پیشرفت کسب‌ و کارهای IT در دوران شیوع کرونا / زندگی به حالت پیش از کرونا باز نمی‌گردد

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بررسی شرایط پیش روی کسب‌وکارهای مدرن مبتنی بر IT، اتفاقات حاصل را گامی در روند پیشرفت قلمداد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر ناظمی در دومین جلسه از سلسله نشست‌های تحلیل شرایط اقتصادی پساکرونا که به صورت مجازی به همت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با حضور مدیران کسب‌وکارهای نوپا یا توسعه‌یافته شهرهای مختلف کشور پیرامون موضوع کسب‌وکارهای نوین برگزار شد، اظهار کرد: شاید برای اولین بار پس از جنگ جهانی، همه دنیا درگیر یک بحران یا مسئله است که منجر به یک همدلی جهانی بین جوامع مختلف شده و امروز همه آن‌ها دارای دردهای مشترک هستند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان مطلبی از کتاب "چرا ملت‌ها شکست می‌خورند"، گفت: عجم اوغلو، نویسنده و پژوهشگر در این کتاب به واژه بزنگاه‌های تاریخی اشاره می‌کند؛ بزنگاه‌ها به مواقعی اشاره دارد که جامعه با بحرانی روبه‌رو شده و پس‌از آن به حالت قبل باز نمی‌گردد.

وی افزود: این کتاب به تبعات بیماری طاعون خیارکی اشاره دارد که براثر آن نیروی کار فراوانی که روی مزارع کار می‌کردند جان خود را از دست دادند؛ به این دلیل نیروی کار ارزش پیدا کرد و این موضوع باعث تغییرات اجتماعی اقتصادی و سیاسی در اروپا شد. به نظر می‌رسد بزنگاه‌های تاریخی برخلاف ظاهر ترسناک خود بیشتر اوقات تأثیرات جدی بر سیر توسعه و تحول کشورها گذاشته‌اند.

ناظمی اظهار کرد: شاید کرونا به نوعی چنین تغییری در زندگی ما ایجاد می‌کند؛ پیش از این پذیرش برگزاری جلسات مجازی و ویدئو کنفرانس بسیار دشوار بود، اما وقتی به وضع خود نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که به راحتی چه تغییراتی را پذیرفته‌ایم و این تغییرات جزئی از زندگی ما شده است.

وی تصریح کرد: سوال مهم آن است که آیا بعد از کرونا به حالت قبل برمی‌گردیم؟ به نظر من بعید است که چنین برگشتی انجام شود و بعضی تغییرات و تحولات برگشت‌ناپذیر است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پیش از شیوع کرونا سقف تبادل روزانه داده در کشور عددی بالاتر از دو ترابیت بر ثانیه بود، اما امروز این عدد به چهار و نیم ترا بیت رسیده است، افزود: حتی با دقیق‌ترین برنامه‌ریزی‌ها نیز امکان افزایش این میزان از تقاضا وجود نداشت و من معتقد هستم وجوه فناورانه زندگی به حالت پیش از کرونا باز نمی‌گردد؛ تجربه تماشای فیلم از اینترنت در منزل، خرید اینترنتی، کلاس آموزشی و تجربه‌های شبیه به این‌ها که موفق بوده و تصور بازگشت به گذشته در این موارد بسیار سخت است.

وی اظهار کرد: باوجود آنکه تصور عموم افراد بر آن بود که شرکت‌های آی‌تی در این دوران تحت تأثیر شرایط قرنطینه قرار نگرفته‌اند، اما طبق تحقیقی که در وزارتخانه انجام دادیم مشخص شد ۸۰ درصد از شرکت‌های آی‌تی کشور در این دوره از این شرایط تأثیر منفی گرفتند.

ناظمی خاطرنشان کرد: باور مردم نسبت به کسب‌وکارهای حوزه آی‌تی افزایش‌یافته و تقاضا برای این کسب‌وکارها بیشتر شده است؛ در واقع کسب‌وکارهای سنتی تمایل به ورود به این حوزه و فعالیت را به صورت آی‌تی از خود بروز داده‌اند.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مختلف در همین ایام یکی از نشانه‌های این وضعیت است، تصریح کرد: در دوره قرنطینه به‌وضوح مشاهده شد کسب‌وکارهای آی‌تی، ضرر کمتری متحمل شده و بعضی از آن‌ها سوددهی نیز داشته‌اند. این رویه سبب ایجاد نگرش مثبت در عامه مردم نسبت به حوزه آی‌تی کسب‌وکارها شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطر نشان کرد: وقتی در مورد اقتصاد و توسعه صحبت می‌کنیم، هیچ زیربخشی نمی‌تواند به‌صورت ایزوله و مستقل از فضای اقتصادی بماند. زمانی که فاصله کشور ما با دنیا افزایش پیداکرده و امکان حضور بین‌المللی ما کاهش داشته این شرایط به حوزه آی‌تی نیز سرایت می‌کند.

وی گفت: کسب‌وکارهای آی‌تی نمی‌توانند خود را مستقل از فضای کلان اقتصادی ببینند و شرایط سیاسی و اقتصادی عمومی کشور بر شرایط کاری کسب‌وکارهای نوین نیز تأثیرگذار خواهد بود؛ ازجمله مهم‌ترین تأثیرات آن‌ها ورود به بازار بین‌المللی و ارائه خدمات به مردم سایر کشورهاست.

کد خبر 424782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.