به گزارش ایمنا، مصطفی آذرکیش با اشاره به موضوع آمادگی مدارس برای برگزاری امتحانات حضوری و جزئیات هدایت تحصیلی دانش آموزان، اظهار کرد: در شرایط کنونی به سمت آموزشهای مجازی حرکت کردیم اما قطعاً هیچ روشی نمیتواند جایگزین تدریس و آموزش حضوری بشود. نگاه وزارتخانه ارتقای مستمر کیفیت آموزش است و به همین جهت روشهای مختلف چون مدرسه تلویزیونی، آموزش مجازی و غیره را برای تضمین کیفیت آموزش انتخاب و دنبال کرده است.
وی افزود: آمار توزیعی دانش آموزان در رشته ریاضی ۹ درصد، تجربی ۲۴ درصد، علوم انسانی ۳۰ درصد و فنی و حرفهای و کاردانش حدود ۳۵ درصد است اما اینکه ۶۳ درصد فارغ التحصیلان ما متقاضی شرکت در کنکور تجربی میشوند دلایل متعدد دیگری دارد که باید آن را جست و جو کرد. طبق برنامه ششم توسعه باید آمار دانش آموزان فنی و حرفهای به ۵۰ درصد برسد.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره علت و ریشه اصرار به برگزاری آزمون حضوری در این شرایط، تصریح کرد: در راهکار ۲-۱۹ سندتحول، گذر از دورههای تحصیلی و ارزشیابی نتیجه محور و گذر از پایههای تحصیلی، فرایند محور و نتیجه محور است.
وی ادامه داد: اهمیت نمرات در سرنوشت دانش آموزان برای ورود به دوره متوسطه دوم و آموزش عالی بالا است و در پی تصویب ستاد کرونا به جهت تأثیر سوابق تحصیلی در هدایت تحصیلی و آزمونهای مدارس نمونه دولتی امتحانات پایه نهم و همچنین تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاهها امتحانات پایه دوازدهم به صورت حضوری برگزار میشود.
آذرکیش در خصوص اینکه برای تأمین بهداشت و سلامت مدارس چه اقداماتی انجام شده است، اظهار کرد: علیرغم همکاریهای بین بخشی صورت گرفته، اعتباری حدود صد میلیارد تومان برای این امر تخصیص یافته است. ما در هنرستانها به کمک دانش آموزان بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار ماسک و ۶۳ هزار گان تولید کردیم.
وی با بیان اینکه ارزشیابی دروس عمومی و شایستگیهای غیر فنی هنرستانیها غیرحضوری است، افزود: شایستگی فنی در شاخه فنی و استانداردهای مهارت در شاخه کاردانش که ماهیت کارگاهی دارند طی بازههای زمانی مشخص تا ۱۵ مرداد همزمان آموزش عملی داده شده و ارزشیابی آن نیز انجام میشود. آموزش و ارزشیابی باید تا ۱۵ مرداد به اتمام برسد.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر برخی هنرآموزان توانستند بخشی از این مهارت را خودشان فرابگیرند میتوانند بخش حضوری را در بازه زمانی کمتری طی کنند. آموزش و ارزشیابی توأمان با یکدیگر به اتمام میرسند.
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر تاکید کرد: اولویت سلامت دانش آموزان است. در کنار آموزش حضوری در این روزها، آموزش در پیام رسانهای رسمی و رسانه ملی نیز ادامه دارد.
نظر شما