عدم رضایت ۶۰ درصد زنان از ازدواج دوم

۵۰ هزار کودک بدون شناسنامه در ایران، عدم رضایت ۶۰ درصدی زنان از ازدواج دوم، سهم زنان در مدیریت به بالای ۲۰ درصد رسید، ارتباط قهوه با خواص ضدچاقی در زنان، زنان به علائم حمله قلبی توجه کنند را در بسته خبری زنان و خانواده ایمنا بخوانید:

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به مشکلات اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفت: حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر، فرزندانی هستند که حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی هستند.

به گزارش ایمنا، به نقل از معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، معصومه ابتکار، اظهار کرد: روند پرداختن به مشکلات زنانی که با مردان خارجی ازدواج کردند و فرزندان آنها قادر به گرفتن شناسنامه ایرانی نیستند، از چند سال پیش شروع شد و همواره تلاش می‌شد تا این مشکلات حل شوند، خوشبختانه در چند روز اخیر با اصلاحاتی که صورت گرفته، مشکلات عدیده در این حوزه رفع شده است به عنوان مثال تا قبل از این، مردان ایرانی که با زنان خارجی ازدواج می‌کردند، می‌توانستند به راحتی برای فرزندان خود شناسنامه ایرانی بگیرند؛ این در حالی است که زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده بودند، تاکنون امکان دریافت شناسنامه ایرانی را برای فرزندان خود نداشتند.

وی افزود: خوشبختانه در دولت اخیر، اقدامات خوبی انجام شده و تلاش‌های زیادی در این حوزه شده است. در مجلس دهم تلاش‌های زیادی برای نهایی شدن لایحه انجام گرفت و خوشبختانه با اصلاحات صورت گرفته و رفع مشکلات مطروحه، در نهایت، شورای نگهبان هم آن را تصویب کرد و خوشبختانه این قانون از سوی رئیس جمهوری هم ابلاغ شد، البته به لحاظ جلوگیری از مشکلات امنیتی برای عملیاتی شدن آن کارهایی صورت گرفته است، تا آئین نامه اجرایی در تعاریف و روش کار به مشکلات امنیتی بر نخورد، در این خصوص با دستگاه‌های زیادی از جمله وزارت امور خارجه و وزارت کشور تعاملاتی صورت گرفته است چرا که حقوق زنان ایرانی، از نظر تعیین تکلیف برای بچه‌های خود و دریافت شناسنامه و داشتن هویت ایرانی، اهمیت بالایی دارد.

ابتکار تصریح کرد: آمارهای متفاوتی در خصوص این فرزندان وجود دارد، که گاهی از ۳۰ تا ۵۰ یا حتی ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار مورد هم سخن به میان آمده است، اما بر اساس منابع رسمی، در این حوزه، حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر، فرزندانی هستند که حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی هستند و هنوز شناسنامه ندارند، بیشتر این بچه‌ها در مناطق مرزی و استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان ساکن هستند.

وی اظهار کرد: دختران زیادی در کشور ما به‌دلیل نداشتن شناسنامه از تحصیل بازمانده‌اند، تصویب این قانون و آئین نامه اجرایی آنکه در چهارشنبه پیش تصویب شد، قابلیت دریافت شناسنامه برای مادرانی که بچه‌های زیر ۱۸ سال دارند و با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند، فراهم کرده است و این افراد می‌توانند به راحتی شناسنامه بگیرند، البته در سنین بالای ۱۸ سال نیز خود بچه‌ها، می‌توانند برای دریافت شناسنامه شخصاً اقدام کنند، در این خصوص آئین نامه‌ای نیز نوشته شده تا کسی نتواند از قانون جدید سوء‌استفاده کند، متأسفانه در برخی کشورهای همسایه، ناامنی و فقر و مشکلات زیادی وجود دارد به این دلیل مهاجرت‌های غیرقانونی زیادی صورت می‌گیرد و در این خصوص قاچاق هم می‌شود.

