۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
شرکت کونیکا چگونه موفق شد؟

شرکت کونیکا (Konica) که تولید کننده بزرگ صنعت تصویربرداری است، فعالیت خود را از سال ۲۰۰۳ آغاز کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کونیکا که قدیمی‌ترین شرکت فعال در صنعت تصویربرداری محسوب می‌شود، علاوه بر محصولات اصلی مانند دوربین، فیلم دوربین، لوازم جانبی عکاسی و تجهیزات پردازش تصویر، محصولات دیگری مانند دستگاه‌های فتوکپی، فاکس و پرینتر نیز تولید کرده است. این شرکت در سال ۲۰۰۳ با یکی دیگر از فعالان بزرگ ژاپنی به نام "مینولتا" (Minolta) ادغام شد و شرکت جدیدی به نام "کونیکا مینولتا" (Konica Minolta) را تاسیس کردند. ساختمان مرکزی این شرکت در منطقه مارونچی توکیو قرار دارد.

تاریخچه تاسیس شرکت کونیکا

"روکوسابورو سوگیورا"، فردی که کسب و کار خانوادگی او تولید برنج بود، به فناوری نوظهور عکاسی علاقه بسیاری داشت. او در سال ۱۸۷۳ به مدیران شرکت محل فعالیت خود (کونیشیا) پیشنهاد داد تا وارد کسب و کار فروش دوربین و لوازم مخصوص عکسبرداری شود. مدیران کونیشیا به او اجازه دادند تا تحت عنوان برند این شرکت، واردات و فروش دوربین را شروع کند. سوگیورا در سال ۱۸۷۶ کسب و کارش را به نیهونباشی توکیو انتقال داد و نام آن را کونیشی هونتن گذاشت.

سپس شرکتی به نام "راکوشا" در سال ۱۸۸۰ به عنوان زیرمجموعه تولیدی دوربین برای کاربردهای تجاری و با همکاری کونیشی آغاز به کار کرد. پس از آن سه کارخانه تولید مواد لیتوگرافی و تجهیزات مرتبط در سال ۱۸۸۲ توسط کونیشی راه اندازی شد و شروع به تولید جعبه دوربین و کاغذهای مخصوص کردند. پس از آن در سال ۱۹۰۲، کارخانه جدید راکوشا در منطقه‌ای به نام شینجوکو توکیو راه اندازی شد که کاغذ عکاسی و صفحات خشک چاپ عکس را تولید می‌کرد.

کونیکا؛ بزرگترین شرکت تصویربرداری ژاپنی+عکس

مهمترین محصولات

برند ساکورا در بسیاری از دوربین‌های تولید شرکت کونیشی دیده می‌شد. مهمترین محصولات این شرکت دوربین جعبه‌ای Sakura Honor Portable و اولین دوربین ژاپنی فرمت بزرگ SLR به نام Sakura Reflex Prano بود. کونیشی در سال ۱۹۰۹ سه دوربین جدید به نام Pearl، Lily و Idea وارد بازار کرد. این محصولات به دلیل کیفیت بالای خود مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت.

با شروع جنگ جهانی اول، بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت کشور ژاپن مجبور شدند وابستگی به محصولات خارجی را کاهش دهند. شرکت کونیشی نیز برای تولید کاغذ نیاز به مواد اولیه داخلی داشت، بنابراین با شرکت Mitsubishi Paper، شروع به همکاری کرد و موفق شد کاغذ اولیه مناسب عکاسی را تولید کند. کونیشی در میانه جنگ جهانی اول شروع به صادرات دوربین کرد. پس از آغاز صادرات، طراحی و تولید محصولات جدید در کونشی نیز شدت گرفت و مدل‌های جدید دوربین و کاغذ عکاسی در کونیشی تولید شد.

فعالیت‌های مهم شرکت کونیشروکو چه بود؟

شرکت کونیشی هونتن در سال ۱۹۲۱ به نام کونیشیروکو (Konishiroku) تغییر نام داد. ارتش ژاپن در سال ۱۹۲۵ از این شرکت خواست دوربین تاکتیکال نظامی تولید کند. یک سال بعد این نوع دوربین تولید شد. کونیشیروکو در سال ۱۹۲۵ موفق شد دوربین‌هایی با برند Pearlette تولید کند که مجهز به بدنه فلزی با مقاومت بالایی بود. تولید پروژکتور سینمایی و دوربین فیلمبرداری در دهه ۱۹۳۰ نیز از جمله دیگر فعالیت‌های مهم این شرکت به شمار می‌رود. این شرکت در سال‌های ۱۹۳۹ و ۱۹۴۰ دو دوربین هوایی حرفه‌ای برای ارتش ژاپن تولید کرد.

