احیای خیابان‌ها در پاندمی با احداث پارکلت

ایمن نگه داشتن مردم از ابتلا به ویروس کرونا در رستوران‌ها و کافه‌ها پس از مدت‌ها قرنطینه بسیار چالش‌برانگیز است، اما این کار در شهر لیورپول انگلستان با موفقیت زیادی مواجه بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه تمام صنایع جهان متأثر از شیوع بیماری کووید -۱۹ صدماتی جبران ناپذیر متحمل شده‌اند اما به جرأت می‌توان گفت که صنعت توریسم و مهمان‌پذیری در این بین بیشترین آسیب را دیده است. اکنون که محدودیت‌های اعمال شده برای مهار شیوع کرونا در سراسر جهان رو به کاهش نهاده است، صاحبان مشاغل در بریتانیا با چالش جدیدی مواجه هستند، این‌که چگونه شرایط را به بهترین نحو برای آغاز فعالیت دوباره مهیا کنند تا خود و مشتریانشان را از ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه دارند. صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها در کلانشهر لیورپول برای حل این مشکل و پیروی از مقررات وضع شده توسط سازمان بهداشت جهانی مبنی بر رعایت فاصله اجتماعی، از فضای مقابل محل کار خود بهره گرفته‌اند.

پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی در لیورپول، جنبشی به نام "لیورپول بدون دیوار" در بین تمام مغازه‌داران و صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها ترویج یافت که به دنبال آن بسیاری از خیابان‌های شهر با تغییر کاربری مواجه شدند. در واقع کارکنان صنعت مهمان‌پذیری نه تنها در فضای مقابل رستوران‌ها و کافه‌های خود در خیابان‌ها میز و صندلی می‌چینند تا ضمن رعایت فاصله اجتماعی، بیشترین فضا را برای جذب مشتری فراهم آورند، بلکه از محل پارک خودروها نیز برای افزایش فضای سبز یا ایجاد پارکلت بهره می‌گیرند. این کار نه تنها باعث افزایش فضای سبز منطقه می‌شود، بلکه جایی برای استراحت عابران پیاده فراهم می‌آورد که در نهایت امکان ترغیب این عابران به خرید کردن را افزایش می‌دهد.

مقامات رسمی لیورپول از دیرباز به اهمیت زیرساخت‌های سبز در طراحی شهرها و محیط‌های شهری پی برده‌اند اما ایجاد پارکلت‌ها روشی مقرون‌به صرفه و سریع به شمار می‌رود که این افراد را در رسیدن به هدف خود یاری می‌کند و افزایش رضایت شهروندی و مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی زیادی برای جوامع محلی دارد.

پیدایش پارکلت‌ها به سال ۲۰۰۵ در کلانشهر سانفرانسیسکوی آمریکا باز می‌گردد و از انواع مختلفی برخوردار است. به عنوان مثال بعضی پارکلت‌ها فقط یک طرف خیابان را در بر می‌گیرد و سمت دیگر را برای تردد وسایل حمل و نقل آزاد می‌گذارد و این در حالی است که بعضی از پارکلت‌ها تمام فضای خیابان را به خود اختصاص می‌دهد و مانع تردد خودروها در خیابان مورد نظر می‌شود.

در لیورپول، اغلب پارکلت‌ها سراسر یک خیابان را در بر می‌گیرد و مانع تردد وسایل حمل و نقل موتوری می شود. به این صورت که پارکلت‌ها به صورت گسترده و با ایجاد باغچه‌های کوچک و موانعی در دو طرف انتهایی خیابان، فضایی برای تردد وسایل حمل و نقل باقی نمی‌گذارد. پارکلت‌های سفارشی از محبوب‌ترین آن‌ها در بین مردم این شهر به شمار می‌روند چرا که در هر شرایط و مکانی قابل استفاده هستند. این پارکلت‌ها اغلب در محل پارک خودروهای سنگین یا در فضاهایی غیرمعمول نصب می‌شوند و فضای وسیعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

مردم لیورپول به خوبی تمام از پارکلت‌ها برای رونق اقتصادی کسب و کار خود در دوران کرونا بهره گرفته‌اند و سعی کرده‌اند این فضاهای عمومی را به گونه‌ای طراحی کنند تا بیشترین مشتری را به خود جذب کنند. این افراد در طراحی پارکلت‌های محل کار خود، تمام جوانب را در نظر گرفته‌اند تا ضمن رعایت فاصله اجتماعی بین مشتریان خود، بیشترین زیبایی را برای منطقه به ارمغان آورند. علاوه بر این، تغییرات آب و هوا در طراحی این فضاهای عمومی در نظر گرفته شده است و به همین دلیل در کنار هر پارکلت، اغلب چترهایی برای حفظ مشتریان در برابر بارش باران، بادگیرهایی برای زمان وزش باد شدید و سیستم‌های گرمایش و سرمایش برای تغییرات دما نصب کرده‌اند. مواد به کار برده شده در ساخت این پارکلت‌ها از مقاومت کافی در مقابل رطوبت برخوردار است و به همین دلیل به راحتی قابلیت شستشو و ضدعفونی دارد.

کد خبر 427725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.