آیا زندانیانی که به مرخصی کرونا رفتند به زندان بازمی گردند؟

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان گفت: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با دستگاه قضائی داشتیم به این نتیجه رسیدیم «زندانیانی که به مرخصی کرونا رفته‌اند دیگر به زندان برنگردند،» از این رو با سنگبری‌ها قراردادی داریم که دو هزار زندانی، جایگزین کارگران اتباعی شوند که اخیراً از کشور خارج شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسدالله گرجی‌زاده صبح امروز (یکشنبه) با حضور در یکصد و بیست و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه زندان‌ها نقطه آخر امنیت کشور هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه زندان‌ها خیلی دیده نمی‌شوند، اما در بحران‌ها دچار مشکلات زیادی شده و در بحران کرونا این موضوع به خوبی دیده شد.

وی با بیان اینکه توجه به آسیب‌های موجود در زندان‌ها امری ضروری است، تصریح کرد: تجمیع آسیب‌های موجود در جامعه را در زندان‌ها داریم، باید چالش‌های موجود در زندان‌ها برطرف شود تا بتوان مشکلات جامعه را کم کرد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی با بیان اینکه خانواده زندانیان یکی از مهم‌ترین بخش‌های آسیب پذیر در جامعه هستند، اضافه کرد: دیده نشدن این خانواده‌ها در جامعه در آینده انتقام گیرندگانی را تربیت می‌کند که منجر به ادامهدار شدن آسیب‌ها می‌شود.

۹۰ درصد زندانیان نیاز به حبس ندارند

وی با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است که ۹۰ درصد از زندانیان نباید به زندان بیایند، افزود: جامعه زندانی تولید می‌کند، قوه قضائیه به شدت به دنبال کاهش ورودی به زندان‌ها است، اما قانون باید در این زمینه اصلاح شود و رویکرد حبس تغییر کند.

گرجی‌زاده تصریح کرد: حبس دیگر جواب نمی‌دهد و منجر به افزایش آسیب‌ها می‌شود، این آسیب‌ها دیده نمی‌شود، اما موریانه‌وار در جامعه رسوخ کرده و دامن همه جامعه را می‌گیرد.

وی در خصوص اجرای شبکه شاد برای آموزش آنلاین دانش آموزان در خانواده زندانیان گفت: در اجرای این طرح باید مشکلات خانواده زندانیان دیده شود چرا که بسیاری از دانش آموزان خانواده زندانیان گوشی هوشمند ندارند و برخی از آنها با معدل بالا امکان ادامه تحصیل ندارند.

۶۲۰۰ زندانی هنوز مرخصی هستند

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان ادامه داد: با همکاری دستگاه قضائی تاکنون با توجه به شیوع بحران کرونا ۶۲۰۰ نفر زندانی در مرخصی هستند، ۱۲۰۰ نفر پایان حبس گرفتند، ۱۱۰۰ نفر عفو رهبری خوردند و برای ۸۹۰ نفر عفو عید فطر درخواست کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه علی رغم همه تلاش‌های صورت گرفته برای آزادی زندانیان جمعیت زندانیان تغییر نمی‌کند و روز به روز به تعداد آنها نیز افزوده می‌شود، اضافه کرد: باید نمایندگان مجلس به صورت هدفمند در راستای کاهش جمعیت زندانیان گام بردارند.

گرجی‌زاده با بیان اینکه سال گذشته ۷۴۴ زندانی جرایم غیر عمد با بدهی ۱۱۸ میلیارد تومان از زندان‌های استان اصفهان آزاد شدند، ادامه داد: از این میزان ۷۰ میلیارد تومان مربوط به گذشت شکات بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۹ زندانی جرایم غیر عمد با بدهی ۱۰.۵ میلیارد تومان با ۶ میلیارد تومان رضایت شکات آزاد شده‌اند، افزود: باید توجه داشت که در حال حاضر ۱۱۳۰ زندانی جرایم غیرعمد شامل ۸ درصد زندانیان با نیاز به ۳۹۰ میلیارد تومان اعتبار در زندان هستند و در بین آنها زندانیان سال‌های ۸۹ و ۹۰ نیز وجود دارند.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان با بیان اینکه کمک‌های مردمی برای آزادی زندانیان در استان اصفهان رتبه اول را در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به خود اختصاص داده است، ادامه داد: مردم و مسئولان استان اصفهان همواره همکاری بسیار خوبی را برای آزادی زندانیان داشته‌اند و باید توجه داشت که این کمک‌ها بیشتر برای آزادی زندانیان با بدهی‌های کمتر استفاده می‌شود.

وی ضمن قدردانی از شورای شهر و شهرداری اصفهان برای حمایت از زندانیان استان اصفهان تصریح کرد: شهرداری در سال گذشته دو دستگاه اتوبوس، دو هزار جلد کتاب و تعدادی ال ای دی در اختیار اداره کل زندان‌ها قرار داده ضمن اینکه برای تکمیل سالن ملاقات زندان نیز همکاری کرده است.

