ابرهای مشتری در قاب "جونو"

فضاپیمای "جونو" ناسا طی انجام بیست و پنجمین پرواز نزدیک خود در اطراف مشتری، موفق به ثبت منظره‌ای بی‌نظیر از یک منطقه طوفانی در نیم کره شمالی این سیاره شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جونو، فضاپیمای بدون سرنشین ناسا است که به‌منظور بررسی و اندازه‌گیری ترکیبات، میدان گرانش، میدان مغناطیسی و مغناطیس قطبی مشتری در سال ۲۰۱۶ در مدار این سیاره مستقر شد و تاکنون موفق به ارائه عکس‌های بی‌نظیر و اطلاعات گسترده از ویژگی‌های این غول گازی شده است. این فضاپیما توانست طی پرواز از پیش برنامه‌ریزی‌شده ۱۰ آوریل، از ابرهای چرخان مشتری، عکسی چشم‌نواز و زیبا تهیه کند؛ ابرهایی که هم‌چون خامه‌های متلاطم روی سطح یک فنجان قهوه به نظر می‌رسد.

در زمان گرفتن این عکس، جونو در فاصله پنج‌هزار و ۳۷۵ مایلی (حدوداً هشت‌هزار و ۶۵۰ کیلومتر) بالای برجیس قرار داشته و با سرعت ۱۲۷ هزار مایل (۲۰۴ هزار کیلومتر) بر ساعت در حال حرکت بوده است. تصویر گرفته‌ شده از ابرهای رنگارنگ و پر تلاطم مشتری توسط این فضاپیما، متعلق به نیمکره شمالی مشتری است. در بخشی از این تصاویر ضبط‌ شده ابرهای روشنی دیده می‌شود. بررسی‌های انجام‌ شده از روی عکس‌های جونو حاکی است که وزش بادهای مشتری بسیار عمیق‌تر و طولانی‌تر از فرآیندهای جوی مشابه آن در زمین است.

مشتری یک سیاره بزرگ با اسرار شگفت انگیز است که برخلاف زمین جامد، کاملاً از گاز تشکیل شده است. هدف از بررسی و مطالعه این غول فضایی، دستیابی به درک بهتر از منشأ منظومه شمسی است. برآورد دقیق مقدار کل آب موجود در جو مشتری برای دهه‌های متوالی مورد توجه دانشمندان بوده، زیرا این موضوع به حل معمای چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی کمک می‌کند.

مشتری احتمالاً اولین سیاره‌ای است که پس از انفجار بزرگ شکل گرفته و حاوی میزان زیادی گاز و گرد و غبار است که در خورشید گنجانیده نشده است؛ بنابراین درک و کشف تحولات این سیاره اسرار آمیز به معنای درک تحولات منظومه خورشیدی است. بارزترین نمود سطح مشتری لکه سرخ بزرگ آن بوده که توده گاز چرخان، همانند گردباد است. رنگ لکه از قرمز آجری به قهوه‌ای کمرنگ تغییر می‌کند و گاهی این لکه به طور کامل ناپدید می‌شود.

کد خبر 421053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.