نگاهی به اعتراضات آمریکا با قتل جورج فلوید

"نمی‌توانم نفس بکشم" این آخرین جمله جورج فلوید، سیاه پوست آمریکایی بود که زیر فشار زانوی پلیس مینیا پولیس جان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آمریکایی علت دستگیری وی را تلاش برای خرید سیگار با یک اسکناس جعلی ۲۰ دلاری عنوان کردند.

اما کشته شدن فلوید آمریکا را به دل آشوب کشاند و باعث شکل‌گیری تجمعات اعتراضی در سراسر این کشور شد که موج آن تمام جهان را فرا گرفت.

معترضان به قتل جورج فلوید در چندین کشور اروپایی نیز دست به اعتراض زده و مقابل سفارت ایلات متحده آمریکا تجمع کردند. این معترضان اغلب با لباس سیاه در حالی که تابلوهایی با جمله «نمی‌توانم نفس بکشم» در دست داشتند، جلوی سفارت تحصن کردند.

طبق تحلیل‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس از داده‌های پلیس ایالتی آمریکا، تا کنون دست‌کم چهار هزار و ۴۰۰ نفر در ارتباط با اعتراضات سراسری به قتل جورج فلوید به دست نیروهای پلیس بازداشت و ۱۱ نفر نیز کشته شده‌اند.

البته با بالا گرفتن شعله خشم معترضان و کشیده شدن دامنه اعتراض‌ها به ۲۰۰ شهر آمریکا، به خواسته‌های معترضان تا اندازه‌ای پاسخ داده شد. دادستان مینه‌سوتا اتهام پلیس بازداشت شده، درک شاوین را سنگین‌تر کرده و اتهام وی را از قتل غیر عمد (درجه ۳) به قتل شبه عمد (درجه ۲) اعلام کرد. سه پلیس اخراجی دیگر هم که در محل حادثه بودند، رسماً متهم شدند. با این همه هنوز از حجم اعتراضات کاسته نشده است.

در این میان مقامات ایرانی نیز با مردم معترضان آمریکایی که علیه نژادپرستی سیستماتیک و نقض حقوق بشر تظاهرات می‌کنند ابراز همدردی کردند.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) رفتار پلیس آمریکا با جورج فلوید را مانند رفتار آمریکا با دیگر کشورهای جهان خوانده و فرمودند: "این رفتار پلیس آمریکا مصداق رفتاری است که آمریکایی‌ها با دیگر ملت‌ها انجام می‌دهند و زانویشان را بر گردن آنها گذاشته‌اند و اجازه نفس کشیدن به آنها نمی‌دهند و اعتراض مردم آمریکا به رفتار پلیس آمریکا مصداق واکنشی است که ملت‌های جهان به حضور نظامیان آمریکایی نشان می‌دهند. "

حسن روحانی، رئیس جمهور نیز در واکنش به اعتراضات مردمی آمریکا به دلیل کشته شدن جورج فلوید گفت: "ما با مردم آمریکا و کسانی که در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند و اعتراضات خود را به گوش جهانیان می‌رسانند همدردی و کاخ سفیدی را که فرمان این جنایت‌ها را صادر می‌کند، محکوم می‌کنیم. شرم‌آور است که رئیس‌جمهوری آمریکا برای اینکه فرمان جنایت و قتل را علیه شهروندان آمریکایی صادر کند، دست به انجیل می‌برد."

روز گذشته نیز، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در پیامی به زبان انگلیسی خطاب نوشت: "رژیم آمریکا اعمال خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می‌کند. از صحنه‌های خشونت باری که این روزها پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی‌محابا و با حداکثر خشونت مردمی را که به صورت مسالمت‌آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می‌کند، بسیار متاسفیم». وی در پایان خطاب به مردم آمریکا گفت: "دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده است. "

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه هم در پیامی توییتری با طعنه زدن به رفتار اخیر پلیس آمریکا «نهادن پای بر گردن» را عادت آمریکایی‌ها دانست و نوشت: "تکنیک زانو روی گردن چیز تازه‌ای نیست؛ همان فرقه‌ای که اذعان دارند دروغ، فریب و دزدیدن عادت آنهاست، طی دو سال گذشته، این تکنیک را علیه بیش از ۸۰ میلیون ایرانی به کار گرفته‌اند و آن را فشار حداکثری می‌نامند. این تکنیک ما را به زانو در نیاورده است و آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را نیز شکست نخواهد داد. "