گرجی‌زاده افزود: همچنین شهرداری طی چهار سال اخیر هر سال به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان و امسال نیز به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان کمک کرده است.

کمک به خانواده زندانیانی که در بحران کرونا در زندان بودند

وی در خصوص کمک به خانواده زندانیان گفت: در ایام کرونا برای خانواده‌هایی که سرپرست آنها در زندان بود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از بنیاد مستضعفان کمک نقدی و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طریق اتاق اصناف بن خرید کالا برای خانواده زندانیان در نظر گرفته شد تا کمترین خسارتی را در این بحران متحمل شوند و می‌توان گفت به صورت میانگین بین ۸۰۰ تا یک میلیون تومان به هر خانواده زندانی کمک نقدی و غیر نقدی صورت گرفت.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان در خصوص سرنوشت زندانیانی که در بحران کرونا به مرخصی رفته‌اند، اضافه کرد: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با دستگاه قضائی داشتیم به این نتیجه رسیدیم زندانیانی که به مرخصی کرونا رفته‌اند دیگر به زندان برنگردند، از این رو با سنگبری‌ها قراردادی داریم که دو هزار زندانی جایگزین کارگران اتباعی شود که اخیراً از کشور خارج شده‌اند، بخشی نیز در مراکز شهرداری و دیگر سازمان‌ها مشغول فعالیت خواهند شد.

استفاده از مراکز ملکی زندان‌ها در خارج از زندان برای قرنطینه زندانیان جدید

وی با تاکید بر اینکه هر چند ما در این مدت سعی در کاهش جمعیت زندان‌ها داشتیم اما این زندانیان در حال جایگزین شدن هستند، ادامه داد: دراین ایام از مراکز بیرونی زندان اصفهان به عنوان محل قرنطینه استفاده کردیم و زندانیان جدید را به مدت ۱۴ روز در این مراکز نگهداری کردیم.

گرجی‌زاده در خصوص شیوع کرونا در زندان‌های استان اصفهان گفت: ما نیز همچون دیگر مراکز از ابتلاء به این بیماری بی نصیب نبودیم، اما به خوبی توانستیم این معضل را مدیریت کنیم.

وی در پایان از شهرداری و شورای شهر اصفهان درخواست کرد تا در صورت امکان با توجه به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه مبنی بر ایجاد مرکز ویژه کسانی که آبرومند بوده و قرار است به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت به دلیل نداشتن وثیقه در زندان به سر ببرند، همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل زندان‌های استان اصفهان افزود: این مرکز به صورت نیمه کاره در مرکز کانون اصلاح و تربیت اصفهان ایجاد شده است و از شهرداری درخواست داریم در صورت امکان برای تکمیل این پروژه با اداره کل زندان‌ها همکاری کند.

کد خبر 422969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • کبری تیموری ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    4 0
    سلام. من ی زندانی هستم. مادر دو فرزند صغیر. دوسال هست زندانی هستم. سرپرست. خانواده هستم. در نبود من. دختر 9ساله ام. وپسر15ساله ام. مشکلات زیادی. برایشون به وجود می‌آید. خواهش مندم. من. 15سال حکم گرفتم. خواهش مند هستم. 15سال کار بهم بدید برای دولت. ولی. شبها دستم زیر سر بچه هام باشه. تورا خدا. من زندان اصفهان زنان دولت آباد هستم نسوان. توراقران کمکم کنید. گجا باید برم. به کی بگم. دوتا. بچه دارم. اونا. داغون میشم. کمکم کنید. تورا خدا. تورا خدا برای رضایی خدا. به خاطر بچه های یتیمم. خواهش میکنم. کمکم کنید. تورا قرآن. تورا خدا
  • فرشاد IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    3 2
    سلام خیلی هم بی خود کرده و بیخود گفته کسی که میگه زندانی های که امدن مرخصی نمیخواد برگرده مگه اون فرد تو جامع زندگی نمیکنه نمیدونه ما چی میکشیم از دستشون کسی که کارش خلافه بیاد بیرون چیکار میکنه باز هم همن خلاف میکنه بعد تر هم باید به فکر بیکاری اول باشیم بعد حرف از ازادی بزنم
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
      8 0
      ز ندانیا یکاری به نظرم به سرت اوردند بچگیات که اینجوری میگیا
  • همین پریشانی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    2 1
    کمکم کنید
  • مریم IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    0 0
    سلام.خسته نباشید پس‌چرا‌ برادر من و زندان دوباره خواست مگه نمیگن ک نباید برگردن حکمشم زیاد نیس ک بگم شامل حالش نشده خودشم بیماره معلولیت شدید داره من نمیدونم چرا وقتی این افراد بیرون هستند کسی رسیدگی نمیکنه الان نزدیک ب دوساله درخواست کمک از بهزیستی شهرمون خواستیم ولی هر سری میگن ما خودمون بدبختیم ولی فکر این نیستن ک ی شخصی با جمع کردن ضایعات اونم با وضعیتی ک داره چیکار میخواد بکنه تو رو خدا حداقل کمک کنید بیاد بیرون ممنون میشم ازتون