اگر آمریکا به مذاکره علاقه مند است باید در چارچوب برجام آن را انجام دهد

علیرضا مهرابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره توئیت ترامپ مبنی بر انجام مذاکره با ایران گفت: حرف‌های ترامپ منطق زمانی و استراتژیک خاصی نداشته و بر اساس شرایط روزمره گفته می‌شود.

وی افزود: با توجه به شرایط داخلی و اعتراضات آمریکا، ترامپ قصد دارد از خبر تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا بهره برداری لازم را بکند، اما ایران به دلیل بدعهدی آمریکا و خروج این کشور از برجام، دیگر وارد مذاکره با ایالات متحده نخواهد شد.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: واشنگتن تلاش می‌کند به مردم آمریکا القا کند به دنبال مذاکره با ایران بوده و در حال بهبودی روند رابطه با تهران است. ترامپ قصد دارد در انتخابات ماه اکتبر به هواداران خود القا کند در حال نزدیک شدن به ایران است و از طرف دیگر می‌خواهد مواضعی را نسبت به تهران بگیرد تا آن را ترغیب به حضور بر سر میز مذاکره کند.

مهرابی تصریح کرد: آمریکا صداقتی در مذاکره نداشته و وقتی می‌گوید آماده مذاکره است و از تبادل زندانیان ابراز رضایت می‌کند، پشت پرده پیش‌نویس طرح تحریم تسهیلاتی ایران به روسیه را نشان می‌دهد.

وی افزود: اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان که گفت: "آمریکا باید به برجام برگردد و نسبت به تعهداتش وفادار بماند" موضعگیری بسیار خوبی است که باید در ادامه آن نیز تاکید شود که "مذاکره‌ای خارج از برجام با آمریکا انجام نخواهد شد و اگر این کشور به مذاکره علاقه مند است باید در چارچوب برجام آن را انجام دهد.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: تأکید بر خودِ برجام موضعی است که باید آن را دنبال کنیم. البته روابطمان با روسیه و چین نیز باید طوری باشد که فشار لازم بر آمریکا از طرف آن‌ها وارد شود.

کد خبر 427273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.