نباید تنها به توسعه اصفهان فکر کنیم/در دیپلماسی شهری پیشتاز بودیم

سال‌های زیادی است که مدیران شهری در شهرهای مختلف دنیا می کوشند فارغ از روابط بین دولت‌ها، ارتباطات گسترده‌ای با دیگر شهرهای جهان برقرار کرده و منافع اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و توسعه‌ای شهر خود را تامین کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه با گسترش جوامع شهری، دیپلماسی ملی به تنهایی نمی‌تواند نیازهای شهروندان در مقیاس بین‌المللی را شناسایی، مدیریت، تأمین و از فرصت‌های بومی خود استفاده کند.

با توجه به اینکه وابستگی متقابل شهروندی میان ملت‌ها، گسترده و فراگیر شده، جوامع نیازمند نماینده‌های متخصص به ویژه در زمینه‌های شهری هستند تا از این طریق بتوانند بر مشکلات فائق آیند؛ از این رو بهره‌مندی از دیپلماسی شهری جهت برون رفت از مسائل شهر از اولویت‌های اصلی مدیران شهری اصفهان در برنامه‌ریزی‌های شهری است.

دیپلماسی شهری تحت حمایت دیپلماسی رسمی می‌تواند در تبدیل کلان‌شهر اصفهان به یک شهر جهانی و قرارگیری آن در چرخه اصلی گردشگری جهان مؤثر باشد؛ این موضوع در دوره فعلی مدیریت شهری اصفهان بسیار مورد توجه قرار گرفته و در این راستا اقدامات زیادی شده است که برای آگاهی از آنها و فعالیت‌های صورت گرفته جهت تحقق رویداد گردشگری اصفهان ۲۰۲۰ و رونق صنعت گردشگری شهر با قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در دو سال گذشته شهرداری اصفهان در موضوع گردشگری چقدر موفق عمل کرده است؟

برنامه‌ای که به شورای شهر ارائه دادم شامل هفت محور و نخستین محور آن "گردشگری" بود. معتقدم در هر شهری زیرساخت‌های گردشگری باید مهیا باشد؛ این زیرساخت‌ها به چند دسته تقسیم می‌شود که دسته نخست آثار تاریخی، میراثی، تمدنی و فرهنگ است که بخشی از جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان به شمار می‌رود.

دسته دیگر از زیرساخت‌ها شامل راه‌های زمینی، ریلی و هوایی و حتی حمل و نقل درون شهری مانند خطوط مترو و… است و پس از آن باید شرایط دیپلماسی شهری، تعاملات بین شهرها و کشورها فراهم باشد، بر همین اساس از دو سال پیش سعی شد شهرداری اصفهان در این زمینه با قدرت ورود پیدا کند.

کمتر شهری است که بتواند در قلب اروپا در شهر پاریس، هفته فرهنگی به منظور توسعه گردشگری و توسعه مسائل فرهنگی برگزار کند. شهرداری اصفهان ۳۸ برنامه در شهر پاریس اجرا کرد که فکر می‌کنم این آغاز بسیار خوبی بود؛ البته پس از این رویداد به صورت مستمر در کشورهای مختلف برنامه‌هایی برگزار و با گروه‌های تخصصی، مسئولان شهرها، مدیران دانشگاه‌ها گفت و گوهایی انجام شد.

این اتفاقات در دوران پس از برجام محقق شد، دورانی که فضای کشور بسیار مطلوب و رفت و آمدها به شدت افزایش یافته و بخشی از فعالیت‌های شهرداری ملاقات با میهمانان خارجی بود. مجموع این مسائل، اصفهان را به مسیر درست خود در حوزه گردشگری هدایت کرد؛ البته همواره تاکید بر این بوده که شهرداری متولی امر گردشگری نیست، اما تسهیل کننده آن است.

با گذشت زمان با چالش‌هایی مواجه شدیم چراکه معادلات جهانی تحت تأثیر برخی مسائل قرار گرفت و با توجه به سیاست‌های خارجی، رفت و آمدها با محدودیت‌های زیادی مواجه شد؛ وقتی دولت در ارتباطات و گفت و گوهای بین‌المللی خود با چالش مواجه شود، آثاری از خود باقی می‌گذارد که یکی از آثار مهم آن در حاشیه رفتن موضوع گردشگری در عرصه بین‌المللی است.

جذب گردشگر در عرصه داخلی نیز بسیار حائز اهمیت است و در این راستا تاکنون با شهرهای دیگر تعاملاتی برقرار شده است، به عنوان مثال با کلان‌شهر تبریز تفاهم‌نامه همکاری امضا و هفته فرهنگی اصفهان در تبریز با حضور مدیران این شهر برگزار شد و در اصفهان نیز همین اتفاق در روز تبریز افتاد و همزمان با این رویدادها مثلت طلایی گردشگری با شهرهای یزد و شیراز دنبال شد.

