۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۸
زخمی بر چهره شهر

در هر چهارراه و یا خیابان شلوغی ممکن است آنها را ببینید. با لباس‌هایی مندرس و وضعیتی نامناسب که دل هر رهگذری را به درد می‌آورد. گاهی فال می‌فروشند، شیشه خودرو تمیز می‌کنند و برای گرفتن پول دست دراز می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آن‌ها را با نام‌های مختلفی می‌شناسند، اما اصلاح رایج متکدی یا گدا است؛ افراد بی نام و نشانی که در هیچ آمار رسمی محسوب نمی‌شوند و اغلب از خانواده‌های فقیر و مهاجری هستند که با معضلاتی همچون اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی آنان را عامل ناهنجاری می‌دانند، برخی عقیده دارند باید رانده شوند و برخی معتقدند آنان ما به ازای عمل اجتماع هستند و باید ساماندهی و حمایت شوند. سمنان مدتی است دست به گریبان پدیده تکدیگری است، زخمی بر چهره شهر که انگار به این زودی‌ها التیام نمی‌یابد.

شهرداری به تنهایی نمی‌تواند با تکدیگری مبارزه کند

سیدمحمد ناظم‌رضوی شهردار سمنان می‌گوید: بر اساس قانون، جمع‌آوری متکدیان بر عهده شهرداری است، البته با همکاری سایر دستگاه‌ها مانند دادگستری و نیروی انتظامی و بهزیستی نیز برای نگهداری و تعیین تکلیف متکدیان پیش‌بینی شده است؛ اما از آنجایی که شهرداری امکانات لازم جهت نگهداری از تعداد زیاد متکدیان را در اختیار ندارد، بنابراین شهرداری به تنهایی نمی‌تواند عهده‌دار شناسایی، جمع‌آوری و تحویل متکدیان به بهزیستی شود و در این زمینه حمایت‌های دولتی برای تأمین بودجه و امکانات لازم است و سایر ارگان‌ها و نهادهای متولی نیز باید به رسالت قانونی خود در ساماندهی متکدیان عمل کنند.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه در حال حاضر دستگاه‌های متولی با توجه به شیوع کرونا از پذیرش متکدیان خودداری می‌کنند.

شهردار سمنان از اجرای طرح‌هایی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و ایجاد شهر بدون متکدی خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: در حال حاضر یکی از نیازها برای کاهش شمار متکدیان و همچنین ساماندهی آن‌ها، تشکیل پرونده شناسایی نیازهای کودکان کار و متکدیان در شهر سمنان است که انجام شده است.

ناظم‌رضوی می‌افزاید: تحقق شعار "سمنان، شهر بدون متکدی" عزم جدی و همگانی را می‌طلبد که باید در آن رسانه‌ها، مسئولان و تمام نهادها به وظیفه قانونی و اخلاقی خود عمل کنند.

وی می‌گوید: باید به این نکته توجه کنیم که برخی افزاد از طریق تکدیگری امرار معاش می‌کنند و آن را به عنوان شغل خود قرار داده‌اند که البته این امر اصلاً قابل پذیرش نیست، به همین دلیل پیگیری‌های لازم جهت شناسایی نیازهای همه کودکان کار و متکدیان در شهر انجام و پرونده آن‌ها نیز تشکیل شده است.

شهردار سمنان با بیان اینکه اتخاذ رویکرد توانمندسازی کودک و خانواده در مراکز حمایتی نیز در دستور کار شهرداری شهردار دارد، خاطرنشان می‌کند: لازمه جلوگیری از ارتکاب تکدیگری به عنوان نوعی از بزهکاری اجتماعی، کمک نکردن شهروندان به این افراد در خیابان‌ها و اماکن عمومی است و باید در این زمینه تبلیغات محیطی وسیع و نصب بنر و اطلاع‌رسانی در شبکه‌های مجازی انجام شود که در این زمینه نیز به همکاری بیشتر رسانه‌ها نیازمندیم.

افزایش شمار متکدیان در سمنان

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که امیر بینایی، مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان با اشاره به معضل تکدیگری در شهرهای این استان می‌گوید: یکی از پدیده‌ها و آسیب‌های شوم اجتماعی تکدیگری است که همانند برخی از آسیب‌ها، ریشه در فقر، تنگدستی، مبانی فرهنگی و اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه در شهرهای استان سمنان تکدیگری علت فرهنگی دارد، تصریح می‌کند: شهروندان سمنانی اخلاق‌مدار و مهربان هستند و کمک به هم‌نوع را دوست دارند، اما این رفتار به شیوع تکدیگری دامن می‌زند.

مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان می‌گوید: آمار دقیقی از شمار متکدیان در دسترس نیست، با این وجود گزارش‌ها حاکی از افزایش افراد متکدی در نتیجه مهاجرت اتباع بیگانه و گاهی مهاجرت سایر هموطنان به سمنان به دلیل همجواری با استان‌های تهران، اصفهان و مازندران است، البته وجود واحدهای صنعتی و امکان اشتغال مناسب و اخلاق‌مداری شهروندان نیز در این زمینه اثرگذار بوده است.

بینایی اظهار می‌کند: شهرستان‌های آرادان، میامی، سرخه و مهدیشهر در استان سمنان فاقد متکدی است و در مقابل شهرستان‌های سمنان، دامغان و شاهرود تعداد بیشتری از متکدیان را در خود جای داده است؛ با همکاری فرمانداری و شهرداری شهرهای سمنان و دامغان ساماندهی متکدیان در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح می‌کند: شهرداری‌ها متولی اسکان و ایجاد محل استقرار متکدیان هستند و نیروی انتظامی و بهزیستی نیز به ترتیب وظیفه جمع‌آوری و پایش و غربالگری آنان را عهده دارند، مسئله مهاجرت اتباع بیگانه به استان سمنان نیز باید مدیریت اداره اتباع بررسی شود، بدین صورت که مهاجران غیر قانونی و غیر مجاز از استان اخراج شوند، متأسفانه شاهد افزایش مهاجرت اتباع بیگانه به استان هستیم که این مسئله باید از سوی نهادهای دولتی و حکومتی بررسی شود.

مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان با اشاره به مهاجرت جمعیت متمول استان سمنان به کلانشهرها، خاطرنشان کرد: در مقابل ۷۰ درصد جمعیتی که به این استان مهاجرت می‌کنند نیازمند کمک‌های حمایتی هستند، این افراد عمدتاً به تکدیگری و کارهای خیابانی و گاه فروش مواد مخدر روی می‌آورند، بنابراین باید شرایط اشتغال آنان نیز فراهم شود تا مشکلاتی برای شهرهای استان سمنان به همراه نداشته باشند.

بینایی اظهار می‌کند: اولین سازمان مردم‌نهاد (NGO) در استان سمنان با کمک خیران با هدف مهارت‌آموزی به افراد نیازمند و اشتغال متکدیان راه‌اندازی شده است که با هزینه‌ای که خیران متقبل می‌شوند، تجهیزات کار از قبیل چرخ خیاطی، دستگاه جوش و وسایل نجاری برای مهارت‌آموزان خریداری شده است.

وی با بیان اینکه کمک به افراد نیازمند به یک عادت تبدیل شده است، می‌افزاید: به جای ماهی دادن به این افراد، باید ماهیگری به آنان آموخت تا با تکیه بر توان، استعداد و مهارتی که دارند بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و متکی به کمک دیگران نباشند، شهروندان باید از کمک به چنین افرادی خودداری کنند تا آنان به فکر اشتغال آبرومند باشند و چهره شهر نیز با خالی شدن از متکدی و پدیده تکدیگری زیباتر شود.

مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان می‌گوید: تهیه و تدوین ۲۵۰ شناسنامه سلامت برای متکدیان و کودکان کار و خیابانی در استان انجام شده و در حوزه تحصیلات، تأمین بهداشت و سلامت جسمی و روحی آنان غربالگری انجام شده است تا کودکان بتوانند تحصیلات خود را ادامه دهند، از حداقل استانداردهای بهداشتی برخوردار باشند و با آموختن مهارت "نه گفتن"، از آسیب‌های اجتماعی در امان باشند.

بینایی با بیان اینکه طرح سنجش واحدهای اجتماعی و فرهنگی استان تدوین شده است، تصریح می‌کند: اجرای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی به خصوص تکدی گری در دستور کار قرار دارد.

وی بابیان اینکه طرح‌های فرهنگی و اجتماعی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در شهرهای استان سمنان اجرا می‌شود، تاکید می‌کند: اجرای این قبیل برنامه‌ها با مشارکت فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهادها و دستگاه‌های ذیربط انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان با بیان اینکه سند توسعه نشاط اجتماعی باید مبتنی بر شرایط منطقه‌ای باشد، می‌افزاید: با توجه به اینکه طرح سنجش واحدهای اجتماعی و فرهنگی شهرستان‌های استان سمنان تدوین شده است، انتظار می‌رود که شهرستان‌ها از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده کنند.

بینایی با بیان اینکه اکثر آسیب‌های اجتماعی در ۲۰ درصد مناطق با فقر فرهنگی رخ می‌دهد، می‌افزاید: توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی در این مناطق در کاهش آسیب‌ها مؤثر است؛ بنابراین مناطق با فقر فرهنگی، مالی و امکاناتی شناسایی و بر اساس منطقه مورد نظر برای آموزش دانش‌آموزان آن نواحی برنامه‌ریزی مناسبی انجام می‌شود.

کد خبر 420883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.