هوشمندسازی و دانش محوری اولویت برنامه‌های شهرداری

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه از طریق نرم افزار «اصفهان نما» شهر با چند کلیک در دسترس شهروندان است، گفت: تلاش می‌کنیم برای ادامه روند فعالیت‌ها در حوزه ایجاد شهر هوشمند و شهر دانش محور که مرز بین هوشمندسازی و دانش محوری است در آینده خدمات بیشتری را به شهروندان ارائه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید احمد حسینی نیا صبح امروز _سه شنبه _۲۰ خرداد ماه ۹۹ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرداری اصفهان در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود با هدف کاهش مراجعات و اتلاف وقت در ساختارهای اداری، شفافیت در امور و موارد مربوط به حوزه شهرسازی و درآمد در مناطق ۱۵ گانه و ناژوان برنامه‌ای را از سال‌های گذشته تحت عنوان مکانیزاسیون و الکترونیکی کردن ساختارها و فرآیندها دنبال کرده است.

وی افزود: در حوزه رویکردهای شهرسازی در نسل اول مبتنی بر بستر کشاورزی، نسل دوم مبتنی بر صنعت، نسل سوم شهرسازی الکترونیک و هوشمندسازی و نسل بعدی شهرسازی دانش‌محور مطرح شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی جامعه به دلیل رشد روز افزون جمعیت و وجود شرایط دیوان‌سالاری همچنین بروکراسی اداری که موجب اتلاف وقت می‌شد، در بستر فناوری و رویکرد IT، شهرداری با همکاری سازمان فاوا سیستمی را طراحی کرد که در فاز نخست ساختار الکترونیکی و سپس مبحث هوشمندسازی را دنبال می‌کرد.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی این امکان را به مراجعه‌کنندگان می‌دهد که تحت سیستم وب و با استفاده از مرورگرهای اینترنتی بدون مراجعه به شهرداری خدمات مورد نیاز را دریافت کنند، گفت: شهرداری اصفهان در سال ۹۴ اقدام به خرید، نصب و راه اندازی سامانه سرای هشت کرد که سیستم یکپارچه شهرسازی و درآمد را از طریق مراجعه حضوری برای شهروندان فراهم کرد.

حسینی نیا ادامه داد: دو زیر سیستم دیگر با عنوان شهر نما و سامانه امور مهندسان در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به نرم‌افزار سرای هشت افزوده شد و تحت عنوان ساختار الکترونیکی در شهرداری و حوزه شهرسازی مباحث ایجاد و شهرسازی الکترونیک نقش خود را در شهرداری ایفا کرد.

وی افزود: در ادامه مسیر، موضوع هوشمندسازی از اهداف معاونت شهرسازی و معماری شهرداری بود؛ از این رو فاز دوم پروژه از تیرماه ۹۸ با مطالعات و تدوین فرآیندها آغاز شد و «اصفهان نما» که امروز با عنوان my.isfahan.ir شناخته می‌شود توسط همکاران در حوزه شهرسازی، اقتصادی و مالی برنامه‌ریزی و سازمان فاوا به عنوان کار مشترک برنامه‌ریزی و آبان‌ماه ۹۸ سرور تستی در مناطق هفت و ۱۲ نصب شد تا ایرادهای احتمالی آن برطرف شود که از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته ساختار سامانه اصفهان نما با شعار «شهر با چند کلیک» را در منطقه ۱۲ خروجی گرفتیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تأکید کرد: آنچه در این ساختار اهمیت دارد مدیریت هزینه و خدمت مناسب به شهروندان است.

«پرونده من» خدمتی ویژه

وی گفت: در ساختار فاز یک با عنوان مکانیزاسیون و سیستم سرای هشت هزینه‌ای که برای انجام قراردادها صرف شد ۲.۴ میلیارد تومان بود درحالیکه فاز دوم پروژه با عنوان سیستم یکپارچه شهرسازی «اصفهان نما» رقمی معادل ۶۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است و خوشبختانه شاهد کاهش هزینه‌ها بوده‌ایم چرا که در برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی برنامه زمان مناسب صرف شد.

