توصیه‌هایی برای استفاده از انواع نمک

برای این که با مشکل برگشت اختلالات ناشی از کمبود ید در جامعه مـواجه نشـویم، توصیه می‌شود که از نمک‌های یددار تصفیه شده در برنامه غذایی روزانه استفاده شود و همچنین نمک پتاسیم که برای برخی افراد و بیماران از جمله مبتلایان به فشارخون مناسب است، اما برای مصرف عموم جامعه توصیه نمی‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی استان اصفهان، برای اینکه با مشکل برگشت اختلالات ناشی از کمبود ید در جامعه مواجه نشویم، توصیه می‌شود که از نمک‌های یددار تصفیه شده در برنامه غذایی روزانه استفاده شود.

وجود ناخالصی‌ها در نمک علاوه بر ایجاد عوارض نامطلوب باعث کاهش شوری نمک شده و در نتیجه افزایش مصرف نمک را به دنبال دارد، گرچه برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش فشارخون مصرف کم نمک توصیه شده است، اما همان مقدار کم باید از نمک‌های یددار تصفیه شده باشد تا ید مورد نیاز بدن را تأمین نماید و از طرفی عوارض احتمالی ناشی از وجود ناخالصی‌هایی در نمک نیز برطرف شود.

نمک‌های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتری حفظ می‌نماید و نمک‌های یددار نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید و یا رطوبت قرار گیرند، چرا که ید خود را از دست می‌دهند، بهتر است نمک یددار در ظروف بدون منفذ پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه‌ای رنگی با سرپوش محکم نگهداری شود، همواره باید به تاریخ مصرف نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت و قید عبارت تصفیه شده بر روی بسته بندی نمک دقت نمود.

بهتر است نمک به اندازه مصرف خریداری شود و رعایت این نکات مهم در سلامت تغذیه‌ای جامعه اثرات جدی و همیشگی داشته و با در نظر گرفتن شیوه‌های صحیح زندگی می‌تواند موجب شادابی، سلامت و بهبود تغذیه جامعه شود.

آیا مصرف نمک پتاسیم توصیه می‌شود؟

نمک خوراکی یک ماده شیمیایی متبلور، شور مزه و بدون بو می‌باشد که عمدتاً از کلرید سدیم تشکیل شده است، سدیم موجود در نمک به عنوان کاتیون اصلی خارجی سلولی، نقشی اساسی در حفظ تعادل اسید و باز، تنظیم حجم پلاسما، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد مناسب عصبی‌عضلانی بدن دارد. توصیه مجامع علمی بین المللی آن است که نمک مصرفی روزانه افراد (شامل نمک آشکار و پنهان)، باید کمتر از پنج گرم باشد، لازم به ذکر است که به سبب فقر شدید ید در آب و خاک کشور ما و همچنین وجود ناخالصی‌های فراوان، از جمله فلزات سنگین در منابع نمک، همان میزان اندک مصرفی روزانه نیز حتماً باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد، با تمام این احوال میزان مصرف نمک در کشور ما دو تا سه برابر مقدار مجاز برآورد شده است.

نتایج تحقیقات و بررسی‌های علمی نشان داده که دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشارخون، اثرات زیان بار دیگری نظیر افزایش احتمال بروز سکته قلبی، سرطان معده و آسم را نیز به همراه دارد.

همچنین مصرف زیاد نمک سبب جدا شدن کلسیم از استخوان‌ها و دفع آن از ادرار می‌شود و از همین رو زمینه‌ساز بروز پوکی استخوان خواهد شد، بنابراین برای کاهش خطر پوکی استخوان مصرف نمک باید کاهش یابد.

توزیع نمک‌های پتاسیم ترجیحاً باید از طریق داروخانه‌ها انجام شود

در حال حاضر برخی از تولید کنندگان اقدام به تهیه نمک‌های کم سدیم نموده‌اند که در آن‌ها بخشی از کلرید سدیم با کلرید پتاسیم جایگزین شده است، اگرچه این گونه نمک‌ها برای برخی افراد و بیماران از جمله مبتلایان به فشارخون مناسب هستند، اما هرگز نمی‌توان مصرف آن‌ها را برای عموم جامعه توصیه کرد، چراکه استفاده از این نوع نمک برای برخی بیماران از جمله مبتلایان به بیماری مزمن کلیه که رژیم غذایی آن‌ها باید محدود از پتاسیم باشد، بسیار زیانبار خواهد بود، این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که تنظیم تعادل پتاسیم یکی از وظایف اصلی کلیه است و در بیماران کلیوی امکان دفع پتاسیم اضافی خون به طور کامل فراهم نیست، بنابراین مصرف منابع پتاسیم از جمله نمک‌های حاوی کلرید پتاسیم برای این بیماران مناسب نخواهد بود.

براین اساس به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی مصرف نمک‌های پتاسیم مصرف آن‌ها صرفاً باید تحت نظر پزشکان و با تجویز آن‌ها صورت بگیرد و توزیع آن‌ها نیز ترجیحاً باید از طریق داروخانه‌ها انجام شود.

کد خبر 427069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.