کونیکا؛ بزرگترین شرکت تصویربرداری ژاپنی+عکس

تغییر نام کونیشیروکو به کونیکا

ژاپنی‌ها تصمیم گرفتند با ترکیب کلمه دوربین (camera) و نام شرکت کونیشیروکو، برند جدیدی برای دوربین خود بسازند بنابراین این شرکت در سال ۱۹۸۷ نام خود را به "کونیکا" تغییر داد. تغییر نام این شرکت با افزایش فعالیت‌های بازاریابی همراه بود. محصولات جدید کونیکا در اوایل دهه ۱۹۹۰ اولین سیستم فیلمبرداری با قابلیت ضبط روی فیلم‌های مغناطیسی و پخش آنی در تلویزیون بود همچنین در سال ۱۹۸۷ سریع‌ترین فیلم نگاتیو به نام Konica SR-V۳۲۰۰ به بازار عرضه شد. حساسیت نور این محصول دو برابر رقیب‌های موجود در بازار بود. محصولات مهم دیگر این شرکت در حوزه پزشکی شامل سیستم رومیزی آزمایش خون، سیستم پردازش سریع عکس اشعه ایکس و سیستم دیجیتال سازی عکس‌های رادیوگرافی معروف به Konica Direct Digitizer می‌شود.

دوربین‌های یک بار مصرف کونیکا

کونیکا در دهه ۱۹۹۰ انوع مختلفی از دوربین‌های یک بار مصرف خود را با بازار معرفی کرد که محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرد. این نوع دوربین‌ها ابتدا در سال ۱۹۸۶ توسط فوجی به بازار عرضه شد. دوربین‌های یک بار مصرف پس از مدتی مورد انتقاد حامیان محیط زیست قرار گرفت اما شرکت کونیکا برنامه بازیافت را در مراکز چاپ و پردازش تصویر خود توسعه داد. از محصول نوآورانه دیگر این شرکت می‌توان به سیستم چاپ جدیدی به نام ECOJET Nice Print به عنوان اولین مینی‌لب چاپ عکس مجهز به مواد شیمیایی به شکل قرص اشاره کرد که نیاز به مواد شیمیایی برای چاپ عکس را از بین می‌برد. دیگر محصول جالب این شرکت نیز پرینتر رنگی کاملاً لیزری به نام کونیکا KL-2010 است.

کونیکا؛ بزرگترین شرکت تصویربرداری ژاپنی+عکس

وضعیت کنونی شرکت کونیکا

با آغاز قرن ۲۱ شرکت کونیکا شروع به تولید مواد مخصوص تجهیزات فناوری کرد. یکی از اهداف جدید این برند تولید فیلم‌های TAC بود که از مواد اولیه حیاتی برای نمایشگرهای LCD محسوب می‌شود. دو برند ژاپنی کونیکا و مینولتا نیز در سال ۲۰۰۰ شروع به همکاری و لوازم جانبی چند کاربردی (MFP) را تولید کردند که اولین برند آنها bizhub نام گرفت. هولدینگ کونیکا مینولتا به دلیل خسارت‌های متعددی که در این بخش متحمل شد در سال ۲۰۰۶ کل کسب و کار خود را به سونی فروخت. بنابراین تمام فعالیت‌های مرتبط با صنعت دوربین از جمله تولید فیلم نگاتیو متوقف شد و فعالیت این شرکت روی حوزه‌های دیگر مانند تجهیزات اداری و پزشکی متمرکز شد. در سال‌های اخیر نیز کونیکا فعالیت خود را با پاناسونیک در حوزه تجهیزات پزشکی التراساند آغاز کرد. در حال حاضر حوزه‌های فعالیت اصلی کونیکا تولید تجهیزات اداری، تصویربرداری پزشکی، هنرهای تجسمی، دستگاه‌های اپتیکی و تجهیزات اندازه‌گیری اپتیکی است.

کد خبر 421242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.