چرایی استفاده از ماسک در دوران کرونا

اختلالات ناشی از شوک مواد گندزدا در فاضلاب‌ها، نقش میکروب‌ها در سلامتی بدن، تعرفه رادیوتراپی در ایران، نقش نیکوتین در ایجاد تومور مغزی و چرایی استفاده از ماسک در دوران کرونا را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دکتری تخصصی علوم محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اختلالات ناشی از شوک مواد گندزدا در فاضلاب‌های شهری یکی از مهم‌ترین پیامدهای استفاده بی رویه از این مواد است.

محمد رضا مسعودی‌نژاد با اشاره به اینکه استفاده بی رویه از مواد ضدعفونی کننده و شوینده برای پیشگیری ازکرونا می‌تواند آسیب جدی به محیط زیست وارد کند، اظهار کرد: افزایش استفاده از ترکیبات مواد گندزدا در سطوح یا اماکن عمومی وارد شبکه‌های فاضلاب شده و این مواد می‌تواند ساختار طبیعی فاضلاب‌ها و آب‌های زیرزمینی را دچار اختلال کند.

وی ادامه داد: اختلالات ناشی از شوک مواد گندزدا یکی از مهمترین پیامدهای استفاده بی رویه از این مواد است.

دکتری تخصصی علوم محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه مردم نباید در استفاده از مواد الکلی و گندزدایی برای ضدعفونی کردن زیاده روی کنند، خاطرنشان کرد: اکنون اولویت مسئولان موضوع مقابله با کرونا است و اولویت اقدامات نیز با این مسئله خواهد بود، بنابراین آنچه اهمیت دارد ضدعفونی کردن سطوحی است که ممکن است این ویروس بر روی آن قرار بگیرد.

وی توضیح داد: در عملیات گندزدایی مقدار موادی که استفاده می‌شود اهمیت دارد، بنابراین طبق دستورالعمل باید حد مجاز و غلظت مواد ضدعفونی کننده آن مشخص باشد و به شکل صحیح مورد استفاده قرار بگیرد.

محمدرضا مسعودی‌نژاد با تاکید بر اینکه مواد ضدعفونی کننده نیز آلودگی‌هایی ایجاد می‌کند، گفت: مواد ضد عفونی کننده یا شوینده مواد شیمیایی هستند که آب و خاک را آلوده می‌کنند و استفاده بی‌رویه از این مواد بر زندگی موجودات زنده تأثیرات منفی دارد.

میکروب‌ها چه نقشی در سلامتی بدن دارند؟

فوق تخصص بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد گفت: باید از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها پرهیز کرد، چرا که می‌تواند باعث آسیب به میکروب‌های مفید در بدن شود.

حسن طاهری اظهار کرد: نخستین بار حدود ۲۰ سال قبل مبحث میکروبیوم و میکروبیوتا که درباره میکروب‌هایی است که به طور طبیعی در بدن انسان زندگی می‌کنند، به طور جدی وارد مباحث مربوط به سلامت دستگاه گوارش و بدن انسان شده است.

وی افزود: میکروب‌ها در حال همزیستی با سلول‌های بدن بوده و وجود آن‌ها برای حفظ سلامتی بدن ضرورت دارد و نبود آن‌ها ممکن است سبب مشکلاتی چون چاقی و عدم تأمین ریز مغذی‌ها در بدن و ایجاد نقص در سیستم دفاعی بدن و کارکرد طبیعی دستگاه عصبی مرکزی شود.

این فوق تخصص بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد با اشاره به این مطلب که ساختار ژنتیکی سلول‌های بدن انسان‌ها حدود ۹۹ درصد مشابه یکدیگر است، تصریح کرد: آنچه سبب تفاوت انسان‌ها می‌شود، ساختار ژنتیکی میکروب‌های بدن آن‌ها است و بیشتر ژن‌های بدن انسان مربوط به میکروب‌ها است و ساختار ژنتیکی این میکروب‌ها در انسان‌ها حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد تفاوت دارد و این تفاوت‌ها در بروز مشکلاتی همچون آلرژی و چاقی نقش دارد.

وی با بیان اینکه میکروب‌ها در بخش‌های مختلف بدن از جمله پوست، دهان، اندام‌های جنسی، روده و معده و دستگاه تنفس قرار دارند، اضافه کرد: میکروب‌های موجود در بدن نوزاد از زمان تولد تغییر و تحول و گسترش پیدا می‌کند و پس از حدود ۲.۵ سال جنس میکروب‌ها موجود در بدن کودک و انسان بالغ تقریباً مشابه خواهد بود.

طاهری در مورد میکروب هلیکوباکتر پیلوری‌هایی که در معده انسان وجود دارد، خاطرنشان کرد: در مورد این میکروب‌ها که در ایجاد زخم اثنی عشر و معده و حتی سرطان معده مؤثر هستند، زمانی باید اقدام به درمان و ریشه کنی کرد که این میکروب به بدن آسیب وارد کند، در غیر این صورت برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ریشه کنی بی مورد این میکروب نیز می‌تواند در ایجاد اشتهای کاذب و چاقی نقش داشته باشد.

