۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۸
"ابن شهر آشوب" محور توسعه ساری

در عصر حاضر شهرها از پر بیننده‌ترین نواحی جهان بشمار می‌روند و با افزایش تعداد گردشگران، شاهد تأثیرات و تغییرات بسیاری بر چهره این سکونتگاه‌های بشری هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه صنعت گردشگری به ویژه شاخه شهری آن جایگاه خاصی در اقتصاد کشورها دارد و نقش فعال در ارتقای ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای رو به توسعه بازی می‌کند. شهرهای مختلف دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان هستند و همواره گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کنند؛ اما توسعه گردشگری شهری پایدار و مدیریت خردمندانه آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اصولی جهت بهره‌مندی از این فرآیند مهم و اثرگذار است.

این در حالی است که در هزاره سوم، صنعت گردشگری و فعالیت‌های پیرامونی آن، از جهت ایجاد شغل در رتبه نخست و از جنبه گردش مالی در مرتبه دوم قرار دارد؛ صنعت گردشگری در حال حاضر یکی از ارکان اصلی اقتصادی و تجاری در جهان است که در همه مکان‌های جغرافیایی از قبیل شهرها و کلانشهرها امکان توسعه آن وجود دارد.

رونق گردشگری کلید توسعه شهرها

امین محمدی، استاد شهرسازی دانشگاه مازندران اظهار می‌کند: گسترش روز افزون جمعیت در شهرهای جهان، زمینه ساز پیچیدگی مسائل شهری شده است به گونه‌ای که اکنون مدیریت شهرها نیازمند آشنایی و تحلیل و بررسی مسائل روز شهری است.

او با بیان اینکه مسافرت‌های شهری گام اول توسعه گردشگری و صنعت توریسم است؛ تصریح می‌کند: ایجاد و توسعه فضاهای شهری مناسب، بازسازی فضاهای به ظاهر متروک و مرده به قصد زنده کردن جنبه‌های کهن جامعه از جمله آثار توسعه گردشگری شهری است و در این راستا پروژه‌ ابن شهر آشوب می‌تواند اقدامی خوب در این زمینه باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مدیریت شهرها قصد دارند از ویژگی‌ها و امکانات خاص شهر خود سود برده و از مزایای جلب توریست شهری بهره گیرند، اضافه می‌کند: ایجاد فضاهای شهری بر اساس فعالیت‌های جدید، تأکید بر توسعه فعالیت‌های گردشگری، ایجاد جاذبه‌های بیشتر برای ماندگاری مسافران همراه با توسعه هسته‌های کار و فعالیت با هدف توسعه موزون شهر، پیوند کار و سکونت در تمام مناطق شهری و نیز ایجاد یک نظام چند هسته‌ای، نتیجه انعکاس تجربه‌ها و درس‌های نظری و عملی است که از تجربه کلانشهرها و شهرهای جهان می‌توان آموخت و به کار گرفت.

محمدی می‌گوید: ایجاد و توسعه انواع مراکز اقامتی مدرن فضاهای تفریحی و سرگرمی، فضاهای خرید بزرگ شهری و موزه‌ها و مراکز فرهنگی و هنری به‌ویژه فرهنگ و هنر بومی با هدف توسعه گردشگری موجب بهره‌مند شدن ساکنان شهر و گردشگران شهری از این خدمات خواهد شد، بنابراین بهره‌گیری از جاذبه‌های توریستی در طرح بزرگ ابن شهر آشوب می‌تواند زمینه رونق اقتصادی منطقه را نیز همراه داشته باشد.

اتمام دو فاز پروژه ابن شهر آشوب

عباس رجبی، شهردار ساری با اشاره به اجرای پروژه ابن شهر آشوب ساروی، تصریح می‌کند: یکی از خدمات ارزنده شهردار ساری، آغاز عملیات اجرایی فاز نخست ساختمان ابن شهرآشوب ساروی است، البته این پروژه فازهای دیگری نیز دارد که به نام این عالم بزرگوار ساخته می‌شود.

او نامگذاری میادین، بزرگراه‌ها و خیابان‌های مهم شهر به نام مشاهیر و مفاخر را نشان از قدمت تاریخی و پیشینه علم دوستی مردم این شهر می‌داند و می‌گوید: فقها، بزرگان، مشاهیر و مفاخر زیادی در ساری زندگی کرده‌اند که معرفی آن‌ها از ابن شهرآشوب ساروی آغاز شده است و دیگر بزرگان نیز به همین ترتیب معرفی می‌شوند.

شهردار ساری با بیان اینکه اجرای فاز سوم پروژه میدان ابن شهرآشوب در دستور کار قرار دارد، می‌گوید: عملیات سنگفرش میدان ابن شهر آشوب تا میدان ساعت از برنامه‌های دیگر این طرح است که به زودی اجرا می‌شود.

رجبی عنوان می‌کند: میدان "ابن شهر آشوب ساروی" که دو فاز آن احداث و به بهره‌برداری رسیده است و هم‌اکنون تکمیل فاز سوم آن با هدف احیا بافت فرسوده با رویکرد معماری بومی و اسلامی در ضلع شمال شرقی آغاز شده است.

او اظهار می‌کند: ادامه ساخت فاز سوم این میدان هم اکنون با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار قرار دارد که با تلاش سازمان عمران و بازآفرینی این شهرداری در حال انجام است.

شهردار ساری با بیان اینکه تمام طرح‌های شهر ساری با هدف رونق گردشگری اجرا می‌شود، ادامه می‌دهد: با توجه به آمار بالای بیکاری جوانان، رونق صنعت گردشگری می‌تواند زمینه اشتغال شمار فراوانی از جوانان و افراد جویای کار را فراهم کند.

روزهای خوب در راه است

علی‌اکبر زلیکانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر ساری در خصوص تأثیر اجرای پروژه ابن شهرآشوب در رونق گردشگری و توسعه‌ی تجاری ساری، اظهار می‌کند: در حال حاضر فاز دو این پروژه به پایان رسیده و فاز سوم در دست اجراست.

او ادامه می‌دهد: در ادامه مراحل اجرایی پروژه، سنگفرش مسیرها در دستور کار قرار دارد، البته ادامه عملیات اجرایی پروژه در خیابان قارون به علت مخالفت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مشکل مواجه شده که باید جلسات بیشتری در این زمینه برگزار شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به موقعیت گردشگری پروژه ابن شهر آشوب و تأثیر آن در رونق تجاری منطقه، تاکید می‌کند: تلاش شده تا اجرای طرح ضمن حفظ موقعیت گردشگری محل به رونق تجاری آن هم منجر شود.

وی گفت: مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی قول مساعدت برای کمک در تکمیل پروژه را داده است؛ خانه‌های تاریخی کلبادی نیز ترمیم می‌شود که نقش مهمی در رونق گردشگری ساری دارد.

کد خبر 424560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.