ایران ترسالی ۱۵ ساله را تجربه می کند یا تغییر اقلیم؟

برخی کارشناسان بارندگی های فراتر از نرمال دو سال اخیر در کشور را نویدبخش ورود ایران به ترسالی بلندمدت پس از یک دوره خشکسالی چندین ساله می دانند این در حالی است که شماری از صاحبنظران نیز معتقدند ایران دچار پیامدهای تغییر اقلیم شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که سال آبی ۹۶ - ۹۷ یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌های نیم قرن اخیر بود، سال آبی ۹۷ - ۹۸ پربارش‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر لقب گرفت.

در سال آبی ۹۷ - ۹۸ در مجموع ۳۴۲.۱ میلیمتر بارش در کشور ثبت شد که این مقدار یک رکورد بی‌نظیر در میزان بارش‌های سالانه کشور در پنجاه سال گذشته بشمار می‌رود زیرا متوسط بارش‌های سالانه ایران حدود ۲۵۰ میلیمتر است که در سال‌هایی با بارش نرمال انتظار این میزان در کشور وجود دارد.

از این رو سال آبی گذشته با ثبت ۳۴۲.۱ میلیمتر یک سال ترسال محسوب می‌شود این در حالی است که بارندگی ها در سال آبی جاری نیز در کشور ادامه دارد و به رغم اینکه در بسیاری از استان‌های کشور به ویژه  زاگرس مرکزی بارش ها نسبت به سال قبل کاهش داشته است اما برپایه تازه ترین آمار مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی سازمان هواشناسی میانگین بارشی کشور از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۹ تا هفتم اردیبهشت ماه در مجموع  ۲۶۴.۴ میلیمتر بوده است که این آمار به رغم کاهش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل، بیانگر تداوم بارش‌های فراتر از نرمال است.

 ورود ایران به ترسالی ۱۵ ساله 

از این رو برخی کارشناسان معتقدند با توجه به ادامه یافتن بارش‌های مطلوب در دوسال آبی پیاپی، ایران پس از یک دوره خشکسالی چندین ساله به یک دوره ترسالی دراز مدت وارد شده است؛ اسماعیل کهرم بوم شناس و مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره به خبرنگار ایمنا می گوید: ایران امسال وارد ترسالی شده است چرا که از سال آبی گذشته تاکنون بارش های فراتر از نرمال را شاهد بودیم و همچنان می بارد.

وی می افزاید: سیستم آب و هوایی کشور تحت تاثیر سیستم آب و هوایی اقیانوس اطلس قرار گرفته است و به احتمال بسیار زیاد نزدیک به ۱۵تا ۱۶ سال بارش های بیش از ۲۴۰ میلی متر و ترسالی خواهیم داشت.

کهرم معتقد است پس از یک دوره خشکسالی شدید در ۱۵ سال گذشته، ایران دست‌کم برای ۱۵ سال پیش رو ترسالی دارد. این در حالی است که امیر گندمکار اقلیم شناس با رد این موضوع به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برآیند بررسی‌ها نشان می‌دهد امسال یکی از خشکترین پاییزهای چندسال اخیر را پیش رو خواهیم داشت.

تاثیر الگوی النینو بر بارش‌های دو سال اخیر

وی با بیان اینکه ترسالی دراز مدت رخ نخواهد داد، می‌افزاید: گردش عمومی جو تابع فرضیات نیست؛ بارش‌های دو سال گذشته به ویژه در جنوب، جنوب غرب، جنوب شرق و مرکز کشور تحت تاثیر پدیده اِلنینو (El Nino) بود اما با خروج این سیستم بارش‌ها به وضعیت نرمال بازمی گردد و از پاییز نیز الگوی لانینا (La Nina) حاکم و بارش ها در ایران کم می شود از این رو نمی توان پیش بینی کرد که کشور ما از یک دوره خشکسالی شدید وارد ترسالی دراز مدت شده است.

وی می‌افزاید: بارش هایی که رخ می دهد براساس گردش عمومی جو است اما نمی توان گفت ایران از شرایط خشکسالی گذر کرده است.

