لاریجانی بزرگ‌ترین ضربه را به مجلس دهم وارد کرد؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

سه گزینه نهایی ناظر هیئت رئیسه مجلس از سوی فراکسیون اکثریت معرفی شد

در جلسه عصر امروز فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی محمدحسین فرهنگی، محسن پیرهادی و علیرضا سلیمی به عنوان سه گزینه این فراکسیون برای سمت ناظر یا کارپرداز هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند. گزینه‌های فراکسیون اکثریت برای دبیری هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند. در نشست امروز فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی گزینه‌های این فراکسیون برای دبیری هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند. بر این اساس، امیرآبادی فراهانی، موسوی لارگانی، حاجی دلیگانی، دهنوی، متفکر آزاد و کریمی فیروزجایی به‌عنوان گزینه‌های فراکسیون اکثریت برای دبیری هیئت‌رئیسه مجلس انتخاب شدند.

تخصیص ۲۰ درصد تسهیلات بانکی به طرح اقدام ملی مسکن

اولین جلسه شورای عالی مسکن در سال ۹۹ عصر امروز (چهارشنبه) به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. جهانگیری در این جلسه تأمین مسکن را از مهمترین و اصلی‌ترین نیازهای مردم برشمرد و با بیان اینکه هزینه‌های اجاره مسکن برای مردم و به خصوص اقشار کم درآمد جامعه شکننده شده است، بر ضرورت تلاش دولت به خصوص تیم اقتصادی دولت برای تأمین این نیاز مهم جامعه تأکید کرد.

وی همچنین از بخش مسکن به عنوان یکی از بخش‌های اصلی پیشران اقتصادی نام برد و با بیان اینکه بخش مسکن در سال جاری نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد کشور دارد که موجب ایجاد تحرک در سایر بخش‌های اقتصادی می‌شود، فعال شدن بخش مسکن را از مهمترین اولویت‌های کاری دولت در سال جاری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع ارزی و نیز مشکل بیکاری، بخش مسکن می‌تواند به عنوان فرصتی مناسب برای ایجاد تحرک در سایر بخش‌های اقتصادی کشور به حساب آید.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تأمین زمین و تأمین منابع مالی به عنوان مهم‌ترین الزامات تحقق برنامه اقدام ملی مسکن تصریح کرد: لازم است جلسه‌ای با محوریت رئیس کل بانک مرکزی و با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شود و راهکارهای تأمین منابع مالی مورد نیاز برای احداث بیش از یک میلیون واحد مسکونی در سال جاری مورد بررسی قرار گیرد.

جهانگیری از اقدامات صورت گرفته برای تکمیل و تحویل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر قدردانی کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با پیگیری مجدانه تکمیل این واحدهای نیمه تمام را در دستور کار خود دارد که امیدوارم به زودی شاهد اتمام و تحویل همه این واحدها باشیم. تخصیص ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی توسط سیستم بانکی به طرح اقدام ملی مسکن، استفاده از اقساط بازگشتی تسهیلات مسکن مهر در طرح اقدام ملی مسکن، تحویل اراضی در اختیار دستگاه‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی، تسهیل شرایط واگذاری زمین به متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن و تأمین اعتبارات مورد نیاز جهت کمک به تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که تصمیمات لازم در خصوص آن اتخاذ شد.

بزرگ‌ترین ضربه به مجلس دهم از ناحیه هیئت رئیسه به خصوص شخص رئیس وارد شد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، با اشاره به عملکرد مجلس دهم اظهار کرد: بزرگ‌ترین ضربه به مجلس دهم از ناحیه هیأت‌رئیسه به خصوص شخص رئیس وارد شد. به هر حال طبق قانون اساسی رئیس مجلس سخنگوی مجلس است؛ یعنی یک رأی دارد و هم‌سطح سایر نمایندگان است. در دنیا هم به همین صورت است.

او تاکید کرد: رئیس مجلس هم‌رأی با نمایندگان است منتها معتمد مجلس است. چون به هر حال رئیس مجلس در یکسری از نهادهای تصمیم‌گیر به عنوان نماینده مجلس حضور دارد. آقای لاریجانی نماینده مجلس نبود؛ یعنی در مجلس نماینده آن نهادها بود. به خصوص نماینده شورای عالی امنیت ملی در مجلس بود یا در مواردی نماینده سران سه قوه در مجلس بود. او نمی‌خواست شأن بازی را برای مجلس قائل شود. برخی در مجلس این مشی رئیس را پذیرفتند.

نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران: سه دوره مدیریت لاریجانی در مجلس، مقتدرانه و همراه با عدالت و انصاف بود

حجت‌الاسلام سید جواد شهرستانی با صدور پیامی خطاب به علی لاریجانی، حضور سه دوره وی در صحنه قانونگذاری کشور را مقتدرانه همراه با تعهد مومنانه دانست و تاکید کرد: کوشش در جهت وفاق خردمندانه قوای سه‌گانه از موارد یاد کردنی در کارنامه دکتر لاریجانی است.

متن پیام حجت‌الاسلام سید جواد شهرستانی، نماینده آیت الله العظمی سیستانی در ایران خطاب به علی لاریجانی به این شرح است: صدیق ارجمند، فرزانه گرانقدر جناب آقای دکتر لاریجانی (دام عزه) با سلام و تحیت، توفیق مدام و عمر باعزت و سربلندی را از خداوند سبحان برای حضرتعالی مسئلت دارم، اکنون که پس از سه دوره متوالی حضور مقتدرانه در صحنه قانون گذاری با تعهدی مومنانه و رعایت انصاف و اعتدال این مرحله از زندگی پربار را به پایان می‌برید، لازم می‌دانم از توجه شایسته شما به امور مختلف بلده طیبه کریمه اهل بیت علیهم السلام و سعی بلیغ در جهت سامان دهی به ابعاد مختلف نیازهای این استان تقدیر کنم.

تردیدی نیست که روزگار ریاست مجلس، از درخشان‌ترین مراحل زندگی پربار و سرشار از خدمات صادقانه شماست. کوشش در جهت وفاق خردمندانه قوای سه‌گانه، توجه به منویات مراجع عظیم الشان و علمای عالیقدر حوزه‌های علمیه، اقدام برای تمشیت امور فرهنگی و مذهبی و عمرانی و یاری رسانی به مراکز علمی، فکری و فقهی در گستره جامعه و حوزه‌ها و اهتمام در جهت کاستن از تنش‌های سیاسی و اجتماعی در موارد بسیار حساس از جمله موارد یاد کردنی کارنامه درخشان جنابعالی است. مزید توفیقات الهی را بر ادامه متعهدانه در خدمت به اسلام و نظام جمهوری اسلامی برایتان مسئلت دارم.

حاجی بابایی: به نفع کسی کنار نمی‌کشم

حمیدرضا حاجی‌بابایی منتخب مردم همدان در مجلس یازدهم درباره شایعه کناره‌گیری‌اش در لحظات پایانی انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس به نفع قالیباف و حضورش در جایگاه نایب رئیس اول، گفت: این موضوع اصلاً معنا ندارد. اگر به دلیل تغییر جلسه دیروز این موضوع مطرح شده، باید بگویم که جلسه دیروز را به دلیل اینکه از یک سو با برنامه آقای قالیباف تداخل داشت و از سوی دیگر جلسه فراکسیون از پیش برنامه‌ریزی و تعیین شده بود، ناچارا تغییر دادیم. امیدوارم که همه این کارها و اقدامات در جهت تبیین مجلسی در تراز انقلاب اسلامی باشد اما هر تعبیر دیگری از این جلسات انجام شود، تعبیر درستی نیست و به نفع کسی کناره‌گیری نمی‌کنم.

حاجی‌بابایی درباره رایزنی‌های انجام شده با میرسلیم درباره کناره‌گیری به نفع خودش، خاطرنشان کرد: قرار نیست من با همه صحبت کنم که به نفع من کنار بکشند، هر کسی مسئول خودش و جایگاهی که دارد، است. ما همیشه با آقای میرسلیم جلسه داشته‌ایم اما اینکه من برای کناره‌گیری به نفع خودم با ایشان رایزنی کنم، نبوده است. اما تفاهم‌هایی بین من و آقایان حسینی و نیکزاد صورت پذیرفته است. جناب میرسلیم هم شخصیت بسیار بارز، عزیز و گرانقدری است که هر طور که صلاح بدانند، عمل می‌کنند.

کد خبر 425878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.