۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۲
پیکار با فقر

تکدی‌گری به عنوان یکی از پدیده‌های مذموم اجتماعی، شهر را بد منظر و سیمای فرهنگی آن را تخریب می‌کند. انسان‌هایی که با شکستن حرمت انسانی خویش، دست نیاز به سوی مردم دراز می‌کنند در واقع دردی هستند که درمان آن نیازمند تشریک مساعی مسئولان و شهروندان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با لباس‌هایی مندرس و ظاهری ژولیده در گوشه‌ای از پیاده‌رو نشسته و کودکی را در مقابل نشانده و تمنای کمک دارد؛ گاهی شیشه خودروها را تمیز می‌کنند، برخی فال می‌فروشند و برخی چند بسته پلاستیک یا دستمال کاغذی در دست دارند و می‌خواهند با اجبار به دیگران بفروشند؛ اینها جلوه‌هایی از پدیده زشت و مذموم تکدی‌گری در شهرها است که هر روز در مترو، ایستگاه اتوبوس، پیاده‌رو و چهارراه‌ها مشاهده می‌کنیم.

قزوین، شهری با پیشینه کهن که از گذشته به دارالمومنین شهره بوده نیز با این معضل اجتماعی دست به گریبان است. اقداماتی برای جمع‌آوری متکدیان انجام شده، اما گویا هیچ یک از این اقدامات حتی تیغ تیز قانون، نتوانسته این آسیب اجتماعی را چاره کند.

تکدی‌گری ارزش‌ها را زیر سوال می‌برد!

طیب ملکی‌پور، کارشناس حوزه فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه کمک به هم‌نوع و برآورده کردن نیازهای آن‌ها با حفظ شأن و جایگاه انسانی، توصیه اکید دین اسلام و مذهب شیعه است، معتقد است: تکدی‌گری نشانه بی‌توجهی به هم‌نوع است، افرادی که تکدی‌گری می‌کنند و افرادی که بی‌هدف کمک می‌کنند، شأن انسانی را زیر سوال می‌برند.

او با بیان اینکه کمک به فقرا و مستضعفان از مصادیق تعالی روح انسانی است، خاطرنشان می‌کند: خیران و افرادی که از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی دارند می‌توانند با کمک مسئولان شهری نیازمندان را شناسایی و با آموزش کسب و کار و آسان کردن فعالیت‌های اقتصادی، زمینه حذف این معضل را فراهم کنند.

این کارشناس حوزه فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی می‌گوید: وقتی در یک شهر متکدی زیاد است این شائبه را در ذهن ایجاد می‌کند که روحیه احساس مسئولیت در بین شهروندان، خیران و مسئولان شهری ضعیف است؛ بنابراین برای حفظ جایگاه و پیشینه در شأن دینی منطقه باید با مشارکت اجتماعی برای برچیده شدن بساط تکدی‌گری همکاری کنیم.

ملکی‌پور عنوان می‌کند: اگر در استان و شهر قزوین تعداد این افراد زیاد شد یعنی از حال نیازمندان و مستضعفان بی خبریم و حدیث معروف اول همسایه بعد خانه را فراموش کرده‌ایم؛ وجود تکدی‌گری احساس مسئولیت مردم و مسئولان را زیر سوال می‌برد.

حذف تکدی‌گری نیازمند اصلاح فرهنگ شهروندی

اما رضا رحمانی، معاون هماهنگی امور اجرایی شهردار قزوین می‌گوید: قزوین در حوزه مقابله با معضل تکدی‌گری موفق عمل کرده است، اما هنوز با شهرهایی مانند تبریز فاصله زیادی داریم.

او با بیان اینکه تکدی‌گری ریشه‌های مختلفی دارد، تاکید می‌کند: فرهنگ مهم‌ترین تأثیر را در کاهش یا افزایش شمار متکدیان دارد، مردم اگر بدانند که کمک به این افراد نمی‌تواند دردی از آنها درمان کند و سبب خواهد شد راحت طلبی پیشه کنند، هرگز این کار را نمی‌کنند.

معاون هماهنگی امور اجرایی شهردار قزوین تصریح می‌کند: مدیریت شهری قزوین با جمع‌آوری متکدیان برنامه‌های مختلفی را برای کاستن از شمار آنان اجرا کرده است و با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای و پرداخت هزینه اجرای طرح از سوی شهرداری، به آنان آموزش داده می‌شود تا بتوانند شغل مناسب پیدا کنند.