حسینی نیا با بیان اینکه آنچه به عنوان شرح خدمات برنامه‌ریزی شده، ۳۴ خدمت در حوزه شهرسازی و درآمد است که در حال حاضر ۲۶ خدمت در مناطق ۱۵ گانه جاری شده و شهروندان می‌توانند از این خدمات استفاده کنند، افزود: برای هشت خدمت باقیمانده سرور تستی به صورت پایلوت در مناطق شش، هفت و ۱۲ از اردیبهشت ماه امسال نصب شده و تا نیمه اول تیرماه ۹۹ به مرور در مناطق دیگر نیز جاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین خدمت از خدمات ۲۶ گانه استعلام دفترخانه، استعلام بانک و حفاری است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از خدمات ویژه ۲۶ خدمت ارائه شده «پرونده من» است، اظهار کرد: مالک با مراجعه به این قسمت از سامانه اصفهان نما می‌تواند اسناد و مدارک موجود در پرونده ملک خود را به صورت آنلاین مشاهده کند و حتی طرح‌های توسعه شهری شامل طرح‌های تفصیلی، طرح‌های عمران شهری و طرح‌های ویژه شهرسازی را رصد کند.

وی تصریح کرد: دیگر خدمات ویژه تحت عنوان هشت خدمتی که از اردیبهشت ماه امسال در مناطق شش، هفت و ۱۲ تست خواهیم گرفت شامل مرحله صدور پروانه تا مرحله تعیین دستور تهیه نقشه است.

حسینی نیا گواهی پایان ساخت و پایان کار را یکی دیگر از خدمات قابل ارائه به شهروندان در سامانه اصفهان نما عنوان کرد و گفت: در خصوص خدمات گواهی پایان کار و سفت کاری، از صفر تا صد فرایند را شهروند می‌تواند از طریق سامانه اصفهان نما دنبال کرده و گواهی مورد نیاز را دریافت کند.

وی تصریح کرد: تکمیل فرم شناسه فنی آنلاین برای مهندسان ناظر و ورود اطلاعات نقشه‌ای برای مهندسان طراح همچنین گزارش تخلفات ساختمانی توسط ناظران و گزارش مرحله به مرحله ساخت و ساز در شرح وظایف مهندسان ناظر در این سامانه لحاظ شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه مجموع ۳۴ خدمت ارائه شده در سامانه اصفهان نما در دو بخش خدمات عمومی و خدمات اختصاصی ارائه می‌شود، اظهار کرد: در بخش عمومی خدمات مورد نیاز شهروندان ارائه می‌شود و بخش خدمات اختصاصی برای مهندسان ناظر و مهندسان طراح در نظر گرفته شده است؛ با توجه به اینکه در بخش خدمات عمومی باید خطاها به حداقل می‌رسید، ابتدا در مناطق هفت و ۱۲ به صورت پایلوت اجرا شد و در بخش خدمات اختصاصی نیز از ابتدای سال گذشته ساختار سامانه امور مهندسان را فعال کردیم تا برای ثبت سهمیه مورد استفاده مهندسان ناظر قرار گیرد.

بازتاب خدمات اصفهان نما

وی با اشاره به آماری از بازتاب خدمات اصفهان نما در یک ماه اخیر تصریح کرد: در فرایند یک ماهه در بخش استعلام دفترخانه به صورت مجازی تحت سایت اصفهان نما ۶۷۹ مورد مراجعه و ثبت خدمت در بخش استعلام بانک ۸۱۷ مراجعه و ثبت درخواست، در بخش پروانه‌های صادره شامل مناطق شش، هفت و ۱۲ تعداد ۲۶۸ مورد مراجعه و ثبت درخواست و در بخش پایان کار ۱۰۱ درخواست برای دریافت خدمات ثبت شده است.

حسینی نیا ابراز امیدواری کرد: شهرداری اصفهان تلاش می‌کند برای ادامه روند فعالیت‌ها در حوزه شهر هوشمند و شهر دانش‌محور که مرز بین هوشمندسازی و دانش‌محوری است در آینده خدمات بیشتری را به شهروندان ارائه کند.