امسال خشک‌ترین پاییز چندسال اخیر را پیش رو داریم

گندمکار می‌گوید: منشأ بارش‌های ایران  به طور کلی تحت تاثیر دریای مدیترانه و دریای سرخ است؛ سیستم مدیترانه‌ای وقتی فعال است که فشار بر جنوب اقیانوس اطلس کاهش یابد یا به بیان دیگر سیستم‌های جوی پرفشار اقیانوس اطلس (آزور) مسیر جنوب را طی کند از این رو سامانه بارشی پرفشار به جای فعالیت در شمال اروپا، جنوب این قاره و شمال آفریقا را دربرمی گیرد و با گذر از کشورهای غرب و جنوب غرب آسیا به ایران می‌رسد مانند دو سال اخیر.‌

 وی یادآور می‌شود: براساس پیش بینی های قبلی فروردین و اردیبهشت امسال بارش های بسیار مطلوبی در مرکز ایران، ارتفاعات زاگرس و البرز شاهد بودیم این شرایط تا پایان ماه جاری در مناطق مرکزی و تا پایان خردادماه در شمال غرب و شرق کشور ادامه خواهد داشت اما پس از آن وارد فصل گرم می شویم و پاییز پیش رو بر اساس پیش بینی‌ها خشک خواهد بود.‌

بارش‌های پاییزی در زاگرس مرکزی با اندکی تاخیر آغار می‌شود

همچنین حمیدرضا خورشیدی، مدیرکل هواشناسی استان اصفهان می‌گوید: بارش‌های پاییزی امسال با اندکی تاخیر آغاز خواهد شد از این رو ممکن است کشاورزان به دنبال بارش‌های دیرهنگام با مشکل مواجه شوند، با وجود این درصد تحقق پیش آگاهی‌های فصلی و ماهانه کم و حدود ۶۰ درصد است اما پیش‌بینی‌های یک تا دوهفته‌ای ۹۵ درصد محقق می‌شود.

وی درباره احتمال ورود کشور به یک دوره ترسالی دراز مدت نیز می‌افزاید: سناریوهای مختلفی در دنیا وجود دارند که وضعیت بارش‌ها را بررسی می کنند که برخی تایید می‌کنند که ایران تا چند سال آینده در ترسالی است ولی برخی می‌گویند ایران همچنان با خشکسالی روبه رو است.

ایران با پدیده تغییر اقلیم روبه روست

خورشیدی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر پیش‌بینی‌ها برای بارش‌ها، گاهی با خطای زیاد همراه است از این رو نمی‌توان با استناد به اینکه یک یا دو سال ترسالی بوده است گفت ترسالی بلند مدت پیش رو خواهیم داشت بنابراین برای این استدلال دور پیوندهایی را بررسی می‌کنند که بر منطقه ایران اثرگذار است و طبق آن مشخص می‌شود که اقلیم ایران به سمت ترسالی یا خشکسالی‌ها ادامه می‌یابد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه  در حال حاضر با پدیده تغییر اقلیم روبه رو هستیم، می‌گوید: این تغییر اقلیم باعث می‌شود برخی مناطق به سمت رخداد خشکسالی‌های چندین ساله پیش برود یا در برخی مناطق بارش‌های سنگین و سیل آسا را شاهد باشیم که هر دو خوب نیست زیرا نمی‌توان گفت چون حجم بارش‌ها اندکی افزایش می‌یابد وضعیت خوب می‌شود، شاید بارش‌های با حجم زیاد در زمان کوتاه رخ دهد و خسارت همراه داشته باشد بنابراین نمی‌توان گفت که اگر به سمت ترسالی می‌رویم، ترسالی مطلوبی است.

خورشیدی می‌گوید: دورپیوندها و سناریوهای مختلف مانند الگوی اقیانوس اطلس بررسی می‌شود و نظریه می‌دهند که منطقه‌ای به سمت ترسالی یا خشکسالی می‌رود.‌ با وجود این صحت و سقم هیچ کدام صد در صد نیست.

کد خبر 420841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.