به گزارش ایمنا در این نشست که صبح امروز (سه شنبه) با حضور وزیر علوم و معاونان این وزارت به صورت مجازی برگزار شد، محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست فوقالعاده و مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها تاکید کرد: در شرایط دشوار مقابله با کرونا، توجه به حفظ و ارتقای کیفیت آموزش، اصلیترین دغدغه است.
آهنچیان با تاکید بر تقویت برنامههای دروس دانشگاهی اظهار داشت: برنامههای درسی دانشگاهها برای وضعیت عادی تدوین شدهاند ودر وضعیت فوقالعاده باید مورد بررسی مجدد قرار گیرند تا سازگاری آنها برای آموزش در این شرایط ارزشیابی شود و بهبود پیدا کند.
وی در این راستا به سنجش میزان تحقق هدفهای برنامه درسی در دروس ارائه شده نیم سال دوم ۹۹ – ۹۸ اشاره کرد و گفت: جمعآوری سیستماتیک اطلاعات درباره میزان پوشش سرفصلهای درسی در دروس ارائه شده نیم سال دوم ۹۹ – ۹۸، سنجش میانگین معدل دانشجویان ورودی دورههای مختلف تحصیلی و اندازهگیری تفاوت معنیداری افزایش یا کاهش آن با نیم سال گذشته و با میانگین کل دوره و ارائه تحلیل از افزایش یا کاهش آن از موارد مهم در مراقبت از کیفیت آموزش محسوب میشود.
دکتر آهنچیان، مقایسه تعداد و نوع واحدهای درسی که به درخواست دانشجو در نیم سال جاری حذف شده است، آسیبشناسی تدریس به تفکیک دروس نظری و عملی و به تفکیک دوره تحصیلی در نیم سال جاری و بالاخره طراحی و اجرای پیمایش درباره میزان رضایت دانشجویان و اعضای هیئت علمی از کیفیت آموزشی در نیم سال جاری را از دیگر موارد مراقبت از کیفیت آموزش عنوان کرد.
وی در خصوص تقویت اجرای برنامههای درسی، فراخوان ایدههای خلاقانه از استادان، کارشناسان و دانشجویان برای اجرای برنامه درسی با کیفیت مناسب در وضعیت فوقالعاده را بسیار مؤثر و کاربردی دانست و گفت: مواردی از قبیل بازتولید محتوی در دروس مختلف با تأکید بر تولید محتوای الکترونیکی، بازنگری برنامه درسی و پیرایش آن از ویژگیهایی که در وضعیت فوقالعاده قابل جایگزینی یا حذف است، یافتن روشهای نو برای تدریس فعال و برانگیخته نگاه داشتن دانشجو در شرایط الزام به فاصله گذاری اجتماعی، تهیه برنامهها، تولید نرم افزارهای یادگیری و دریافت اشتراک از سامانههای ملی و بینالمللی تخصصی در حوزههای مختلف علوم و رصد دانشگاههای همتراز جهانی برای اطلاع از نوآوریها و راه حلهای موفق آنها در اجرای برنامه درسی و پیشبرد هدفهای آموزش از جمله مواردی هستند که میتوانند در تقویت اجرای برنامههای درسی مؤثر باشند.
مدیر کل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم با اعلام سیاست وزارت علوم مبنی بر واگذاری اختیارات حداکثری به دانشگاهها گفت: در بسیاری موارد دانشگاهها در چارچوب تعیین شده قادر به وضع قواعد تحصیلی و شیوه نامههای اجرایی داخلی بوده و هستند و دانشگاه گها با تأکید بر دانشگاههای بزرگ و یا مادر هر استان در انجام این وظیفه نقش جدی تری برعهده دارند.
دکتر آهنچیان در خصوص بازنگری، اصلاح و به روز رسانی مقررات آموزشی به وضع قواعد جدید تحصیلی که خلأ آن در نیم سال جاری آشکارشده است، اشاره کرد وگفت: تقویت نظام دستیار آموزشی-پژوهشی به منظور استفاده حداکثری از توان و ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، رفع ابهام از شیوه نامهها با بازخوانی مجدد و برگزاری نشستهای تخصصی، اطلاع رسانی، تهیه و ارائه مجموعههای آموزشی ویژه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارشناسان که در آن درباره اثر بحرانها و وضعیتهای فوقالعاده بر آموزش عالی اشاره شده است، میتوانند به بازنگری، اصلاح و به روز رسانی مقررات آموزشی کمک کنند.
وی افزود: در این شرایط ویژه لازم است مرزهای قراردادی بین واحدهای دانشگاهی شکسته یا کمرنگ شود و با همدلی و وحدت رویه برای کاستن از آسیبهای بحران، اقدام مشترک و هماهنگ صورت گیرد.
آهنچیان در ادامه در خصوص تقویت پایههای همکاری معاونت آموزشی با سایر ارکان دانشگاه گفت: همفکری و همکاری با معاونت پژوهشی برای پیشبرد سیاستهای پژوهشی و تسهیل فرایند اجرای پایان نامه و رسالههای دانشجویی، همفکری و همکاری با معاونت دانشجویی برای پیشبرد سیاستهای اسکان و مراقبت از سلامتی دانشجویان، کسب اطلاع و دریافت همکاری از همه ظرفیت آموزش عالی کشور به ویژه در پارکهای علم و فناوری، بنیاد ملی نخبگان، پژوهشگاهها و پژوهشکدههای زیرمجموعه وزارت علوم، شرکتهای دانش بنیان دانشگاهی از موارد عمده همکاریهای درون دانشگاهی است.
وی در خصوص توسعه برنامهها و حفظ دستاوردهای آئین نامه مهارتافزایی گفت: قرار گرفتن در وضعیت فوقالعاده مقابله با کرونا، در کوتاه مدت تمرکز دانشگاهها را معطوف به خودساخته است اما این امر در دراز مدت، به محتوا و کارکرد دانشگاهها لطمه خواهد زد.
وی افزود: اولویت معاونان آموزشی ظرف ۳ ماه گذشته استمرار و حفظ فرایند آموزش بوده است اما بنای آموزش عالی این نیست که در شرایط بحران، سیاستها و برنامههای اصلی به محاق فراموشی برود.
آهنچیان محورهای اقدام در حوزه آموزش برای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را پیشگیری از افت در میزان و نوع کوششها در اجرای آئیننامه مهارتافزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان و سایر طرحهای سیاستی آموزش عالی عنوان کرد و گفت: یکی از سیاستهای اصلی وزارت علوم و نظام آموزش عالی مرتبط با مهارت افزایی دانشجویان بوده است که با فرض دوام وضعیت فوقالعاده باید در برنامههای نیم سال بعد) اول ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹) دیده و در نظر گرفته شود که البته اجرای این آئین نامه پیگیری میشود و کماکان مورد تأکید وزارت علوم است.
وی در پایان افزود: محوریت آموزش و فعال نگهداشتن فرایند یاددهی-یادگیری به عنوان مأموریت آموزش عالی کشور زمینه مساعدی برای وحدت بخشی به نیروهای داخلی دانشگاه است.
منبع: فارس
نظر شما