در قوانین آمریکا هیچ تبعیضی میان سیاه و سفید وجود ندارد

اعتراض‌ها علیه قتل جورج فلوید همچون جرقه‌ای بر انبار کاه آمریکا افتاد و خشم فرو خفته ناشی از سده‌ها خشونت و تبعیض نژادی سازماندهی شده علیه سیاهپوستان این کشور را نمایان کرد. هر چند آمریکا در چند دهه اخیر کوشیده تا با وضع قوانینی در مبارزه با نژادپرستی به سیاهان کمک کند تا به حقوقی برابر با سفیدپوستان دست یابند، اما نژادپرستی نهفته در جامعه آمریکایی بازهم حوادثی این چنینی را رقم می‌زند، هر چند که از لحاظ قانونی هیچ تبعیضی میان سیاه و سفید در این کشور وجود ندارد. علی امیدی، کارشناس روابط امور بین‌الملل در این باره می‌گوید که "در نیمه قرن ١٩، جنگ‌های داخلی در آمریکا بر سر مخالفت با برده داری رخ داد و در نهایت آبراهام لینکن که از سردمداران مخالفت با برده داری بود، پیروز شد. بعد از آن بندهایی در قوانین آمریکا به گونه‌ای تنظیم شد تا به مقابله با تبعیض نژادی و برده داری بپردازد. به مرور زمان متمم‌های قانون اساسی و قوانین مدنی در آمریکا رشد یافت و از همین رو از لحاظ حقوقی هیچ قانونی برای حمایت از تبعیض نژادی در آمریکا وجود ندارد و هرگونه تبعیض مذهبی، جنسیتی، نژادی در این کشور از لحاظ قانونی ممنوع است، اما در عمل جریان جمهوری خواه تنها در کلام تبعیض نژادی را نفی می‌کند. "

به عقیده وی "تبعیض نژادی در ایالات متحده آمریکا طی ۴۰۰ سال شکل گرفته و قطعاً با چند روز اعتراض بر طرف نخواهد شد و نیازمند تلاش‌های مستمر فعالان مدنی است.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل " این تبعیض نژادی به صورت فرآیندهای جامعه پذیری به نسل‌های بعدی در آمریکا انتقال یافته است. پلیس آمریکا سال‌ها است که بی‌رحمانه با مجرمان سیاه پوست رفتار می‌کند و اینگونه اعتراضات علیه نژاد پرستی نیز همیشه در این کشور وجود داشته است.

امیدی خاطرنشان می‌کند که "دموکراسی‌ها در جهان دارای سیستم خود اصلاح هستند و زمانی که با بحران مواجه شوند نابود نخواهند شد؛ زیرا نظام سیاسی که بتواند جایگزین دمکراسی شود، وجود ندارد. این اعتراضات نیز به زودی خاتمه پیدا می‌کند.

احمد بخشایش اردستانی، کارشناس امور بین‌الملل هم معتقد است که قوانین ممنوعیت نژاد پرستی در آمریکا قوی‌تر خواهد شد.

وی با تشریح دلایل این اتفاق می‌گوید که آمریکا سیستم بسیار پیچیده‌ای در اجرای دموکراسی دارد که اکثراً به نفع سفید پوستان بوده و علی رغم وضع قوانین ممنوعیت نژاد پرستی، به صورت پنهان در این کشور نهادینه شده است؛ اما هر بار که اعتراضات علیه نژاد پرستی آغاز می‌شود، یک گام رو به جلو خواهد بود. همانگونه که در روزهای اخیر نیز شاهد بودیم پلیس‌ها هنگام رویارویی با معترضان، زانو زدند و به همین دلیل است که معتقدم قوانین علیه نژاد پرستی تشدید خواهد شد. "

به عقیده این کارشناس روابط بین‌الملل یکی از دلایل افزایش نژاد پرستی در آمریکا، فقر سیستماتیک موجود در میان سیاه پوستان این کشور بوده که باعث رخ دادن ناهنجاری‌های اجتماعی از سوی آن‌ها می‌شود و پلیس نیز مجبور به برخورد با این افراد است. البته برخی پلیس‌های آمریکایی هنگام دستگیری مجرمان سیاه پوست وحشیانه و خارج از اخلاق با آن‌ها برخورد می‌کنند.

اردستانی با انتقاد از مواضع آمریکا نسبت به ناآرامی‌های آبان ۹۸ در ایران می‌گوید که ایالات متحده همواره مدعی قدرت اول جهان در همه زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بود و برخورد نیروهای امنیتی ایران با معترضان آبان ۹۸ را محکوم می‌کرد اما امروز برخورد دولت این کشور با سیاه پوستان و معترضان به نژاد پرستی نشان داد که آمریکا، خود دارای ثبات سیاسی و اجتماعی نیست.

وی در پایان با اشاره به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌گوید که به دلیل اعتراضات اخیر علیه نژاد پرستی و عملکرد ضعیف دونالد ترامپ، احتمال شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری اکتبر بسیار زیاد بوده و اگر جریان دموکرات بتواند بر این جریان مسلط شود، می‌تواند پیروز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا باشد.

گزارش از: سید ابوالفضل مدنی-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 427176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.