حیدری: شورا تبلور راستین مردم سالاری دینی است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: نهاد شوراها تبلور راستین و حقیقی مردم سالاری دینی و سپردن امور مردم به خود مردم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حیدری، امروز (دوشنبه) در نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: ۲۱ سال پیش بعد از یک توقف از اصول اساسی نظام، تصمیم شجاعانه‌ای توسط دولت اصلاحات برای تشکیل شوراها گرفته شد.

وی شکل‌گیری نهاد شوراها را تبلور راستین و حقیقی مردم سالاری دینی و سپردن امور مردم به خود مردم دانست و افزود: اکنون زمان آن رسیده که با تجزیه و تحلیل شوراها، نقاط ضعف و قوت آن را بشناسیم و بنگریم که در این ۲۱ سال چه ظرفیتی به شوراها اضافه شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: باید به این سوال پاسخ داد که آیا مجموعه کلان کشور به سمت تفویض اختیارات به شوراها حرکت کرده یا نگاه تمرکز گرایانه در کشور بیشتر شده است؟ آیا اختیارات شوراها بیشتر شده یا همچنان محدود است؟

وی ادامه داد: پیچیدگی امور شهرها باعث شده تکالیف قانونی بسیاری برعهده این نهاد گذاشته شود اما اختیارات لازم متناسب با مأموریت‌ها وجود ندارد که شاید با تنظیم قانون برای رسیدن به درآمدهای پایدار بتوان به انجام این مأموریت‌ها دست یافت.

حیدری با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی با تلاش شورای عالی استان‌ها لایحه منابع پایدار را تصویب کرد اما همه افراد فعال شوراهای شهر معتقد هستند این مصوبه نتوانست انتظارات مدیریت شهری را برآورده کند، اضافه کرد: خواسته چندین ساله شوراها در تأمین منابع پایدار همچنان پابرجا بوده و اگر به آن توجه نشود به خطری جدی تبدیل خواهد شد؛ شهرها همچنان بدهکارتر شده و مجبور می‌شوند به روش‌های ناصواب برای تأمین درآمد خود روی آورند

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تمامی تلاش‌ها در جهتی باشد که ظرفیت واقعی شوراها در قانون اساسی به محاق نرفته و از ظرفیت واقعی این نهاد در کشور استفاده شود.

منصفان اقدامات شورای پنجم را قابل قبول می‌دانند

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: ۳۲ ماه از اقبال مردم به جریان اصلاح طلبان مشهد و آغاز به کار شورای پنجم می‌گذرد و همچنان بر سیاست‌های زمان انتخابات اصرار داشته و وفادار هستیم.

وی افزود: مجموعه تلاش‌هایی که در این شرایط سخت اقتصادی انجام شده از نگاه منصفان قابل تقدیر است زیرا اداره شهر با کمترین نقص دنبال شد.

حیدری با بیان اینکه ۶۴۴ مصوبه در این مدت از عمر شورای پنجم به جای مانده که در مقایسه با تمام دوره چهارم که ۵۶۶ مصوبه بود عدد قابل توجهی است، اضافه کرد: برخلاف دیگر شهرها که همچنان درگیر تفریق بودجه سال‌های گذشته خود هستند، تفریق بودجه شهرداری مشهد به روز دنبال می‌شود

وی ادامه داد: سال ۹۸، سال اوج فعالیت‌های توسعه‌ای در حوزه‌های عمرانی، حمل‌ونقلی، خدماتی، اجتماعی و فرهنگی بود که قابل مشاهده و بهره‌مندی مردم است و این روند اگرچه با شیوع کرونا مواجه هستیم، همچنان ادامه خواهد داشت.

به اختلاف‌ها دل خوش نکنید

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه در نظام شورایی، پویایی و اختلاف نظر امری طبیعی بوده و نقص تلقی نمی‌شود، گفت: شورای پنجم شهر مشهد اگرچه برخواسته از یک جریان پایدار، ریشه‌دار و مردمی است و از چهره‌های دانشگاهی و متخصص بهره می‌گیرد، می‌تواند با رویکردهای متفاوتی تشکیل شده باشد بنابراین آنچه در جلسه گذشته اتفاق افتاد بخشی جدانشدنی از پارلمان‌های محلی است.

وی ادامه داد: افرادی که با نیست سو خود از این اتفاقات خوشحال هستند بدانند هیچ اختلافی در مبانی میان اعضا وجود نداشته و قول‌هایی که به مردم داده‌ایم به قوت خود باقی است.

حیدری خاطرنشان کرد: اختلاف نظرها نیز با تعامل حل خواهند شد بنابراین افراد بیرون از شورا دل خودشان را با تعبیر اقلیت و اکثریت در مورد شورای شهر خوش نکنند زیرا تضارب آرا در شورای شهر وجود دارد، همچنان به جریان اصلاح‌طلبی متعهد هستیم و بر اساس این اصل به سمت انسجام خواهیم رفت.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 420989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.