رویداد گردشگری اصفهان ۲۰۲۰ نیز تعریف شد و قرار بود منشأ تحول در حوزه گردشگری شود و مسیر اقتصاد گردشگری را هموار کند تا اقتصاد شهر حول محور گردشگری شکل گیرد، اما با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و رویداد ۲۰۲۰ در شرایط خاصی قرار گرفت.

اصفهان ۲۰۲۰ هنوز در اولویت قرار دارد؟

قطعاً در این راه نگاه و تصمیم‌گیری با توجه به شرایط ایجاد شده، متفاوت است. همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ بسیاری از مسائل را با مشکل مواجه کرد، نوروز امسال که شهرداری برای پذیرایی از مسافران آماده می‌شد و زیرساخت‌ها فراهم شده بود محدودیت تردد در کشور اعمال شد و همه تلاش کردیم مردم را به «در خانه ماندن» دعوت کنیم.

با توجه به شرایط ایجاد شده، به نوعی شهر به تعطیلی کشیده شد و این شرایط استثنایی و اضطراری اولین محور برنامه هفتگانه شهرداری اصفهان یعنی «گردشگری» را تحت تأثیر قرار داد و شهر را با مشکل مواجه کرد. یکی از مهمترین آرزوهای ما این است که اصفهان محور گردشگری شود به همین دلیل ایجاد زیرساخت‌های لازم مورد توجه قرار گرفت، به طوری که در زمینه راهسازی و توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مترو اقدامات خوبی در حال انجام است.

پیاده راه چهارباغ با تلاش بسیار زیاد ساماندهی شده و فعالیت‌های عمرانی آن در حال تکمیل است که می‌تواند مقصد بسیاری از گردشگران و باعث رونق صنعت گردشگری باشد.

آیا هنوز تحقق شعار «اصفهان ۲۰۲۰ تعبیر یک رؤیا» را امکان پذیر می‌دانید؟ این برنامه تا چه میزان با شرایط به وجود آمده بر اثر همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ منطبق شده است؟

برنامه اصفهان ۲۰۲۰ در دو بخش برگزاری رویدادها و ایجاد زیرساخت‌ها تعریف شده بود؛ در بخش رویدادها یکی از موارد مهم، برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان است. در حال حاضر تمام رویدادهای هنری شهرهای بزرگ دنیا تعلیق شده است، البته این رویدادها در نیمه نخست امسال برگزار نخواهد شد چنانچه قرار باشد برای نیمه دوم سال برنامه‌ای اجرا شود، از دو ماه قبل اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

از این رو برگزاری این رویداد مانند سال‌های گذشته نخواهد بود. دو فرضیه برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان مد نظر است، نخست اینکه جشنواره مانند سال‌های گذشته برگزار شود که منوط به بازگشت به شرایط عادی است، دوم اینکه رویداد به صورت آنلاین برگزار شود.

البته باید بررسی شود رویداد بزرگی مانند سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان را می‌توان به صورت آنلاین برگزار کرد و این موضوع می‌تواند محرک توسعه در عرصه فیلم، سینما، نمایش و تئاتر باشد؟

برگزاری رویدادها در قالب «اصفهان ۲۰۲۰» در شرایط کنونی معنا ندارد، اما تکمیل پروژه‌های مرتبط با اصفهان ۲۰۲۰ در بودجه مورد توجه قرار گرفته است. ساماندهی دروازه دولت، چهارباغ و سایر اقدامات می‌تواند به نوعی برافراشتن بیرق اصفهان ۲۰۲۰ به شمار آید.

در این دوره مدیریت شهری ثمره خواهر خواندگی شهرها برای شهر اصفهان چه بوده و آیا در این روابط تجدید نظر انجام و موفقیتی حاصل شده است؟

در حال حاضر در شرایط ویژه‌ای قرار داریم و امکان توسعه خواهرخواندگی، اجرای برنامه‌ها و تحقق تفاهم نامه‌ها به دلیل شرایط جهانی عملاً وجود ندارد، اما فکر می‌کنم در حوزه خواهرخوانده‌ها و دیپلماسی شهری در عرصه بین‌المللی، شهرداری اصفهان موفق عمل کرده است، وزارت کشور نیز معتقد است که اصفهان در حوزه دیپلماسی شهری پیشتاز سایر شهرها بوده است.

در برهه‌ای از زمان اصفهان به چندین شهر دنیا معرفی شد، وقتی در جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از ۲۵۰ شهر بزرگ دنیا درباره اصفهان صحبت می‌شود، امر مهمی است زیرا پس از سخنرانی همه از اصفهان می‌پرسند و به این شهر علاقه‌مند می‌شوند.

با شیوع ویروس کرونا در چین با شهردار شیان مکاتبه شد که این حرکت خوب مورد استقبال قرار گرفت، برای ابراز همدردی نامه‌ای ارسال شد و اعلام کردم اصفهان آماده کمک به شهروندان شیان است. پس از آن با همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ در کشور مواجه شدیم این بار شهردار شیان با شهرداری اصفهان مکاتبه و متعاقب آن با سفارت ایران در چین گفت و گو کرد و کمک‌هایی از شهرهای گوانگ‌جو و شیان در حوزه تأمین اقلام بهداشتی برای اصفهان ارسال و به دانشگاه علوم پزشکی هدیه شد؛ این نتیجه دیپلماسی خوب و حرکت به موقع است.

