سکونتگاه‌های غیررسمی مولود ساخت و سازهای غیر مجاز است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با بیان اینکه حکم مقابله با افرادی که اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز می‌کنند قاطع و بازدارنده نیست، گفت: هم اکنون در شهر اراک دستور تخریب‌های زیادی برای مکان‌هایی که در آن ساخت و ساز غیر مجاز صورت گرفته وجود دارد، اما هیچکدام از این حکم‌ها انجام نشده است.

مجید ثاقبی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ساخت و ساز غیر مجاز زیر مجموعه‌ای از تخلفات ساختمانی است، اظهار کرد: تخلفات ساخت و ساز به دو قسمت تقسیم می‌شوند که قسمت اول شامل تخلفات زیربنایی و تخلفات تغییر کاربری است و قسمت دیگر ساخت و ساز کاملاً غیر مجاز بوده که عمدتاً افراد آسیب پذیر جامعه و کم درآمد اقدام به این تخلف می‌کنند.

وی ادامه داد: این تخلفات به خاطر این است که فرد تمایل به طی سیر قانونی مراحل ساخت و ساز ندارد به همین دلیل اقدام به تصرف زمین یا خرید آن زمین به صورت قولنامه‌ای می‌کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با اشاره به تبعات ناگوار ساخت و سازهای غیر مجاز گفت: اینگونه ساخت و سازها سبب ایجاد سکونتگاه‌های غیر رسمی می‌شود البته پژوهش‌های زیادی در مورد اینکه چرا ساخت و سازهای غیر مجاز در شهرها صورت می‌گیرد شده است، اما عمده دلیل آن هزینه بر و زمان‌بر بودن سیر مراحل قانونی است.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات و وظایف متداول مدیریت شهری مقابله با این ساخت و سازهای غیر مجاز است و به همین خاطر است که شهرداری‌ها موظفند مرتب با بازرسی در محله و اماکن شهر زمین‌های در حال ساخت و ساز غیر مجاز را شناسایی کرده و سازه آن را تخریب کنند.

ثاقبی افزود: ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر اراک بیشتر در مناطقی از این شهر در حال وقوع است که عموماً زمین‌ها کاربری مسکونی ندارد چراکه زمین‌های که کاربری مسکونی داشته باشد قیمت آن از زمین‌های فاقد کاربری مسکونی بسیار بالاتر است.

وی با بیان اینکه نظارت بر وضع این زمین‌ها در اراک بسیار مشکل است زیرا زمین‌هایی که کاربری مسکونی نداشته در شهر اراک بسیار زیاد است، ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف «پلیس ساختمان» در شهرداری نظارت و مقابله با این نوع و ساخت و سازها است که بنا بر گفته پلیس ساختمان شهر اراک ۸۰ تا ۹۰ درصد این بخش صرف نظارت و مقابله با این نوع ساخت و سازها می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز فقط مخصوص افراد کم درآمد جامعه نیست و بسیاری از افراد با وضع مالی مناسب در زمین‌های زراعی و باغی اقدام به ساخت و ساز ویلا می‌کنند.

شهر اراک از نبود «ویلا شهر» رنج می‌برد

وی با بیان اینکه شهر اراک از نبود ویلا شهر رنج می‌برد، گفت: ویلا سازی در این نوع زمین‌ها که ساخت و ساز غیر مجاز محسوب می‌شود، بسیار مشهود است به همین خاطر شهر اراک نیاز به مکانی دارد که در آن ویلاشهر تعریف شده و در این مکان مجوز ویلاسازی به افراد داده شود تا از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری شود.

ثاقبی با اشاره به تجربه موفق شهرهای جهان برای مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز، اظهار کرد: در بسیاری از شهرهای جهان از جمله شهرهای کشورهای توسعه یافته مناطق کاربری آن‌ها تعریف شده است، البته در ایران نیز این امر صورت گرفته است، اما به دلیل اینکه ساخت و سازهای غیر مجاز در کشور بیش از سایر کشورهای توسعه یافته است برخورد جدی و قاطع با این نوع ساخت وسازها صورت نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: اگر به دنبال راهکار برای مقابله با این نوع ساخت و سازها هستیم نیاز است که پژوهش‌های راهبردی‌تر نسبت به این مساله صورت گیرد، اما به نظر می‌رسد برای افرادی که اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می‌کنند بسیار قاطعانه حکم اجرا شود هم اکنون در شهر اراک دستور تخریب‌های زیادی برای مکان‌هایی که در آن ساخت و ساز غیر مجاز صورت گرفته وجود دارد، اما هیچکدام از این حکم‌ها تا کنون انجام نشده است.

کد خبر 426202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.