۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
بُعد سوم کاغذها

کاغذهای که روی آن یادداشت می‌کنیم یا نقاشی می‌کشیم قدعلم کرده اند و خود به تنهایی آثاری را خلق کرده اند که زیبایی شگفتی را رقم زده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نگارخانه صفوی نمایشگاه معماری کاغذ "بعد سوم" را به نمایش گذاشته است، این آثار که برگرفته از داستان‌های شاهنامه است نشان از جریان زندگی و حیاتی مستقل دارد.

فاطمه شفیع زاده، هنرمند آثار این گالری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کاغذ ابتدایی‌ترین نوع مصالح برای خلق اثر است، اما چنان قابلیت‌هایی دارد که می‌توان گفت دنیایی در خود جا داده و این دنیا تنها با کوچک‌ترین محرک‌ها از طرف هنرمند جهت‌گیری و خلق می‌شود.

وی گفت: نقطه، خط و سطح سال‌ها است که بر روی کاغذ دو بعدی هنر آفریده‌اند، اما همین نقطه در حین حرکت و تبدیل به خط و همین خط در حین حرکت و تبدیل به سطح و همین سطح با استفاده از چند برش به جا از جای خود بلند شده و وارد دنیای سه بعدی جذاب و بی انتها می‌شوند.

این هنرمند درباره آثار نمایشگاه "بعد سوم" توضیح داد: در اینجا با ترکیب این تکنیک و جلوه معماری اصیل ایرانی سعی شده خواستگاه هنرمند و همچنین دغدغه‌های ذهنی او روی اثر پیاده شود و در معرض دید عموم قرار گیرد. کانسپت اصلی این آثار برگرفته از قلعه پرنده ابوالقاسم فردوسی هستند که در یکی از داستان‌های شاهنامه با اسم کنگ دژ معرفی شده است که دارای جریان زندگی و حیاتی مستقل در خود بوده است.

شفیع زاده با اشاره به تکنیک استفاده از کاغذ، تاکید کرد: تا و برش در کاغذ خواستگاهی ژاپنی دارد، هنرمندان با استفاده از این تکنیک ساده به پیچیدگی‌های جذابی دست پیدا کرده و از پس آن تکنیک‌های جالبی در حین کار ابداع می‌شوند که معماری کاغذ یکی از این تکنیک‌هاست. جذابیت این تکنیک فقط در زیبا و چشم‌نواز بودن آن نیست و همینطور که از اسم معمار گونه آن انتظار می‌رود برش و تا در این تکنیک بسیار دقیق, ظریف و ریاضی گونه است.

وی افزود: بازی با نور و سایه همچنین سطح و بعد می‌تواند نشانگر وجود نور و تاریکی و پستی و بلندی زندگی روزمره انسان باشد که هرچند پیچیده، اما بسیار دلنشین خواهد بود اگر فقط نظاره‌گر باشیم و درگیر بعد سوم نشویم.‌

این هنرمند گفت: در رشته گرافیک با فضای دو بعدی سر و کار داشتم و تا حدودی خسته کننده بود به همین علت کمی از فضای دیجیتال دور شدم. برای حفظ و نگه‌داری فرهنگ و هنر ایران کهن از موضوع ایران استفاده کردم تا با استفاده از سمبل‌ها، اسطوره‌ها و داستان‌ها ریشه قوی ایران را زنده نگه دارم.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه فاطمه شفیع زاده تا ۱۳ خردادماه در نگارخانه صفوی میزبان علاقه‌مندان است. این نگارخانه در خیابان خاقانی حدفاصل خیابان خواجه پطرس و خیابان وحید جنب کوچه ۳۱ واقع شده است.

کد خبر 424713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.