در همان زمان با تمام خواهر خوانده‌های اصفهان مکاتبه کرده و ابراز همدردی و اعلام همکاری کردیم و به قصد تحکیم و تقویت ارتباطات گام‌های مؤثری برداشته شد. حتی با شهرهایی که تا قبل از این، روابط آنها با اصفهان مدت‌ها دچار تیرگی بود با ما مکاتبه کردند، بنابراین می‌توان گفت تهدید ویروس کرونا در حوزه بین‌المللی برای اصفهان به یک فرصت بسیار خوب تبدیل شد.

اخیراً با ارائه یک لایحه به شورای شهر درصدد انجام مکاتبات برای خواهرخواندگی با «حیدرآباد» هند به عنوان چهاردهمین خواهرخوانده اصفهان هستیم. البته در اصفهان نه تنها با خواهرخوانده‌ها بلکه با سازمان‌های بین‌المللی که شهرداری اصفهان به عضویت آنها در آمده، مکاتبات خوبی انجام شده است. در حال حاضر نیز درصدد انجام مکاتباتی با سازمان‌های جهانی دیگر در ارتباط با هوشمندسازی و توسعه شهر هستیم که این اقدامات نتایج بسیار خوبی برای اصفهان همراه خواهد داشت.

با توجه به اینکه شرایط همه‌گیری ویروس کرونا اتفاق افتاده، در حوزه داخلی تا چه حد گسترش دیپلماسی شهری مورد توجه است؟

اقدام هوشمندانه شهرداری اصفهان که هنوز شهرداری دیگری موفق به انجام آن نشده، این است که هر کجا اتفاقی حادث و دایره آن وسیع باشد به طوری که کمک همه ملت را بطلبد، بلافاصله در آن نقطه حضور می‌یابیم.

در حادثه زلزله کرمانشاه شهرداری اصفهان همکاری خوبی داشت، پس از آن در روزهای نخست وقوع سیل خرم آباد به این شهر سفر کردیم امدادرسانی برای رفع آب‌گرفتگی‌ها و بازگشایی معابر از سوی نیروهای شهرداری اصفهان انجام شد.

با وقوع سیل در سیستان و بلوچستان شهرداری اصفهان در کنارک و تعداد زیادی از روستاهای اطراف حضور پیدا کرد، گروه مشاوران جوان شهرداری در آن شهر برای خدمت‌رسانی مستقر شدند و در ادامه تفاهم‌نامه‌ای امضا شد تا امسال کودکان بلوچ به اصفهان سفر کنند و برخی مهارت‌ها را در این شهر آموزش ببینند. با آداب و رسوم شهر اصفهان آشنا شوند. علما و مسئولان شهر «بنت» در شهرستان نیک‌شهر با ارسال نامه‌ای از اقدامات شهرداری به ویژه مردم شهر اصفهان تشکر کردند.

معتقدم نباید تنها به توسعه اصفهان فکر کرد، بلکه اگر می‌خواهیم اصفهان آباد شود و آسیب‌های اجتماعی آن کاهش یابد، باید به شهرهای اطراف نیز توجه کنیم.

اگر نگاهی فراتر داشته باشیم در مسائل مربوط به بودجه در مجلس نیز نقش فعالی داریم، در جلسات مرتبط به صورت جدی شرکت کرده و مکاتبات لازم را انجام می‌دهیم به طوری که برخی اتفاقاتی که در قانون بودجه به نفع شهرداری‌ها می‌افتد، شهرداری اصفهان نقش بسیار مهمی در آن دارد. امیدواریم بتوان این روابط را هرچه بیشتر توسعه داد تا نتیجه آن متوجه مردم اصفهان و ملت ایران شود.

با توجه به اینکه سال گذشته موضوع «هم پیوندی» در شهر بنت مطرح شد، تحقق این موضوع تا کجا پیش رفته است؟

پس از بازگشت از شهر بنت، خیریه‌ها برای کمک رسانی اعلام آمادگی کردند که بخشی از کمک‌ها از سوی خیریه‌ها و شهرداری انجام شد. در این راستا مقرر شد شهرداری کودکان آن منطقه را برای آموزش به اصفهان بیاورد و نهاد دیگری پذیرفت که تعدادی از دانش آموزان شهر بنت را بورسیه تحصیلی و تمام هزینه‌های آنها را پرداخت کند؛ خیریه‌ای نیز اعلام آمادگی کرد که دام‌های از بین رفته کشاورزان را تأمین کند.

این تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات ماحصل جلسات مشترک بود، البته در حال حاضر نیز با خیریه همکاری می‌کنیم که در اصفهان یک دفتر ایجاد کرده و پیگیری‌های لازم انجام شود.

کد خبر 427590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.