۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
روزی مخصوص کرانه‌های آبی‌رنگ

روز جهانی اقیانوس‌ها، فرصتی برای تکریم، نجات، مراقبت و حفظ این منابع ارزشمند و گونه‌های ساکن در آن‌ها است که در سال جاری تحت عنوان "نوآوری برای یک اقیانوس پایدار" برگزار می‌گردد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ۷۱ درصد از کل سطح زمین را پیکره‌های عظیم آبی‌رنگ و پر جنب و جوش با عمقی بیش از ۱۵ کیلومتر که در بعضی نقاط این عمق حتی بیشتر می‌شود پوشانده است. این پوشش‌های عظیم و گسترده که به‌عنوان منشأ پیدایش حیات نیز شناخته می‌شود، اقیانوس‌های جهان است، عمری طولانی و بیش از ۲۳۰ هزار گونه جانوری در بخش‌های کشف شده خود دارد که البته تخمین زده می‌شود تعداد این گونه‌ها در قسمت‌های کشف نشده آن‌ها چندین برابر بیشتر باشد.

اهمیت اقیانوس‌ها

اقیانوس‌های جهان بخش فوق‌العاده مهمی از تاریخ را تشکیل می‌دهد، اهمیتی چشمگیر در حیات کره زمین دارد و محافظت از آن‌ها به‌منظور ایجاد خانه‌ای امن برای همه موجودات ضروری است. از این پوشش‌های شورمزه نه تنها برای تأمین منابع غذایی، مغذی و دارویی که به‌منظور تحقق اهداف تفریحی و تجاری نیز بهره‌های فراوانی گرفته می‌شود. علاوه بر این گفته می‌شود که نقش آن‌ها در جذب دی‌اکسیدکربن سهم بسزایی در تولید قسمت عمده‌ای از اکسیژن تنفسی بسیاری از نقاط کره زمین و تنظیم آب و هوای آن دارد. امروزه اقیانوس‌ها با فشارهای بی‌سابقه‌ای از عوامل گوناگون آلوده‌کننده گرفته تا تغییرات آب و هوا روبرو هستند.

ضرورت تعیین روز جهانی اقیانوس‌ها

روز جهانی اقیانوس‌ها بهانه‌ای است که در آن به اهمیت نقش این منابع آبی، غذایی و اقتصادی در زندگی بشر پرداخته شود و روی ضرورت تمرکز بر پاک و قابل استفاده ماندن آن‌ها تأکید شود چراکه علاوه‌بر انسان‌ها، حیوانات نیز سزاوار داشتن خانه‌ای امن و پاک برای زندگی در محیطی بدون تخریب‌های ناشی از ویرانگری‌های بشری و داشتن آرامش و آسایش در سرپناه‌های خود هستند.

به همین دلیل سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت که هشتم ماه می هر سال را به‌عنوان روزی برای گردهم آوردن اقشار و مسئولین گوناگون جوامع در کنار هم تعیین کند که در آن به مسائل مختلف مربوط به اقیانوس‌ها، افزایش آگاهی از خطرات مختلفی که تهدیدشان می‌کند و نقش مهم آن‌ها برای ادامه حیات بپردازند. هدف کلی این روز برداشتن گام‌هایی برای حمایت از سلامت اقیانوس‌ها و ایجاد فضایی است که تمامی گونه‌های مختلف حیات اعم از انسانی و جانوری بتوانند از زندگی لذت ببرند و از آسیب‌های بشری مصون بمانند. روز جهانی اقیانوس‌ها فرصتی است برای آگاه‌سازی و آموزش انسان‌ها نه تنها برای تجلیل از زیبایی، شکوه، عظمت و نعمت‌های این کرانه‌های آبی که به‌منظور درک اقیانوس‌ها به‌عنوان بخش مهمی از زیست‌کره.

بزرگداشت اقیانوس‌ها

امروزه برگزاری روز جهانی اقیانوس‌ها نسبت به سال‌های اولیه بسیار گسترده‌تر انجام می‌گیرد و طیف وسیعی از سازمان‌های مرتبط شامل بخش‌های گوناگون کنوانسیون سازمان ملل در مورد قانون دریاها، فضاهای دریایی، حمل‌ونقل بین‌المللی، امنیت دریایی، علوم دریایی و فن‌آوری، تنوع زیستی دریایی، محیط زیست دریایی و توسعه پایدار، تغییرات آب و هوایی و همکاری‌های مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی را در بر می‌گیرد. اقدامات انجام‌گرفته در روز جهانی اقیانوس‌ها در تمامی این بخش‌ها بسیار اهمیت دارد.

تهدیدکننده‌های اقیانوسی

گسترش مداوم مشکلات مربوط به بدنه‌های آبی هم‌چون زباله‌های پلاستیکی به‌عنوان بزرگترین فجایع جهانی زیست‌محیطی حال حاضر که سالانه جان بیش از یکصد هزار حیوان دریایی را می‌گیرد، کاهش سطح آب‌های شیرین و بالا رفتن سطح آب اقیانوس‌های جهان، ناخالصی‌های موجود در آب و افزایش اسیدیته آن به دنبال استفاده از سوخت‌های فسیلی همچنین مشکلات مربوط به صید بیش از حد ماهی و سهمی که از آن به ماهیگیران کشورهای مختلف دنیا تعلق می‌گیرد و منجر به نابودی گونه‌های مختلف می‌شود از جمله عوامل تهدید کننده حیات زیستی جانوران و در نهایت انسان محسوب می‌شود.

روز جهانی اقیانوس در سال ۲۰۲۰

موضوع روز جهانی اقیانوس‌ها در سال ۲۰۲۰ "نوآوری برای یک اقیانوس پایدار" است که با توجه به افزایش روزافزون مشکلات آب‌های جهان، نیاز به تعادل در حفظ سلامت اقیانوس‌ها و فعالیت‌های مداوم اقتصادی، وابستگی به اکوسیستم‌های عظیم آب‌های شور، ظهور طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی جدید مرتبط با اقیانوس و نوآوری‌های مداوم تعیین شده است. این موارد به یک رویکرد تازه و تجدیدنظر در قوانین پیشین نیاز دارد.

کد خبر 427591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.