مراودات اصفهان و خوزستان برای مقابله با کرونا کنترل شود

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: اصفهان و خوزستان مراودات زیادی دارند، باید این مراودات برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در اصفهان کنترل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا فدایی صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص سرنوشت اپیدمی بیماری کرونا اظهار کرد: چند ماهی از معرفی یک عامل بیماری‌های تنفسی به نام سارس ۲ یا کووید -۱۹ به جهان می‌گذرد که عامل انتقال آن سرفه، عطسه، دست و سطوح آلوده است.

وی با اشاره به اینکه آنفلوآنزا شبیه‌ترین بیماری به کرونا است، افزود: کرونا مرگ و میر و انتشار سرایت بیشتری نسبت به آنفلوآنزا دارد و در وجود آن دو تئوری مطرح است که اگر بخواهد مثل سارس عمل کند بیش از یک سال حضور خواهد داشت و بعد به طور کامل محو می‌شود؛ تئوری دوم داشتن یک پیک اولیه و افت بیماری در مراحل بعد است.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه احتمال بروز کرونا در فصل سرما وجود دارد، افزود: البته این اتفاق هرگز شبیه اتفاق اولیه و با شدت آن تکرار نمی‌شود. این بیماری یک بار دیگر قدرت نمایی می‌کند اما به مرور هرسال خودنمایی آن از دنیا کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اپیدمی با سیری آهسته رو به نزول است، تصریح کرد: بیماران سرپایی هر روز بیش از گذشته شناسایی می‌شوند تا جایی که از نظر تعداد بیماران سرپایی رو به افزایش و از نظر تعداد بیماران بستری رو به کاهش هستیم و در پاییز آتی به احتمال زیاد شیوع یکی از بیماری‌های کرونا و یا آنفلوآنزا را خواهیم داشت، چرا که معمولاً در دنیای ویروس‌ها دو پاتوژن همزمان باهم ظهور نمی‌کند، اما به طور کل در حال حاضر در شرایط اپیدمی کرونا هستیم و کسی از امروز نمی‌تواند در مورد روند بیماری در هفته‌ها و ماه‌های آتی اظهار نظر کند.

فدایی با تأکید بر لزوم رعایت اصول بهداشتی گفت: همه مشاغل و اصناف نمی‌توانند تعطیل بمانند چرا که باعث اختلال در ریتم زندگی می‌شود، اما ملاحظات بهداشتی باید همچنان به قوت قبل با شدت رعایت شود.

وی در خصوص تلاش برای کشف واکسن کرونا خاطرنشان کرد: اگرچه تا وقتی واکسن نباشد موضع ما نسبت به بیماری ضعیف است، اما در مورد بیماری آنفلوآنزا حتی با وجود داشتن واکسن شیوع هرساله آن را می‌دیدیم و در این بیماری هم شاید داشتن واکسن مانند آنفلوآنزا نتواند به طور صد درصدی از بروز آن جلوگیری کند.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر چگونگی اثربخشی داروها تاکنون تصریح کرد: چندین دارو در روش‌های درمان بیماران سرپایی و بستری مطرح است اما هیچکدام از آنها اثربخشی قطعی نداشته‌اند، هرچند داروی کلروچین که داروی درمان مالاریا بوده آن هم در مراحل تشخیص زودرس بیماری در بیماران سرپایی اثربخشی محدودی داشته است، اما اولویت اول کنترل بیماری مراقبت‌های اولیه و اولویت دوم شناسایی بیمار در مراحل اولیه است که این دو مورد باعث انتشار کاهش ویروس به دیگران است همچنین پلاسما درمانی در نقاطی به شکل پروژه علمی در حال انجام است که منتظر نتایج آن هستیم و با انجام آن روی تعداد افرد محدود نمی‌توان نظر قاطعی داد.

وی در خصوص شیوع بیماری کاوازکی در کودکان اظهار کرد: این بیماری احتمالاً عکس العمل ایمنی علیه خود بدن است که در کودکان دیده می‌شود هرچند بیماری به صورت کمیاب و با علتی نامعلوم است، اما در مراکز درمانی کودکان هشدارهای لازم داده شده و تعداد محدود و انگشت شماری از آن در استان دیده شده است.

عشایر برای ورود به اصفهان غربالگری کرونا می‌شوند

فدایی در خصوص آغاز کوچ عشایر و تأثیرات آن بر افزایش کرونا افزود: از ماه‌های گذشته با متصدیان امور عشایر مذاکراتی داشتیم و قرار بر غربالگری آنها در مبادی ورودی مانند سمیرم، جرقویه، فریدن و فریدونشهر انجام شود که در حال حاضر نمونه گیری‌ها انجام شود و مانند سایر اقشار جامعه نمونه‌های بسیار محدود و انگشت شماری از بیماری در عشایر دیده شد که خوشبختانه با اقدامات شبکه‌های بهداشتی در این شهرستان‌ها این موارد محدود هم کنترل و رسیدگی شد.

