سفید: نظارت‌هایی، دست‌ شوراها را می‌بندد

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: در اندیشه امام راحل(ره) و در زمان تصویب قانون اساسی و قوانین اولیه انقلاب اسلامی، نگاه به شوراها، نگاه بازتری بوده اما اختیارات شوراها با گذشت زمان محدودتر شده است.

غلامعلی سفید در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به کمرنگ شدن نقش شوراها در تصمیم‌گیری‌ها، اظهار کرد: در شهر یزد و در شورای حاضر تلاش‌هایی انجام شده که نتیجه آن برای مردم محسوس بوده است، اما معتقدم به میزانی که باید موفق باشیم، همچنان نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه این عدم موفقیت شورا، به مسائل کلان کشوری باز می‌گردد، افزود: گاهی درآمدهایی که باید محقق شود، نمی‌شود و برخی هزینه‌هایی که برای شهر ضرورت دارد نیز در حوزه اختیارات شوراها دیده نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه نظارت‌هایی نیز وجود دارد که دست‌ها شوراها را می‌بندد و از انجام اقدامات مناسب جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: شوراها به عنوان پارلمان محلی و شهرداری به عنوان حکمرانی محلی باید با تصویب قانون و اجرای آن اهداف شهر را پیش ببرند اما دولت تمایل دارد تمام ساز و کارهایی که در حوزه حکومت ملی مانند ضوابط خاص استخدامی و اداری، وجود دارد را بر حکومت‌های محلی نیز منطبق کند.

وی خاطرنشان کرد: همین نگرش باعث پیش آمد مشکلات اداری و بروکراتیک برای شوراها می‌شود و امکان داشتن اختیارات لازم را از این نهاد گرفته و آن را مانند سایر ادارات محدود می‌کند.

سفید اضافه کرد: در اندیشه امام راحل (ره) و در زمان تصویب قانون اساسی و قوانین اولیه انقلاب اسلامی، نگاه به شوراها، نگاه بازتری است مثلاً تصمیم بر این بود که بودجه کل کشور در شوراها نیز یک مرتبه بررسی و به تصویب برسد و شورا برای ایجاد عدالت و رفع ستم و ظلم پیشنهاد داده و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: با این دیدگاه و پس از تحقق مدیریت هماهنگ شهری، شوراها می‌توانستند تصمیم‌گیری‌های لازم را اتخاذ کرده و حتی مسئولان شهری، فرماندار، استاندار را ملزم به پاسخگویی کند اما همه این اختیارات شوراها با گذشت زمان محدودتر شده است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 420859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.