دستمزد مجریان تلویزیون شفاف سازی می‌شود؟

دستمزد مجریان شناخته شده و مطرح تلویزیون که اجرای برنامه های پرمخاطب و چالشی را بر عهده دارند، همواره مورد مناقشه بوده است. هر از گاهی رقمی نجومی به عنوان دریافتی آنها از منابع غیر رسمی منتشر می‌شود که البته هیچ گاه به طور رسمی تأیید یا تکذیب نشده و همین امر معمای دستمزد آن‌ها را پیچیده کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آخرین مورد این حواشی، همین اواخر برای رضا رشیدپور و برنامه حالا خورشید اتفاق افتاد. ماجرا از آنجا شروع شد که علی علیزاده، تحلیلگر سیاسی ساکن لندن، در پستی نوشت که رشیدپور برای تولید هر قسمت از برنامه حالا خورشید۴۰ میلیون تومان دریافت کرده که تقریباً نیمی از آن دستمزد خودش بوده است، یعنی ۴۳۳ میلیون تومان درآمد هر ماه. این تحلیلگر همچنین مدعی شد که رشیدپور برای دو برنامه شب یلدای سال ۹۸ هم ۵۰۰ میلیون تومان دریافت کرده است.

رشیدپور که از معدود مجریان با سابقه تلویزیون است که توانسته در دوران ریاست علی فروغی در شبکه سوم سیما با وجود نداشتن نزدیکی فکری به فروغی، همچنان جایگاه خود را حفظ کند و در رسانه ملی ماندگار باشد، این ادعای علیزاده را در توئیتر رد کرد و از او سند خواست. علیزاده هم در پاسخ گفت که صدا و سیما هیچگاه سندی ارائه نمی‌دهد تا جای مانور برای "بچه زرنگ بازی و سفسطه" باز باشد.

رشیدپور در واکنش به ادعای علیزاده اظهار کرد که ماهیانه۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان از بودجه‌ای که صدا و سیما برای تولید حالا خورشید پرداخته برای او می مانده است، یعنی در واقع هر برنامه یک تا یک و نیم میلیون تومان دستمزد اجرا دارد.

در نهایت صدا و سیما اسناد دریافتی رشیدپور را منتشر کرد که نشان می‌داد کل هزینه‌های یک قسمت از برنامه حالا خورشید، ۲۲.۵ میلیون بوده است. اما باز هم سوال‌ها پابرجا بود، اینکه رشیدپور به عنوان تهیه کننده چقدر دریافتی داشته است. همچنین صدا و سیما درباره ادعای دستمزد ۵۰۰ میلیون تومانی برای دو شب اجرای شب یلدا توسط این مجری، توضیحی ارائه نکرد.

ورود شورای نظارت بر صدا و سیما به ماجرای دستمزد مجریان

طی روزهای اخیر، دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما از جمع‌آوری مستندات برای مشخص شدن واقعیت دستمزدهای مجریان تلویزیون و بررسی اینکه آیا این مبالغ در سطح استاندارد بوده است؟ خبر داد. محمد حسین صوفی، دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما گفته بود: یکی از دستور جلسات ما این است که به بررسی و جمع آوری اطلاعات و داده‌ها در همین زمینه بپردازیم. او با اشاره به اظهارنظرهای مطرح شده در فضای مجازی و برخی رسانه‌های رسمی اضافه کرد: "چندان نمی‌توان بر اخبار شبکه‌های اجتماعی تکیه کرد. خود ما بر اساس مستنداتی که در حال جمع آوری آن‌ها هستیم، قضیه را بررسی می‌کنیم."

ماجراهای قبل از رشیدپور

رشیدپور اولین مجری رسانه ملی نبود که دستمزدش حاشیه‌هایی به وجود آورد. در زمان اجرا و پخش مسابقه برنده‌باش، وحید یامین‌پور، مجری سابق تلویزیون که در مسیر حضورش در رسانه ملی چالش‌هایی به وجود آمد، ادعای بزرگی را مطرح کرد. او ادعا نمود که محمدرضا گلزار برای اجرای هر برنامه ۶۰ دقیقه‌ای، ۴۵ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد. اما ناصر کریمیان، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما، این ادعا را رد کرد و گفت: "ما یک کف و سقفی برای پرداخت دستمزد مجریان تلویزیون داریم. این برآوردها محدود بوده و این چنین برآوردهایی تا کنون نداشته‌ایم."

کریمیان تصریح کرد: "ما برای محمدرضا گلزار برای هر برنامه یک رقم میلیونی در نظر گرفته ایم که اسناد آن هم موجود است. اگر اسپانسر مبلغ مضاعفی برای ایشان در نظر می‌گیرد، هیچ ایرادی ندارد. "

ماجرای دستمزد گلزار برای اجرای برنده باش، برای همیشه مجهول ماند و هرگز به طور رسمی شفاف سازی صورت نگرفت.

دستمزد نجومی مهران مدیری برای اجرای برنامه دورهمی هم حاشیه ساز شد. در زمان پخش سری نخست این تاک شوی تلویزیونی، خبر دستمزد ۳۰ میلیون تومانی مدیری برای اجرای هر قسمت از این برنامه به سرعت پیچید و همگان را متحیر ساخت. این دستمزد هم به شکل غیر رسمی تکذیب شد ولی هرگز در مورد آن شفاف سازی صورت نگرفت.

در هر حال مردم و بسیاری از کاربران فضای مجازی، خواستار شفاف سازی در مورد دستمزد مجریان شناخته شده تلویزیون، سریال‌ها و برنامه‌های سرگرمی و حتی مدیران هستند. شفافیتی که به نظر می‌رسید هیچ گاه از سوی صدا و سیما تحقق پیدا نکند اما حالا با ورود شورای نظارت بر صدا و سیما، به نظر می‌رسد این شفاف سازی تحقق پیدا کند.

کد خبر 421404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.