سگ‌های بدون صاحب از شهرهای دیگر در کرج رها می‌شوند

عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: شهرهای مجاور نه تنها اصول مربوط به کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب را رعایت نمی‌کنند بلکه سگ‌های منطقه خود را نیز به کرج آورده و در این شهر رها می‌کنند.

محمدحسین خلیلی اردکانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب در شهر کرج زیرنظر سازمان پسماند شهرداری انجام می‌شود، اظهار کرد: دو پناهگاه با ظرفیت هزار قلاده سگ و یک کلینیک عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب وظیفه دارند پس از جمع‌آوری سگ‌ها از سطح شهر، واکسیناسیون و غربالگری این حیوانات را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری کرج برای اولین‌بار در کشور یک کلینیک تخصصی در این زمینه راه‌اندازی کرده، افزود: گشت ویژه کنترل جمعیت حیوانات به‌طور روزانه اقدام به جمع‌آوری و تهیه گزارش از وضعیت سگ‌های بدون صاحب کرده و در شرایط شیوع کرونا نیز به دلیل احتمال انتقال بیماری از سگ به انسان، این گشت‌ها با طرح ضربتی اقدام به جمع‌آوری این حیوانات می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: ماهانه بیش از ۵۰۰ تماس با مرکز ۱۳۷ برای جمع‌آوری سگ‌ها از سطح شهر برقرار شده و پاسخ داده شده است و تا حدی که اکوسیستم طبیعی آسیب نبیند و در حد توان سعی شده جمع‌آوری این حیوانات دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی مردم نیز مخالف جمع‌آوری سگ‌ها هستند، خود را مدافع حقوق آن‌ها می‌دانند و به اقدامات انجام شده اعتراض می‌کنند که این رفتار در سیاست‌های مدیریت شهری برای جمع‌آوری این حیوانات که کنترل نکردن جمعیت آن‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد، تأثیر می‌گذارد.

خلیلی اردکانی اضافه کرد: اگر شهرداری کرج اصول مربوط به ساماندهی سگ‌های بدون صاحب را پیگیری می‌کند اما شهرهای مجاور نه تنها این اصول را رعایت نمی‌کنند بلکه سگ‌های منطقه خود را نیز به کرج آورده و در این شهر رها می‌کنند.

وی ادامه داد: در جلسه با معاون استاندار نسبت به این قبیل اقدامات تذکر دادیم و خواستار هماهنگی بیشتر شدیم؛ همچنین در فرمانداری پنج جلسه تاکنون تشکیل شده تا بدین وسیله سایر ارگان‌های شهر نیز برای کنترل جمعیت سگ‌ها همکاری کنند.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه این شهر در محاصره مرکز پرورش سگ قرار گرفته و در بسیاری از باغات پرورش سگ پرورش انجام می‌شود، گفت: دو قلاده سگ نر و ماده پس از یک سال می‌توانند به ۱۲۸ قلاده سگ تبدیل شوند بنابراین برای کنترل جمعیت این حیوانات چاره‌ای جز عقیم‌سازی نیست.

وی با تاکید بر اینکه با وجود اقدامات انجام شده همچنان نمی‌توان گفت تعداد این سگ‌ها به‌طور صد در صدی کنترل شده، افزود: افراد متقاضی گرفتن سگ می‌توانند به پناهگاه‌ها مراجعه کرده و از سگ‌هایی که غربالگری شده و آزمایش‌های انجام شده را گذرانده‌اند، حیوان موردنظر خود را انتخاب کنند.

کد خبر 422158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.