وی با اشاره به مزایای «اصفهان نما» خاطرنشان کرد: سامانه اصفهان نما با شعار شهر با چند کلیک در دسترس شهروندان قرار گرفته و باعث کاهش مراجعات، حفظ محیط زیست، کاهش اتلاف سوخت و انرژی و ایجاد شفافیت در امور شهرسازی شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان افزود: از مجموع یکصد خدمتی که شهردار اصفهان به آن اشاره کردند، ۳۴ خدمت در حوزه مباحث شهرسازی و درآمد است و سایر خدمات مربوط به معاونت‌های حمل و نقل و ترافیک، معاونت عمران شهری، معاونت فرهنگی و سایر حوزه‌ها است.

وی با اشاره به تدابیر در نظر گرفته شده در بخش آموزش برای شهروندان در ارتباط با بهره‌گیری از خدمات سامانه اصفهان نما گفت: شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ و خطوط تلفن آزاد در نظر گرفته شده که به اداره شهرسازی الکترونیک در معاونت شهرسازی وصل می‌شود و ۱۰ راهبر به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین پاسخگو هستند، سوالات خود را مطرح کنند.

حسینی نیا تصریح کرد: در سامانه اصفهان نما این امکان وجود دارد که چنانچه شهروندان به هر دلیلی از اینترنت یا موبایل استفاده نمی‌کنند، به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند البته بر اساس لایحه‌ای که به شورای شهر ارائه شده پیشنهاد کردیم بین پنج تا ۱۵ هزار تومان برای مراحل انجام کار برای دفاتر پیشخوان در نظر گرفته شود تا شهروندان بتوانند از پیشخوان دولت این خدمات را دریافت کنند و از سو استفاده‌های احتمالی بعضی از افراد جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: سیاست و هدفی که در لایه هوشمندسازی دنبال کرده‌ایم، «شفافیت» است بدان معنا که حذف دلالان احتمالی در شهرداری‌ها را شاهد باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان به ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت گفت: سال گذشته بر اساس برنامه اصفهان ۲۰۲۰، ۱۵ محور گردشگری را تعریف و امسال اعتبار مورد نیاز را در بودجه برای اجرای آن‌ها در نظر گرفتیم که در حوزه طراحی مناطق سه و نیم میلیارد تومان و در حوزه اجرا ۱۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده و البته در صورتی که خروجی مطلوبی را از اجرای محورهای گردشگری شاهد باشیم اعتبارات قابل افزایش است.

تحقق عدالت فضایی و اجتماعی

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز برای اجرای پروژه‌های پیرایش شهری در مناطق ۱۵ گانه شهر ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در بودجه در نظر گرفته شده است که این اقدام برای تحقق عدالت فضایی و اجتماعی همچنین توزیع عادلانه خدمات در مناطق مختلف شهر انجام می‌شود.

حسینی نیا اظهار کرد: برای پروژه‌های محرک توسعه که سال ۹۷ استارت خورد و سال ۹۸ تعریف شد، ۱۵ پروژه در نظر گرفته شده که در حوزه اقتصادی و شهری با رویکرد محله محوری می‌تواند برای شهروندان نقش انگیزی کند.

وی با بیان اینکه اصفهان به عنوان نخستین شهر پایلوت دوستدار کودک در کشور مطرح شد و از سال ۹۸ طرح‌ریزی لازم را برای آن انجام داد، تصریح کرد: سه گام تحقق شهر دوستدار کودک، پایلوت، دریافت نشان و الحاق به شبکه دوستدار کودک است که در بهمن ماه ۹۸ شهرداری اصفهان وارد گام دوم یعنی دریافت نشان شهر دوستدار کودک شد.

رونق ساخت و ساز در شهر اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به رونق ساخت و ساز در شهر اصفهان علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی گفت: سال گذشته آمارها حکایت از رشد ۱۲ درصدی ساخت و ساز به لحاظ متراژ پروانه از نظر اقتصادی و تعداد پروانه به لحاظ صنعت ساخت و ساز دارد.

وی با بیان اینکه پروانه‌های صادر شده در سال ۹۷ به لحاظ متراژ ۳.۲ میلیون مترمربع بوده است، افزود: در سال ۹۸ علی‌رغم تمام مشکلات، اغتشاشات آبان ماه و بحران‌های اقتصادی که کمتر جاذبه‌ای برای سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز ایجاد می‌کرد، با اعتماد سازی انجام شده شاهد بودیم که ۴.۴ میلیون مترمربع آمار متراژ پروانه‌های صادر شده در شهر اصفهان بوده است.