تعرفه رادیوتراپی در ایران یک پنجم کشورهای منطقه است

متخصص رادیوتراپی انکولوژی گفت: در مقایسه هزینه‌های درمان سرطان در ایران و کشورهای منطقه مشخص شده که تعرفه رادیوتراپی در ایران، یک پنجم کشورهای منطقه است.

حسین یحیی‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر با افزایش سرطان‌های دستگاه گوارش، پستان و… به دلیل تغییر سبک زندگی مواجه هستیم، اظهار کرد: تغییر رژیم غذایی و کم تحرکی از عوامل افزایش انواع بیماری‌ها و سرطان‌ها به شمار می‌رود.
وی مصرف سیگار و الکل را به عنوان دیگر علل افزایش سرطان‌ها دانست و ادامه داد: مصرف سیگار و الکل منجر به افزایش سرطان‌های سر و گردن، حفره دهان، مری و معده می‌شود.

این متخصص رادیوتراپی انکولوژی با اشاره به افتتاح اولین مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان در کشور، افزود: تمامی درمان‌های رادیوتراپی و تکنیک‌هایی که در دنیا متداول است، در این مرکز ارائه می‌شود و از این جهت اولین مرکز جامع سرطان کشور به حساب می‌آید که تمامی خدمات تشخیصی، درمانی و حتی پس از درمان را در یک مکان ارائه می‌دهد.

وی در ارتباط با هزینه‌های درمان سرطان در ایران و کشورهای منطقه، گفت: تعرفه رادیوتراپی در ایران یک پنجم کشورهای منطقه است.

یحیی‌زاده در ارتباط با ویژگی‌های این مرکز جامع سرطان، افزود: استفاده از تکنیک‌ها و دستگاه‌های پیشرفته در این مرکز باعث شده تا روند تشخیص و درمان سرطان‌ها در یک مکان متمرکز شود.

نقش نیکوتین در ایجاد تومور مغزی

محققان دریافتند در بین افراد مبتلا به شایع‌ترین نوع سرطان ریه حدود ۴۰ درصد مبتلا به تومورهای مغزی می‌شوند و میانگین مدت زنده ماندن آن‌ها کمتر از ۶ ماه می‌شود.

دانشمندان دانشکده پزشکی ویک فورست آمریکا دریافتند نیکوتین، ماده شیمیایی غیرسطان زا موجود در تنباکو موجب گسترش سلول‌های سرطان ریه به سوی مغز می‌شود و محصولات جایگزین تنباکو ایمن‌ترین راه برای مبتلایان به سرطان ریه برای ترک سیگار نیست.

در این مطالعه حدود ۲۸۱ بیمار مبتلا به سرطان ریه مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد افراد سیگاری به شدت در معرض ابتلاء به سرطان مغز قرار دارند.

سپس با استفاده از موش‌های آزمایشگاهی، محققان دریافتند نیکوتین موجب افزایش متاستاز مغز با عبور از مانع خون-مغز شده و میکروگلیا (نوعی سلول ایمنی در مغز) را از نقش محافظ در برابر تومور به نقش حامی رشد تومور تغییر می‌دهد.

تیم تحقیق در ادامه به بررسی داروهای تأثیرگذار بر از بین بردن تأثیر نیکوتین پرداختند و ماده پارتنولید را شناسایی کردند، این ماده به طور طبیعی در گیاه بابونه یافت می‌شود و پارتنولید می‌تواند شیوه جدیدی برای مقابله با متاستاز مغز بخصوص برای افراد سیگاری باشد.

در حال حاضر تنها راه درمان این بیماری مخرب، پرتودرمانی است.

چرایی استفاده از ماسک در دوران کرونا

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: همه افراد برای جلوگیری از انتقال کرونا باید ماسک بزنند تا از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شود و ماسک زدن به معنای عدم ابتلاء نیست.

شروین شکوهی با توضیح اینکه اگر شرایط طوری باشد که ماسک زدن اجباری شود بسیار عالی می‌شود، افزود: زیرا در شرایط فعلی ماسک نمی‌زنیم که بیماری را نگیریم، بلکه ماسک می‌زنیم تا اگر بیمار هستیم به بقیه منتقل نکنیم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی ماسک معمولی و دست دوز هم کافی است و حتماً لازم نیست استاندارد باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه در صورت استفاده همه افراد از ماسک، نگرانی بابت دست زدن به ماسک و آلودگی ناشی از آن وجود ندارد، افزود: اگر همه از ماسک استفاده کنند، ویروسی در هوا نیست که روی ماسک ما بنشیند و به همین خاطر ترسی از دست زدن به ماسک و آلوده شدن دست‌ها وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این مراعات بسیار مفید خواهد بود، زیرا اگر همه ماسک بزنند، احتمال اینکه قطرات تنفسی کسی روی دستگیره در و سطوح باشد بسیار کم خواهد شد و به نفع همه است.

کد خبر 427675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.