روز ملی اهدا عضو، اهدای زندگی + تاریخچه و سایت ثبت نام اهدای عضو

۳۱ اردیبهشت ماه در تقویم ایرانی به‌عنوان روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی نام‌گذاری شده است.

به گزارش ایمنا اهدای عضو اوج بخشش یک انسان است، انسانی که در سخت‌ترین لحظه زندگی خود تصمیم می‌گیرد اعضای بدن یکی از عزیزانش را که دچار مرگ مغزی شده ببخشد؛ روز ملی اهدای عضو در تقویم ایرانیان را می‌توان جشن «باز تولد همگانی» جمعی از متعالی‌ترین انسان‌ها در مقیاس ایثار و جاودانگی نامید.

تاریخ روز اهدای عضو

در تقویم ایرانی روز ۳۱ اردیبهشت‌ماه هرسال روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی نام‌گذاری شده است.

تاریخچه روز ملی اهدای عضو

روز ۳۱ اردیبهشت مصادف با سالروز فتوای تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر جایز بودن اهدای عضو با تلاش مسئولان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و باهمت واحد اهدای عضو بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و با تأیید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم ملی کشور به‌عنوان روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی به ثبت رسیده است.

اهدای عضو

برنامه‌های روز ملی اهدای عضو

از سال ۱۳۹۷ هرسال در روز ۳۱ اردیبهشت مراسمی با عنوان «شفا» برای بزرگداشت جایگاه والای خانواده‌های اهداکننده، حامیان و سفیران زندگی، برگزار می‌شود.

روز ملی اهدای عضو ۹۹

امسال با توجه به شرایط پیش‌آمده به دلیل بحران شیوع جهانی بیماری کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی جهت حفظ سلامتی افراد مراسم شفا برگزار نخواهد شد. و طرح «گرامی روز ملی اهدای عضو اهدای زندگی» به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

اهدای عضو

اهدای عضو چیست

اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد. پیوندهای متداول عبارت‌اند از: کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه. برخی از ارگان‌ها و بافت‌ها را می‌توان زمانی که شخص اهداکننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه‌ها یا بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می‌گیرد که فرد اهداکننده دچار مرگ مغزی شده باشد.

هدف از اهدای عضو

تنها راه ادامه حیات برای بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته قلب و کبد و بهترین درمان برای مبتلایان به نارسایی کلیه، پیوند عضو است، در هرسال تعداد زیادی از بیماران نیازمند به پیوند عضو که در لیست انتظار هستند، می‌میرند و این در حالی است که اعضای سالم افراد دچار مرگ مغزی، زیر خاک مدفون می‌شوند.

اهدای عضو



هرکس و در هر سن می‌تواند در صورت بروز مرگ مغزی و با رضایت بستگان، اهداکننده عضو یا نسج باشد، شرایط پزشکی فرد در زمان مرگ مغزی، تعیین‌کننده قابلیت وی برای اهدا خواهد بود. اعضای قابل‌اهدا کلیه‌ها، کبد، قلب، ریه، لوزالمعده، روده و نسوج قابل اهدا شامل قرنیه، استخوان، سیاهرگ، غضروف، دریچه‌های قلبی، پوست و تاندون هستند.

با اهدای قرینه می‌توان بینایی را به فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده بازگرداند. تاندون و غضروف باعث بازسازی اعضای آسیب‌دیده مربوطه می‌شود. پیوند استخوان می‌تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود. دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه‌ای و بزرگ‌سالان با دریچه آسیب‌دیده به کار می‌رود. پیوند پوست نجات‌بخش بیماران با سوختگی شدید و پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان‌های خون است. برخلاف عضو، بافت می‌تواند تا ۲۴ و یا حتی ۴۸ ساعت بعد از مرگ فرد اهدا شود و حتی می‌توان آن را برای مدت‌های طولانی ذخیره کرد.

اهدای عضو

اهداکنندگان اعضای بدن معمولاً در زمان اهدا دچار مرگ مغزی شده‌اند اما این امکان وجود دارد که در زمان اهدا، فرد اهداکننده زنده باشد. برای اهداکنندگان زنده، قبل از اهدا عضو از آن‌ها آزمایش‌های گسترده‌ای گرفته می‌شود. همچنین آن‌ها مورد ارزیابی‌های روانی قرار می‌گیرند تا پزشکان متوجه شوند که آیا واقعاً فرد اهداکننده رضایت کامل نسبت به اهدا عضو را دارد یا خیر و در آخر در روز اهدا، فرد اهداکننده و فردی که قرار است عضو یا بافت به او پیوند زده شود در بیمارستان حاضر می‌شوند.

برخی از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، پیش از مرگ به‌صورت داوطلبانه تمایل خود را نسبت به اهدای عضو با دریافت "کارت اهدای عضو " اعلام می‌کنند اما در صورت تأیید مرگ مغزی توسط چهار پزشک معتمد متخصص داخلی، متخصص بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب و متخصص پزشکی قانونی، در صورت اعلام رضایت قانونی خانواده متوفی نسبت به اهدای عضو، اعضای حیاتی مناسب به بیماران نیازمند اهدا می‌شود. گفتنی است در این فرایند خانواده اهداکننده و گیرنده عضو هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

اهدای عضو

جراحی این فرایند بستگی به اندام‌هایی که اهدا می‌شوند دارد. پس از جراحی، اعضا از بدن فرد اهداکننده توسط جراحان، ارگان‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به دریافت‌کننده پیوند می‌زنند. زیرا اکثر اعضای بدن فقط چند ساعت می‌توانند خارج از بدن سالم بمانند. زمانی که عضوی از بدن فرد اهداکننده خارج شد، محل آن را ترمیم می‌کنند و سپس جنازه را تحویل خانواده شخص برای مراسم تدفین می‌دهند.