ابتکار افزود: تلاش بر این بوده تا با هماهنگی دستگاه‌های امنیتی با تصویب قانون جدید، در جهت سو استفاده‌های احتمالی در این حوزه جلوگیری‌های لازم به عمل بیاید و بچه‌هایی که سال‌های سال است که برای دریافت شناسنامه پشت درهای دوایر مانده‌اند، بتوانند در فرصت زمان کوتاهی شناسنامه خود را دریافت کنند.

عدم رضایت ۶۰ درصدی زنان از ازدواج دوم

زنانی که به هر دلیل مجبور می‌شوند طلاق بگیرند در جامعه اَنگ مطلقه بودن به آنها می‌خورد و آسیب و مشکلات بسیاری در پیش دارند اما باید زیر ساخت‌ها و حمایت‌های لازم برای ازدواج مجدد خوب برای آنان فراهم شود.

علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس و استاد دانشگاه، با اشاره به آسیب‌پذیری شدید زنان در طلاق، اظهار کرد: طلاق یک آسیب بزرگ هم برای زن و هم مرد است اما در این میان دو قشرِ زنان و کودکان بیشتر از مردان آسیب می‌بینند.

وی افزود: من سال‌هاست تلاش می‌کنم واژه مُطلقه را از فرهنگ کشورمان دور کنم چون این واژه بیشتر از اینکه یک صفت باشد یک برچسب (لیبل) برای خانم‌هاست بنابراین همانطور که برای آقایانی که طلاق می‌گیرند اسمی نمی‌گذاریم برای خانم‌ها هم باید همین گونه باشد و از آنها به عنوان «خانم طلاق گرفته» یاد کنیم.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: از آنجایی که تفاوت عمده خانم‌ها با آقایان در عاطفی‌تر و احساسی‌تر بودن آنهاست، مهمترین آسیبی که خانم‌ها بعد از طلاق می‌بینند، مشکلات عاطفی است بنابراین اگر در یک رابطه خانم خواهان طلاق نباشد، دچار آسیب می‌شود.

وی گفت: عمده دلیل طلاق خانم‌ها، رفتار نامناسب همسرشان است اما با این وجود اگر خانم خواهان طلاق باشند باز هم دچار مشکلات روحی و روانی بسیاری می‌شوند.

شریفی یزدی اظهار کرد: دلیل ازدواج مجدد خانم‌ها فقط مسائل و مشکلات اقتصادی نیست بلکه مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از این خانم‌ها به دنبال بازسازی روابط و ایجاد آشیانه گرم زندگی زناشویی هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به ایجاد مشکلات مالی خانم‌ها پس طلاق گفت: معمولاً پس از طلاق، امنیت اقتصادی خانم‌ها به خطر می‌افتد به همین دلیل برای اینکه بتوانند این امنیت را مجدداً به دست بیاورند تن به ازدواج دوم می‌دهند.

وی افزود: اگر میزان رضایت از ازدواج اول ۸۰ درصد باشد در ازدواج دوم این رضایت برای خانم‌ها به ۴۰ درصد تقلیل پیدا می‌کند، هر چند گاهی اوقات خانم‌ها پس از جدایی دچار مشکلات مالی و اقتصادی می‌شوند به‌همین دلیل تن به ازدواج‌های عجولانه و نادرست می‌دهند.

شریفی یزدی خاطر نشان کرد: تکرار این سیکل معیوب باعث می‌شود ازدواج دوم هم ناموفق از آب دربیاید با این تفاوت که خانم‌ها این بار سعی می‌کنند با هر چیزی بسازند تا دوباره مجبور به گرفتن طلاق نشوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلاتی که ازدواج دوم به همراه دارد، گفت: وقتی خانم‌ها مجبور می‌شوند در این ازدواج‌ها بمانند، افسردگی اولین مشکلی است که گریبان گیر آنها می‌شود و بعد از مدتی اضطراب، وسواس فکری، پایین آمدن اعتماد به نفس و در نتیجه اختلالات روان تنی برای آنها ایجاد می‌شود.

این جامعه شناس تصریح کرد: اگر ازدواج دوم از روی ناآگاهی، جبر و فشار انجام شود، شرایط بهتری از ازدواج اول نصیب خانم‌ها نمی‌شود به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا جایی که امکان دارد در ازدواج اول بمانند و اگر دیگر چاره‌ای نیست آگاهانه طلاق بگیرند.