حسینی نیا ادامه داد: در حوزه صنعت ساخت و ساز در سال ۹۷ سه هزار و ۱۴۰ پروانه ساختمانی در شهر اصفهان صادر شده که این آمار در سال ۹۸ به پنج هزار و ۱۴۳ پروانه افزایش یافته است.

وی گفت: در سال ۹۱ که به لحاظ مسائل اقتصادی و تورم شرایط مطلوب بوده، میزان متراژ صدور پروانه‌های صادر شده یک میلیون و ۹۰۰ هزار مترمربع بوده در حالی که سال گذشته علی رغم بحران‌های کلان اقتصادی متراژ پروانه‌های صادر شده چهار میلیون و چهارصد هزار مترمربع بوده است و خوشبختانه توانستیم رضایت شهروندان را جلب و سرمایه گذاران را با روان سازی، شفافیت و تسهیل امور شهرسازی راغب به انجام ساخت و ساز در شهر کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اظهار کرد: در سال ۹۶ بخشی با عنوان پروژه‌های ویژه شهری برای پروژه‌هایی که به عنوان موضعی و طرح‌های ویژه مطرح است در حوزه معاونت شهرسازی اختصاص یافت و سه و نیم میلیارد تومان بودجه برای آن در نظر گرفته شد؛ در این دوره این عدد به هفت میلیارد تومان افزایش یافت و باعث اجرای پروژه‌هایی شد که مشکلات طرح تفصیلی را به ویژه در حوزه اراضی کشاورزی داخل محدوده شهر برطرف کرد.

افزایش بودجه پروژه‌های ویژه شهری

وی ادامه داد: در سال ۹۸ با تأکید و حمایت شهردار اصفهان و اعضا شورای اسلامی شهر بودجه پروژه‌های ویژه شهری از هفت میلیارد تومان به ۱۲ میلیارد تومان افزایش یافته و این اعتبار خاص معاونت شهرسازی برای طراحی پروژه‌های ویژه است.

حسینی نیا با بیان اینکه امسال برای اجرای پروژه‌های شهر دوستدار کودک یک و نیم میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، افزود: دو میلیارد تومان نیز برای پروژه‌های گردشگری و برنامه جامع شهر با رویکرد نوین در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تحقق شفافیت و ایجاد فرصت‌های برابر برای حرفه مندان، تمامی پروژه‌های شهرسازی در سال گذشته از طریق فراخوان کیفی به متخصصان و مشاوران ارائه شد همچنین در سال جاری پروژه‌ها مشروط به تحقق اعتبار شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: بر اساس برنامه‌های سال گذشته و امتداد آن در سال جاری تلاش شده در راستای تسهیل در ارائه خدمات ۴۰ پروژه در حوزه بافت و محور تاریخی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای ارتقا کیفی شهرسازی، جشنواره معماری و شهرسازی در دستور کار قرار گرفته و فراخوان آن را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۱۰ پروژه ایستگاه‌های آتش‌نشانی را در شهر برنامه‌ریزی کردیم و در حوزه حکمروایی خوب شهری سه هزار و ۱۰۰ نفر ساعت کار کارشناسی مراحل خود را در دو گام شناخت و تجویز دنبال کرده است.

حسینی نیا گفت: سال گذشته قرارداد راه اندازی ۹ دفتر تسهیلگری امضا شد همچنین برنامه جامع اقدامات مشترک با شناسایی ۲۸ محله ناکارآمد شهری دنبال شد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد پروانه‌های ساختمانی در مناطق ۱۵ گانه شهر سال گذشته در کمتر از ۳۰ روز صادر شده است، خاطرنشان کرد: تمام مصوبات کمیسیون ماده پنج و شورای برنامه‌ریزی استان و وزارت راه و شهرسازی در حوزه معاونت شهرسازی را در سامانه مکانیزاسیون ثبت و در اختیار شهروندان قرار دادیم تا آنها با شفافیت کامل به این طرح‌ها دسترسی داشته باشند.

کد خبر 427774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.