۱۸ درصد آتش‌سوزی مراتع عمدی است/ تجهیز همه محیط‌بانان به دوربین البسه

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست جزئیات تجهیز محیط بانان طبیعی و دریایی به تجهیزات نوین را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ جمشید محبت خانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه خبر در خصوص اجرای طرح تجهیز نوین محیط بانان به تجهیزات جدید اظهار کرد: استفاده از این تجهیزات از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و به صورت پایلوت اجرایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری همه محیط بانان کشور به این تجهیزات مجهز خواهند شد، ادامه داد: استفاده از "کوات کوپتر" و "دوربین البسه" از جمله تجهیزاتی است که در اختیار محیط بانان قرار می‌گیرد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در حال حاضر پنج درصد از محیط بانان کشور به این تجهیزات دسترسی دارند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از تجهیزات نوین برای محیط بانان در پیگیری پرونده‌های قضائی تأثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: از این رو استفاده از این تجهیزات در مناطقی که بیشترین تخلفات گزارش می‌شود در اولویت است.

محبت‌خانی با بیان اینکه با توجه به کمبود محیط بان در کشور استفاده از تجهیزات نوین در شناسایی شکارچیان متخلف می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، افزود: با استفاده از کوات کوپتر می‌توان نسبت به دستگیری شکارچیان رفتار بهتری داشت برای مثال می‌توان با نصب تجهیزات روی این پرنده نسبت به پنجر کردن لاستیک خودروهای متخلف اقدام کرد.

فعالیت ۵۰ محیط بان دریایی و ۲۵۰ محیط بان طبیعی در ایران

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲۵۰ محیط بان طبیعی و ۵۰ محیط بان دریایی در کشور فعالیت دارند، گفت: آموزش‌های لازم برای استفاده از این تجهیزات و همچنین راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم در دستور کار است که در صورت بهبود شرایط شیوع کرونا این دوره برگزار خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص حمایت حقوق و بیمه‌ای محیط بانان نیز گفت: بیمه محیط بانان نسبت به پارسال بهتر شده، همه محیط بانان تحت پوشش بیمه مصدومیت، عمر، آتش سوزی قرار گرفته‌اند.

وی ضمن انتقاد نسبت به زمان بر بودن پروسه تحت پوشش قرار گرفتن خانواده محیط بانان در بنیاد شهید گفت: هنوز با گذشت دو سال نتوانستیم مجوز شهید محسوب شدن محیط بان کرمانی را دریافت کنیم، ضروری است پروسه زمانی برای ثبت شهادت محیط بانان کاهش یابد.

محبت‌خانی در خصوص آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع نیز اظهار کرد: سال گذشته و امسال بارش‌های بهاری خوب بوده است، پوشش گیاهی در مناطق چهارگانه بسیار مناسب است و باید توجه داشت که این پوشش گیاهی مستعد آتش سوزی است.

وی با بیان اینکه رهاسازی زباله، ظرف آب معدنی، ظروف شیشه‌ای در طبیعت چالش آفرین است، اضافه کرد: این ظروف مانند ذربین عمل کرده و عامل آتش سوزی می‌شود، از شهروندان در خواست داریم با توجه به ظرفیت بالای اشتعال در طبیعت و با توجه به محدودیت امکانات از وقوع آتش سوزی جلوگیری کنند.

وضعیت حفاظت از تالاب‌ها

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ۱۸ درصد از آتش سوزی مراتع در کشور عمدی است، ادامه داد: همه متهمان موارد عمدی آتش سوزی‌ها شناسایی و دستگیر شده‌اند.

وی در خصوص حفاظت از تالاب‌ها نیز گفت: برای این امر ۵۰ محیط بان تربیت خواهیم کرد و خودروهای ویژه این مناطق را خریداری کرده‌ایم امسال نیز اعتبار خوبی برای حفاظت از این مناطق تخصیص یافته است.

کد خبر 425775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.