شریفی یزدی اظهار کرد: در صورتی هم که طلاق صورت گرفت، ازدواج دوم باید آگاهانه انجام شود یعنی حتماً باید خانم‌ها و آقایان با روانشناس متخصص صحبت کنند و مشورت بگیرند.

وی تاکید کرد: در کشورهای غربی یک خانم ۵ بار فرصت ازدواج برابر دارد اما در ایران نه تنها اینگونه نیست بلکه ازدواج دوم هم برابر صورت نمی‌گیرد و اصولاً خانم‌ها مجبور هستند با مردانی که همسرشان فوت کرده یا طلاق گرفته یا بچه و سن بالا دارند ازدواج کنند. اگر هم با فرد مجرد ازدواج کنند باید مورد بررسی قرار داد چرا آن مرد تا این سن مجرد بوده و ازدواج نکرده است.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: به طور کلی خانم‌ها باید بسیار دقیق مسائل فوق را مدنظر قرار دهند تا اسیر شرایط بد نشوند از طرفی پیشنهاد می‌کنم پس از طلاق حتماً برای خود شغلی پیدا کنند تا حداقل به استقلال مالی دست پیدا کنند و از این ناحیه آسیب‌پذیر نباشند.

سهم زنان در مدیریت به بالای ۲۰ درصد رسید

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در سال ۹۶ در سطح کشور نزدیک به ۱۳.۶ درصد از زنان در جایگاه‌ها و انتصابات مدیریتی قرار داشتند که این سهم امروز به بالای ۲۰ درصد رسیده است.

معصومه ابتکار اظهار کرد: شاخص‌های عدالت جنسیتی را در سال ۹۶ با حضور رئیس جمهوری در ستاد ملی زن و خانواده تصویب کردیم و مورد تائید همه دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت و نهایتاً ابلاغ شد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: یکی از رویکردهای مهم دولت دوازدهم حمایت از زنان سرپرست خانواده است که در این راستا توانستیم نزدیک به ۵۰ هزار وام قرض‌الحسنه برای زنان سرپرست خانوار از چهار بانک بگیریم.

وی افزود: در کنار شاخص‌های عدالت جنسیتی، برای نخستین بار شاخص‌های خانواده هم در جمهوری اسلامی تصویب شد تا بحث در مورد خانواده از کلی گویی خارج شود، این شاخص‌ها به زودی اجرایی خواهد شد و تا هفته آینده شناسنامه شاخص‌های عدالت جنسیتی با همکاری مرکز آمار ارائه خواهد شد تا قابلیت ارزیابی داشته باشد.

ابتکار همچنین به انتصابات زنان در مدیریت کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ در سطح کل کشور نزدیک به ۱۳.۶ درصد از زنان در جایگاه‌ها و انتصابات مدیریتی قرار داشتند که این رقم امروز به بالای ۲۰ درصد رسیده است.

ارتباط قهوه با خواص ضد چاقی در زنان

به گفته محققان، ترکیبات موجود در قهوه دارای خواص ضدچاقی است. نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد زنانی که روزانه دو یا سه فنجان قهوه می‌نوشند در مقایسه با افرادی که کمتر قهوه می‌نوشند، چربی تحتانی و شکمی کمتری دارند.

محققان دانشگاه آنجلیا راسکین انگلستان در مطالعه خود دریافتند زنان ۲۰ تا ۴۴ سال که روزانه ۲ تا ۳ فنجان قهوه می‌نوشیدند دارای کمترین میزان چربی دور شکمی بودند که ۳.۴ درصد کمتر از افرادی بود که قهوه نمی‌نوشیدند، در بین زنان ۴۵ تا ۶۹ سال، آنهایی که ۴ فنجان یا بیشتر در روز قهوه می‌نوشیدند ۴.۱ درصد دارای چربی کمتری بودند.

در مجموع میانگین درصد کل چربی بدن در زنان تمام گروه‌های سنی که ۲ یا ۳ فنجان قهوه می‌نوشیدند ۲.۸ درصد کمتر بود.

