هم‌بازی با اَبَر بازی

مجموعه‌ای از بازی‌های خانوادگی با نام "اَبَر بازی" در باغ بانوان پردیس وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر در چند سال اخیر به مراکز تفریحی وابسته به شهرداری اصفهان در سطح شهر سر زده باشید، حتماً نام «اَبَر بازی» به گوشتان خورده است؛ بازی‌های فکری و جنبشی ساخته شده از چوب و سایر مصالح، اما با یک تفاوت مهم نسبت به بازی‌های معمولی، آن هم اینکه این سازه‌ها خارج از اندازه و استاندارد معمولی و ۱۰ برابر اندازه واقعی ساخته شده است. منچ و مارپله و شطرنج آشناترین این ابر بازی‌ها است که در کنار بازی‌هایی مانند "جنگا" و "ماز" می‌تواند نه فقط کودکان که بزرگ‌ترها را هم سرگرم کند.

ویژگی مشترک بیشتر ابر بازی‌ها این است که نمی‌توان آنها را به صورت انفرادی انجام داد و همین ویژگی باعث می‌شود اعضای خانواده همگی برای برنده شدن در آن دست به دست هم دهند.

در تازه‌ترین تلاش اداره تفریح سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، از روز دوشنبه ۱۲ خردادماه بخشی از فضای باغ بانوان پردیس به تعدادی از این ابر بازی‌ها مجهز شده است و بانوان و خانواده‌های اصفهانی می‌توانند پس از ارائه آموزشی کوتاه توسط مربیان هر بازی، اوقات فراغت خود را با انجام این بازی‌ها شیرین‌تر کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان در مراسم رونمایی از این ابر بازی‌ها به تجربه ارائه بازی‌های ابداعی و اقتباسی به شهروندان در نقاط مختلف شهر در تابستان ۹۸ اشاره کرد و گفت: شهروندان در قالب جمع‌های دوستانه و خانوادگی به انجام این بازی‌ها می‌پرداختند که تجربه خوبی بود و امسال نیز تعداد این بازی‌ها به همت معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان افزایش پیدا کرده و تنوع آن بیشتر شده است و امیدوارم اثر بیشتری نیز بر افزایش نشاط شهروندان داشته باشد.

مهدی مزروعی درباره تجهیز باغ‌های بانوان شهر اصفهان به این ابر بازی‌ها اظهار کرد: بخشی از سرمایه مادی و معنوی شهر به باغ‌های بانوان اختصاص یافته، اما استفاده چندانی از آنها نمی‌شود. در سال ۹۹ در کمیسیون فرهنگی شورا اعتبارات خوبی برای ساماندهی باغ‌های بانوان اختصاص دادیم تا این مکان‌ها از رخوت کنونی خارج شوند و بهتر و مؤثرتر به بانوان خدمت‌رسانی کنند. البته این ابر بازی‌ها امروز در باغ بانوان رونمایی شد ولی در نقاط مختلف شهر در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه شاید شهروندان با یک بار بازی کردن این ابر بازی‌ها لذت و شادی لازم را از آنها دریافت نکنند، تأکید کرد که برای کامل شدن این لذت باید فضایی دائمی به ابر بازی‌ها اختصاص داد تا شهروندان بتوانند در دفعات متعدد بازی‌های گوناگون را امتحان کنند و به این ترتیب، اثربخشی آنها استمرار یابد.

بودجه پنج میلیاردی باغ‌های بانوان

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز ابر بازی‌ها را متفاوت و خلاقانه دانست که می‌توانند به پرورش استعداد افراد از کودکان گرفته تا جوانان و بانوان کمک کنند.

فریده روشن با بیان اینکه این بازی‌ها با تنوع زیاد خلاقیت کودکان را پرورش می‌دهند، ادامه داد: در سال‌های اخیر از فضای باغ‌های بانوان استفاده کافی نشده و در بودجه امسال پنج میلیارد تومان به ساماندهی این مکان‌ها و فراهم کردن زیرساخت‌های آنها اختصاص داده‌ایم.

وی شادی و نشاط بانوان و کودکان را در افزایش نشاط خانواده و در نهایت جامعه مؤثر دانست و تاکید کرد: اگر به دنبال ارتقای سلامت شهر و شهروندان هستیم می‌توانیم از این راه بهتر به آن دست پیدا کنیم.

این عضو شورای شهر اصفهان پرورش پرورش خلاقیت کودکان، نوجوانان و جوانان را در تأثیرگذاری آنها در آینده شهر مؤثر دانست و بیان کرد: ایده‌های خلاقانه جوانان یک جامعه می‌تواند مشکلات شهری را حل کند و باید بستر این امر را برای آنها فراهم کنیم. زمانی که از این ظرفیت جوانان استفاده کرده و زیرساخت‌ها را فراهم کنیم آنها می‌توانند به یاری مدیریت شهری بیایند.

ارائه ابربازی‌ها در مناطق کمتر برخوردار

در ادامه، معاون ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به تجربیات این معاونت در ارائه ابر بازی‌ها به عنوان تفریحاتی ابتکاری و مفرح به شهروندان اشاره و اظهار کرد: ابر بازی والیبال نمونه‌ای از این بازی‌ها است که توپ آن تقریباً ۵۰ برابر یک توپ معمولی این رشته است و به جای یک نفر، چند نفر باید با آن بازی کنند و در جشنواره خیابانی که برگزار کردیم، خانواده‌ها به اتفاق یکدیگر برای برنده شدن تلاش می‌کردند.

حبیب‌اله ناظریان تونل طناب و فوتبال حبابی را نمونه‌های دیگری از ابر بازی دانست و افزود: هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند این بازی‌ها را انجام دهند که به افزایش قدرت تصمیم‌گیری و هماهنگی عصب و عضله کمک می‌کند.

معاون ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به برنامه‌ریزی برای ارائه این بازی‌ها در مناطق گوناگون شهر اصفهان به‌خصوص مناطق کم‌برخوردار با همکاری مسئولان ورزش آموزش و پرورش اصفهان اشاره کرد و گفت: شهردار اصفهان، معاون فرهنگی ایشان و اعضای شورای شهر تأکید دارند که فعالیت‌های تفریحی با در نظر گرفتن شرایط فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا انجام شود و این ابر بازی‌ها با در نظر گرفتن اصل فاصله‌گذاری فیزیکی طراحی شده است.

ناظریان از ارائه این بازی‌ها به دانش‌آموزان ویژه مدارس در تعامل و همکاری با آموزش و پرورش خبر داد که از مناطق کم‌برخوردار شهر آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در باغ‌های بانوان شهر اصفهان باید مجموعه‌ای کامل از تفریح، ورزش و استراحت به بانوان ارائه شود از همراهی شهردار اصفهان و شورای شهر برای تجهیز این مکان‌ها خبر داد.

کد خبر 426689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.