‌کند: " دانش‌آموزان را به صورت جداگانه به خانه می‌فرستند، اما همچنان تجمع دانش‌آموزان پابرجاست."

دیگر چالش برگزاری امتحانات حضوری نحوه اخذ امتحان از دانش‌آموزان مشکوک به کرونا است که مدارس در این باره اعلام کرده‌اند که اگر کسی احساس مریضی دارد با مراجعه به مدیریت مدرسه می‌تواند در کلاسی جداگانه امتحان دهد.

امتحان حضوری ظلمی یکسان به تمام دانش‌آموزان

همچنین رضا فارسی دبیر ادبیات ناحیه سه در خصوص لزوم برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: امتحانات مجازی مشکلات و معایب فراوانی دارد زیرا بستر آن از قبل در بدنه آموزش و پرورش وجود نداشته است و این موجب می‌شود به فرض مثال از ۱۵ دانش‌آموز ۱۲ دانش‌آموز مطالبی همچون یکدیگر داشته باشند.

فارسی برگزاری امتحانات به صورت حضوری را یک نوع ظلم به دانش‌آموز قلمداد می‌کند و اظهار می‌کند: حداقل این است که این ظلم به طور یکسان انجام می‌شود و دانش‌آموز بر اساس خوانده خود مورد آزمون قرار می‌گیرد.

این دبیر ادبیات از رعایت نشدن فاصله اجتماعی در برخی حوزه‌های امتحانی خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: وقتی مسئولین و مردم به کرونا اهمیت نمی‌دهند نتیجه آن بی‌توجهی به رعایت توصیه‌های بهداشتی است، در حالی که هر شخص باید بداند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک اول به خود و بعد از آن به حفظ سلامتی دیگران اهمیت داده است.

امتحانات در مناطق قرمز برگزار می‌شود!

محمدرضا ناظم زاده، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نحوه برگزاری امتحانات حضوری در اوضاع کرونا اظهار کرد: امتحانات در اوضاع فعلی شرایط خاصی همچون لزوم رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک و ضدعفونی کردن دانش‌آموز و محیط را دارد که طی پیگیری‌ها و بررسی‌های شده این اصول در مدارس رعایت می‌شود.

وی در خصوص لزوم برگزاری امتحانات حضوری تصریح کرد: امتحانات دیپلم یکسری قوانین و ضوابط بین‌المللی دارد که از برگزاری امتحان به صورت مجازی جلوگیری می‌کند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه وظیفه کنترل تجمعات دانش‌آموزی در خارج از مدارس بر عهده مدارس نیست، گفت: مدارس به طور جدی از تجمع دانش‌آموزان در مدرسه جلوگیری می‌کنند و توصیه‌های مؤکدی مبنی بر تجمع نداشتن آنها بعد از مدارس انجام می‌دهد ولی وظیفه پیگیری حفظ سلامت و حضور نیافتن دانش‌آموز در تجمعات به عهده خانواده اوست.

وی با اشاره به برگزاری امتحانات در همه مناطق استان اصفهان از جمله مناطق قرمز اظهار کرد: با توجه به اینکه امتحانات پایه دوازدهم به صورت کشوری برگزاری می‌شود امکان لغو یا تعویق ندارد، این امتحانات در شهرستانی همچون فریدون‌شهر که شرایط قرمز دارد نیز برگزار می‌شود.

دانش‌آموزان بیمار در محیط ایزوله امتحان می‌دهند

ناظم زاده با بیان اینکه دانش‌آموزان دارای شرایط خاص در محیط ایزوله امتحان می‌دهند، گفت: اگر دانش‌آموزی مشکوک به کرونا باشد یا حال ناخوشایندی داشته باشد در کلاس‌های جداگانه امتحان می‌دهد تا خطری برای سایر دانش‌آموزان نداشته باشد.

بجای ترس از کرونا بهداشت را رعایت کنید

همچنین احسان کاظمی، روانشناس حوزه تربیتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص چالش‌های فکری برگزاری امتحانات حضوری دانش‌آموزان در اوضاع کرونا اظهار کرد: برگزاری امتحانات به صورت حضوری بعد از آموزش به صورت مجازی که زیاد موفق نبوده است چالش بزرگی است که مطمئناً سختی‌های زیادی را بر دانش آموزان تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه برگزاری آزمون با ماسک بحران جدی تلقی نمی‌شود، افزود: کسی که با ماسک سر جلسه حاضر می‌شود از لحاظ فکری و به موجب ماسک چالش جدی ندارد، البته که نرسیدن اکسیژن کافی به مغز مطمئناً موجب کاهش بازدهی می‌شود.

روانشناس حوزه تربیتی با بیان اینکه برای دانش‌آموزان مناطق قرمز نباید سختگیری زیادی برای دادن نمره اعمال شود، تصریح کرد: مطمئناً دانش‌آموزان در مناطق قرمز با چالش‌های فکری جدی‌تری روبه‌رو هستند و برای آنها باید شرایط خاصی برای برگزاری آزمون و نمره دهی اعمال شود.

وی در خصوص تأثیرات فکری جدا کردن یک دانش‌آموز و اخذ امتحان از او در محیط ایزوله اظهار کرد: دانش‌آموز نهم یا دوازدهمی یک کودک ابتدایی نیست و می‌فهمد که جدا کردن او از محیط دانش‌آموزان برای حفظ سلامت هر دو طرف لازم و ضروری است.

کاظمی با بیان اینکه ترس از شیوع کرونا باید جای خود را به تاکید بر رعایت پروتکل‌ها بدهد، گفت: با شیوع ویروس کرونا تاکید بر عمل به توصیه‌های بهداشتی جای خود را به ترس از این ویروس داده است، در حالی که خانواده‌ها با آموزش درست خود باید بستر رعایت بیشتر موازین بهداشتی را به فرزندان خود آموزش دهند.

گزارش از: سید ایلیا طاووسی - خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 427907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • US ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    مسائل مهمتر و کلیدی تری را میشد بررسی کرد، خیلی سطحی بود
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 0
    ثبت نام پسرم در هنرستان شهر پرند حضوری بود و 300هزار تومن هم پول ثبت نام گرفتند . وضعیت قرمزه ولی امتحان هم حضوری دیگه هیچی ... در وضعیت قرمز فقط شعار میدهند و به فکر جان و مال دانش آموزان نیستند