در مردان، این رابطه خیلی مشهود نبود، بطوری که مردان ۲۰ تا ۴۴ سال که روزانه دو یا سه فنجان قهوه می‌نوشیدند کل چربی بدن شأن ۱.۳ درصد کمتر بود.

دکتر «لی اسمیت»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: تحقیق ما نشان می‌دهد که وجود یک ترکیب بی و اکتیو در قهوه، بجز کافئین، موجب تنظیم وزن شده و احتمالاً می‌تواند به عنوان ترکیب ضد چاقی استفاده شود. سالانه حدود ۷ میلیون تن قهوه در جهان مصرف می‌شود.

زنان به علائم حمله قلبی توجه کنند

وقتی در مورد حمله قلبی فکر می‌کنید، احتمالاً تصور می‌کنید که کسی قفسه سینه خود را می‌گیرد و با نفس نفس زدن به روی زمین می‌افتد، در حال حمله قلبی است. اما حقیقت این نیست، علائم حمله قلبی می‌توانند بسیار ظریف باشد، به ویژه برای خانم‌ها، به این معنی که این علائم در زنان اغلب سریع تشخیص داده نمی‌شوند.

برای اینکه بتوانید تشخیص دهید چه اتفاقی برای شما می‌افتد، مهم است که ابتدا بفهمید که حمله قلبی دقیقاً چیست. دکتر ارین دونلی میشی می‌گوید: اساساً آنچه اتفاق می‌افتد این است که شریان‌های قلب قادر به تأمین جریان خون کافی برای عضلات قلب نیستند و معمولاً این به دلیل آترواسکلروز است، پلاکی که در عروق ایجاد می‌شود. اگرچه پلاک به طور طبیعی با گذشت زمان ساخته می‌شود، اما هنگامی که پلاک به طور ناگهانی پاره شود، حمله قلبی رخ می‌دهد. پارگی پلاک، موجب ایجاد ناگهانی لخته می‌شود و می‌تواند یک انسداد کامل از جریان خون در سرخرگ قلب به وجود آورد هنگامی که این انسداد رخ دهد، باعث می‌شود که عضله قلب شروع به مرگ کند، این یک خطر جدی است، زیرا اگر عضله قلب از بین برود، دیگر ترمیم نمی‌شود، شایع‌ترین علائم حمله قلبی، که همه زنان باید قادر به تشخیص آن باشند، موارد زیر است.

۱. سو هاضمه

از آنجا که قلب در بالای معده قرار دارد، ممکن است، حمله قلبی با سو هاضمه اشتباه گرفته شود متأسفانه، طب در طول تاریخ پزشکی این اشتباه را زیاد انجام داده است.

دکتر مندلسون می‌گوید: در سال ۱۹۹۱، مطالعه‌ای انجام شد که نشان می‌داد، زنانی که با درد قفسه سینه به اورژانس آمده‌اند، متفاوت از مردان درمان می‌شوند. زنان با آنتی اسیدها به خانه فرستاده شدند و مردان برای درمان به بیمارستان انتقال داده شدند، دکتر مندلسون می‌گوید: ما هنوز زنانی را می‌بینیم که در خانه می‌مانند، زیرا سو هاضمه دارند و خود را با اسیدپاشی درمان می‌کنند، بنابراین اگر سو هاضمه غیر طبیعی را تجربه می‌کنید که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

۲. درد فک و کمر

همه درد را به گونه‌ای یکسان درک نمی‌کنند، زیرا برای درد آستانه‌های مختلفی وجود دارد به همین دلیل، دردی که از قفسه سینه به وجود می‌آید، ممکن است، با درد ناشی از نواحی دیگر مانند، فک یا پشت، اشتباه گرفته شود.

۳. سوزش سر دل

مشابه سوءهاضمه، گاهی اوقات سوزش قلب می‌تواند مانند حمله قلبی احساس شود و حمله قلبی می‌تواند مانند سوزش قلب باشد.

نکته مهم در اینجا شناخت زمان سپری شده است، اگر این کار بیش از پنج تا هفت دقیقه ادامه داشته باشد و دچار ناراحتی‌های مداوم شوید که مانع نشستن و استراحت شما شود، نشانه حمله قلبی است.

کد خبر 425387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.