حسگر تشخیص سریع سرطان ساخته شد

محققان دانشگاه صنعتی شریف با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسگری برای تشخیص سلول‌های سرطانی در آزمایش‌های تشخیص طبی و مراکز تحقیقاتی طراحی کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این پژوهش در قالب حمایت از یک پروژه پسا دکتری انجام شد. تشخیص زود هنگام سرطان اهمیت بسیاری برای بیمار دارد؛ در مراحل اولیه تشخیص بیماری، پاسخ به درمان بهتر است و با این حسگر می‌توان در این مسیر قرار گرفت.

الهه کاظمی رحمت آبادی، درباره این محصول گفت: از فناوری نانو برای تولید این بایو سنسور استفاده کردیم؛ در این روش ما روی نمونه سلول افراد کار کردیم و میزان آنزیم تلومراز را اندازه گرفتیم که سطح بالای این آنزیم نشان دهنده وجود سرطان است.

بر اساس این گزارش از آنجایی که سرطان از سلول‌های بدن خود شخص نشاُت می‌گیرد که درون بافت رشد کرده و به تومور تبدیل می‌شوند، سیستم ایمنی بدن قادر به تشخیص آن نیست و با آن مقابله نمی‌کند. علاوه بر این به جهت شباهت بین بافت سرطانی و بافت سالم، تشخیص و درمان این بیماری با پیچیدگی‌های زیادی همراه است.

در حال حاضر تشخیص بالینی سرطان متکی بر تکنیک‌های تصویر برداری و یا بررسی ریخت‌شناسی سلول‌ها (سیتولوژی) و بافت‌های (هیستولوژی) مشکوک به بیماری انجام می‌شود. تکنیک‌های تصویر برداری به کار رفته برای تشخیص سرطان مانند اشعه ایکس، ماموگرافی، توموگرافی کامپیوتر (CT)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، آندوسکوپی و سونوگرافی حساسیت کمی داشته و توانایی آن‌ها در تمایز قائل شدن بین ضایعات خوش خیم و بدخیم محدود است.

یک روش مفید و امیدبخش برای تشخیص زودهنگام سرطان، شناسایی و تشخیص موادی در خون و سایر سیالات بدن است که به دلیل وجود تومور در بدن ظاهر می‌شود؛ این مواد که نشانگر نامیده می‌شود، می‌تواند پروتئین‌ها،کربوهیدرات‌ها و یا نوکلئیک اسیدهایی باشد که در اثر سرطانی شدن سلول‌ها به وجود می‌آید. ارائه روشی ساده، حساس، صحیح و دقیق برای اندازه‌گیری تشخیص بیماری از روی نشانه‌ها، از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان کمک کند.

کد خبر 420918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.