روش‌هایی برای مدیریت عوارض کوتاه‌مدت داروهای HIV

عوارض جانبی مصرف داروهای درمان HIV در افراد مختلف، متفاوت است و برخی افراد، خفیف و برخی دیگر، شدید آن را تجربه می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هدف اصلی درمان HIV مبارزه با ویروس آن در بدن است؛ درمان مداوم می‌تواند از تبدیل ویروس اچ‌آی‌وی به بیماری ایدز جلوگیری کند. در ادامه شما را با رایج‌ترین عوارض جانبی داروهای درمان HIV و راه‌های مدیریت آن آشنا می‌کنیم:

عوارض کوتاه‌مدت مصرف داروهای HIV چیست؟

ممکن است شروع درمان ضدویروسی (ART)، تا زمان سازگاری بدن با عوارض جانبی همراه باشد. این عوارض معمولاً طی چند هفته بهبود می‌یابد. غالباً راهکارهایی برای پیشگیری یا کاهش این نوع عوارض وجود دارد. اگر علائم مصرف داروهای درمان HIV بهبود نیافت و یا شدید یا غیرمعمول بود، باید افراد آن‌ها را با پزشک خود در میان بگذارند.

معمولاً تغییر سبک زندگی، شایع‌ترین روش کنترل عوارض جانبی کوتاه‎مدت این داروهاست. پرهیز از استعمال سیگار، مصرف غذای سالم و انجام تمرینات ورزشی روزانه به کاهش عوارض مصرف داروهای درمان HIV کمک می‌کند. همچنین توصیه‌های پزشکان در مورد نحوه مصرف داروی اچ‎آی‌وی یا تجویز دارویی برای کاهش عوارض جانبی و حتی تغییر دارو نیز در تسکین عوارض مؤثر است.

چگونه می‌توان عوارض جانبی مصرف داروهای HIV را مدیریت کرد؟

خستگی: چرت‌های کوتاه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای را امتحان کنید. کاهش برنامه کاری، مصرف وعده‌های غذایی متعادل (تأمین سوخت بدن) و انجام ورزش‌های ملایم در تقویت انرژی بدن مؤثر است.

احساس تهوع و استفراغ: بعضی از داروهای اچ‌آی‌وی را باید همراه با غذا مصرف کرد. از خوردن موادغذایی محرک معده خودداری کنید. ممکن است مصرف زنجبیل به برطرف کردن درد معده کمک کند. وعده‌های غذایی کوچک و غذاهای سرد، راهکارهای دیگر برای کاهش احساس تهوع است. برای آبرسانی بدن، مقدار زیادی آب بنوشید و بدون مشورت با پزشک، از مصرف آنتی‌اسیدها یا سایر محصولات بدون نسخه خودداری کنید.

اسهال: مایعات زیادی بنوشید تا دچار کمبود آب نشوید. در مورد مصرف داروهای اسهال بدون نسخه (OTC) با پزشک خود مشورت کنید.

سردرد: استراحت کنید، مایعات زیادی بنوشید و از قرار گرفتن در معرض سر و صدای بلند و نور شدید دوری کنید.

بی‌خوابی: مصرف کافئین را محدود و از خوردن غذاهای سنگین هنگام خواب پرهیز کنید. معمولاً چرت‌های روزانه باعث اختلال در خواب شب می‌شود. عادت‌های خوب قبل از خواب مانند حمام گرم، نوشیدن شیر گرم، گوش دادن به موسیقی آرامش‎بخش و یا ماساژ را برای آرام‌کردن بدن خود امتحان کنید.

جوش‌های پوستی: از مصرف محصولات آرایشی پوستی حاوی الکل خودداری کنید. استفاده از لوسیون‌های ضد‎آفتاب و مرطوب‎کننده یا روغن وازلین در نواحی خشک بدن توصیه می‌شود.

درد و بی‌حسی پاها و دست‌ها: دست‌ها و پاها را به‌آرامی ماساژ دهید. از پوشیدن کفش تنگ خودداری کنید. مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن ممکن است به تسکین این دردها کمک کند.

خشکی دهان: مصرف آب‌نبات، شیرینی‌ها و آدامس‌های بدون قند در بهبود این وضعیت مؤثر است. مایعات زیادی بنوشید و از خوردن غذاهای حاوی قند یا چربی و کافئین خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که این عوارض ممکن است به درمانHIV مربوط نبوده و نشانه‌هایی از بیماری دیگری باشد. در صورت مشاهده علائم جدی با پزشک خود مشورت کنید.

کد خبر 425964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.