رحمانی ادامه می‌دهد: بیش از ۱۶ نفر از متکدیان که آموزش لازم را دیده‌اند در یکی از شرکت‌های بخش خصوصی مشغول بکار شدند.

او می‌گوید: نهادهای حمایتی و خیریه‌ها باید اعتماد شهروندان را جذب کنند تا کمک‌های مردمی از طریق مؤسسات شناسنامه‌دار به روشی هدفمند به دست نیازمندان برسد.

معاون هماهنگی امور اجرایی شهردار قزوین اظهار می‌کند: اگر مردم بدانند اعتیاد در بین برخی متکدیان تا چه اندازه شایع شده است، هرگز پول خود را به آنان نمی‌دهند تا برای خرید و مصرف مواد هزینه شود.

رحمانی اضافه می‌کند: در قزوین از متکدیان که جمع‌آوری شدند آزمایش سلامت و اعتیاد گرفته می‌شود تا برای سلامت جامعه خطری نداشته باشند و افرادی که اعتیاد دارند به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی می‌شوند.

او تاکید می‌کند: برخی دستگاه‌های اجرایی مانند کمیته امداد، بهزیستی، نیروی انتظامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش زیادی در کاهش این پدیده دارند.

کمک‌ها باید هدفمند و عزتمندانه باشد

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مهدیه‌سادات قافله‌باشی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به وجود معضل تکدی‌گری می‌گوید: قزوین به عنوان یک استان صنعتی در طول سالیان مختلف با آمار بالای مهاجرت برای اشتغال مواجهه بوده است، اما پس از تعطیلی کارخانجات اثرات بیکاری به شکل‌های مختلف از جمله معضل تکدی‌گری خود را نشان داده است.

او خاطرنشان می‌کند: اگر شهروندان به اصول فرهنگ دستگیری عزتمندانه پایبند باشند و هماهنگی مناسبی بین مردم و مسئولان شهری و حاکمیتی برای تأمین معاش زندگی افراد وجود داشته باشد، می‌توانیم به حذف کامل این پدیده در شهر امیدوار باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین تصریح می‌کند: توانمندسازی افراد و آموزش حرفه به آنان با هدف ایجاد منبع درآمد، یکی از راه‌های موفق در حذف پدیده تکدی‌گری است.

قافله‌باشی می‌گوید: کمک مقطعی و موردی نمی‌تواند مشکلات متکدیان را رفع کند؛ وجود کودکان کار، متکدیان و زباله‌گردها، همگی نشان دهنده وجود نابسامانی در حوزه اقتصاد است که هر روز بیشتر نمایان می‌شود و فقر اقتصادی و ضعف مدیریتی را نشان می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: استانداری، بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی و دادگستری دستگاه‌هایی هستند که در قالب یک اتاق فکر می‌توانند کارهای خوبی در رفع این معضل انجام دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین خاطرنشان می‌کند: در میان کودکان کار و متکدیان در قزوین هم افراد بومی و هم اتباع غیر ایرانی وجود دارند؛ آسان شدن ایجاد کسب و کار برای این افراد می‌تواند زمینه پرورش شغلی آن‌ها را فراهم کند.

قافله‌باشی تاکید می‌کند: اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری قزوین با توسعه و ارائه خدمات اجتماعی به صورت خدمات شبانه روزی و ایجاد مکان‌هایی برای اسکان متکدیان مجهز به حمام، سرویس توزیع غذای گرم، توزیع پک بهداشتی و جای خواب تلاش کردند زمینه کاهش آمار متکدیان را فراهم کنند،  این موارد کافی نیست و نمی‌تواند راهگشا باشد.

او عنوان می‌کند: اصلاح فرهنگ کمک به نیازمندان، کمک از مسیر معتمدان با شناسایی افراد و جامعه هدف واقعاً نیازمند، می‌تواند بخشی از مشکلات در این زمینه را رفع کند؛ برای توسعه خدمات می‌توان از خیران، فعالان اقتصادی، مسئولان و شهروندان به صورت سازمان‌یافته استفاده کرد.

کد خبر 421603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.