وی در خصوص مراودات و جابه‌جایی‌های استانی با استان خوزستان گفت: جابه‌جایی‌های جمعیتی معمولاً در همه مناطق وجود دارد و چندان نمی‌توان آنها را محدود کرد اما باید مراقبت‌های بهداشتی در این مراودات منطقه‌ای صورت بگیرد و اصفهان هم با خوزستان مراودات بیشتری نسبت به دیگر استان‌های کشور دارد و تنها راه کنترل رعایت موازین بهداشتی در این جابه‌جایی‌ها است.

فعالیت هفت آزمایشگاه کرونا در اصفهان

مسئول بیماری‌های واگیر دار مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص آزمایشگاه‌های نمونه گیری کرونا تصریح کرد: مراکزی برای نمونه گیری در استان برای افرادی که می‌خواهند از وضعیت سلامت خود مطمئن شوند وجود دارد که هفت آزمایشگاه در این زمینه در اصفهان فعال است و این آزمایش را با تعرفه‌های تعدیل شده برای متقاضیان انجام می‌دهند، اما مراکز نمونه گیری دانشگاه تنها برای بیماران علامت دار است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر رنگ بندی شهرها با توجه به شدت بیماری کرونا گفت: شهرهای استان‌ها با توجه به وضعیت آنها به رنگ‌های سفید، زرد، قرمز و سبز طبقه بندی می‌شوند که این طبقه بندی بر اساس بازبینی‌های هفتگی انجام می‌شود که رنگ سبز به معنای کنترل کامل بیماری، رنگ سفید به معنای وجود حداقل بیماری، رنگ زرد به معنای وجود بیماری و رنگ قرمز وجود شدید بیماری را نمایان می‌کند که بر مبنای این رنگ بندی‌ها ستاد کرونا دستورات خود را در خصوص بازگشایی‌ها و تجمعات صادر می‌کند.

فدایی با اشاره به اینکه زنجیره انتقال زمانی قطع می‌شود که بیمار نتواند چگونگی ابتلای خود را مشخص کند، افزود: هنوز در این وضعیت نیستیم که زنجیره انتقال در استان ما قطع شده باشد و همچنان زنجیره ابتلاء در استان برقرار است به همین دلیل برخی از مشاغل یا حتی مراکز عبادی و مذهبی باید کمی صبور باشند تا بازگشایی‌ها به مرور با دقت و با نظارت ستاد کرونا اعلام شود.

بیمارستان‌ها از امروز اجازه انجام اعمال جراحی دارند

وی در خصوص بازگشایی بیمارستان‌های خصوصی و برقراری دیگر اعمال جراحی غیر ضرور اظهار کرد: بیمارستان‌ها از امروز اجازه پیدا کردند اعمال جراحی‌های معمول خود را شروع کنند، چرا که فعال نبودن بخش‌های جراحی خود عامل ایجاد تراکم نوبت‌ها در بیمارستان‌ها می‌شود و بهتر است این بخش‌ها با رعایت تمام اصول بهداشتی فعالیت خود را آغاز کنند.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه اگر کل شهر را تعطیل کنیم اما ضوابط بهداشت فردی رعایت نشود همچنان در معرض شیوع بیماری هستیم، تصریح کرد: کسانی که علائم تنفسی دارند حتماً باید از ماسک استفاده کنند همچنین بهبودیافتگان از کرونا تا ۱۴ روز بعد از بهبودی باید همچنان از ماسک استفاده کنند اما استفاده از ماسک در فضاهای روباز برای مردم ضرورت خاصی ندارد، ولی در فضاهای بسته قطعاً باید این موضوع به طور کامل رعایت شود،.

وی تاکید کرد: همچنین رها کردن ماسک و دستکش در خیابان‌ها امر بسیار خطرناکی است که باید از این امر دوری کرد. در مورد دستکش هم با استفاده بی رویه از دستکش مواجه هستیم چرا که استفاده از دستکش باید در مدت محدود و تنها برای دست زدن به مواد آلوده باشد.

فدایی در خصوص لزوم استفاده از مکمل‌های دارویی و ویتامین‌ها گفت: ترکیبات تقویتی مانند ویتامین دی و روی برای رفع کمبودهای بدن لازم است اما هیچکدام از مکمل‌های غذایی و دارویی خاصیت مستقیمی در کاهش بیماری کرونا ندارد، همچنین در زمینه عودت بیماری در بهبودیافتگان ممکن است پس از مدتی دوباره بیماری ظاهر شود اما قطعاً شکل دوباره بیماری خفیف‌تر از زمان ابتدایی آن است و هنوز مشخص نیست این درگیری مجدد بیمار به کرونا ادامه بیماری قبل است یا ابتلای دوباره به آن، که وجود ایمنی بعد از یک بار ابتلاء هنوز چندان ثابت نشده است.

کد خبر 424861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.