اهدای عضو در جهان

در سطح جهانی، رقمی نزدیک به ٥٠ درصد بیماران مرگ مغزی، اعضای بدنشان اهدا می‌شود. بااین‌حال اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی در ایران نوپاست و به همین دلیل آمار اهدای عضو کمتر از آمار جهانی است.

اهدای عضو

اهدای عضو در ایران

دین مبین اسلام، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای نجات جان انسان‌ها قائل است. چنانچه در قرآن کریم در سوره مبارکه مائده آیه ٣٢ به‌تصریح اشاره شده است که "هرگاه کسی باعث بقای نفسی شود مانند آن است که باعث نجات جان تمام انسان‌ها شده است".

اهدای عضو



بر این اساس حضرت امام خمینی (رضوان‌الله علیه) در سال ١٣٦٨ در پاسخ به استفتا جواز پیوند اعضا از فردی که دچار مرگ مغزی شده است و حیات وی غیرقابل برگشت است فرموده‌اند:

«بسمه‌تعالی برفرض مذکور چنانچه حیات انسان دیگری متوقف بر این باشد با اجازه صاحب قلب یا کبد و امثال آن جایز است». اهدای عضو بر اساس قانون "پیوند اعضا بیماران فوت‌شده و یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم است" مصوب ۱۷/۱/۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان امری قانونی است.

اهدای عضو

در ایران، اهدای عضو از فرد مرگ مغزی به‌طور رایگان انجام می‌شود و اگر فرد مرگ مغزی در بیمارستان دولتی بستری‌شده باشد، هزینه‌های بیمارستان نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.

نخستین پیوندهای انجام شده در ایران

  • ۱۳۱۴ خورشیدی: نخستین پیوند قرنیه
  • ۱۳۴۷ خورشیدی: نخستین پیوند کلیه
  • ۱۳۶۹ خورشیدی: نخستین پیوند مغز استخوان
  • ۱۳۷۲ خورشیدی: نخستین پیوند قلب و کبد
  • ۱۳۷۹ خورشیدی: نخستین پیوند ریه
  • ۱۳۸۵ خورشیدی: نخستین پیوند پانکراس و روده

سیر قوانین اهدای عضو در ایران

  • ۱۳۷۲ خورشیدی: تقدیم لایحه پیوند اعضا از افراد فوت شده به مجلس شورای اسلامی
  • ۱۳۷۶ خورشیدی: بازنگری شرح وظایف و تدوین آئین‌نامه مرکز دیالیز و پیوند اعضاء
  • ۱۳۷۷ خورشیدی: ابلاغ بخشنامه پیوند اعضا اتباع خارجی
  • ۱۳۷۹ خورشیدی: تصویب قانون پیوند اعضا از جسد
  • ۱۳۸۱ خورشیدی: تصویب آئین‌نامه مربوطه در هیئت دولت
  • ۱۳۸۱ خورشیدی: شکل‌گیری شبکه فراهم‌آوری اعضا پیوندی در ایران
  • ۱۳۸۵ خورشیدی: صدور بخشنامه پیوند کلیه

کارت اهدای عضو

کارت اهدای عضو یکی از بزرگ‌ترین نمادهای فرهنگی در زمینه ارتقای فرهنگ اهدای عضو است،

از زمان راه‌اندازی واحدهای فراهم آوری اعضای پیوندی در کشورمان، مراکز مختلفی شروع به ثبت‌نام و صدور کارت اهدای عضو نکردند. در روزها و ماه‌های اول تعداد ثبت‌نام به بیش از ۱۰۰ نفر در ماه نمی‌رسید، اما با شروع تبلیغات فرهنگی و برگزاری جشن نفس، تعداد بیشتری از مردم با این امر آشنا شدند و تعداد افراد متقاضی کارت اهدای عضو روزبه‌روز بیشتر شد، به‌طوری‌که مدت‌زمان دریافت کارت اهدای عضو برای هر فرد به بیش از ۵ ماه رسید. با توجه به اینکه کارت اهدای عضو صرفاً نشان‌دهنده رضایت قلبی هر شخص برای اهدای عضو در زمان مرگ است و جنبه‌ی قانونی ندارد؛ در سامانه http://ehda.sbmu.ac.ir/ به‌صورت مجازی ثبت‌نام و صدور آنی این کارت انجام می‌شود.

اهدای عضو

در این سامانه کد ملی هر فرد به‌صورت آنلاین کنترل شده و درصورتی‌که اطلاعات مطابق کارت ملی وارد شده باشد، کارت اهدای عضو صادر شده و متقاضی می‌تواند همان لحظه کارت خود را ذخیره و چاپ کند.

اطلاعات داوطلبان دریافت کارت بلافاصله وارد سامانه کشوری کارت اهدای عضو شده و در آن ذخیره می‌شود، این سامانه از طریق کلیه بیمارستان‌های کشور قابل دسترسی بوده و امکان جستجوی نام افراد مرگ مغزی بستری در این بیمارستان‌ها وجود دارد.

کلید:

روز ملی اهدای عضو

تاریخ روز اهدای عضو

اهدای عضو اهدای زندگی

اهدای عضو چیست

کارت اهدای عضو

اعضای قابل اهدای بدن

ثواب اهدای عضو

شرایط عضویت اهدای اعضا

سامانه اهدای عضو

ثبت نام اهدا عضو

تاریخچه روز ملی اهدای عضو

برنامه‌های روز ملی اهدای عضو

روز ملی اهدا عضو ۹۹

هدف از اهدای عضو

اهدای عضو در جهان

اهدای عضو در ایران

نخستین پیوندهای انجام شده در ایران

سیر قوانین اهدای عضو در ایران

کد خبر 424669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.