ثبت و تدوین "تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی اصفهان"

مسئول امور موزه حمام رهنان گفت: سابقه هیأت های مذهبی را که در دوره پهلوی و از دهه ۲۰ به بعد در اصفهان تشکیل شده اند و آنچه تاکنون از اسناد و مدارک قابل دسترسی‌ بوده جمع آوری شده و به عنوان یک مجموعه منحصر بفرد در کشور به زودی رونمایی می‌شود.

به گزارش ایمنا، مسئول امور موزه حمام رهنان در خصوص اجرای پروژه "تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی" گفت: این پروژه در سال گذشته به همت موزه حمام رهنان وابسته به سازمات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به عنوان مرکز هنرهای آیینی سنتی اصفهان و با همکاری معاونت فرهنگی مناطق سه و یک شهرداری آغاز به کار کرد.

محمد معماریان با بیان اینکه "تاریخ شفاهی، علمی است که در چند دهه اخیر در دنیا باب شده و به عنوان علمی جدید اطلاعات موجود در خاطر افراد حاضر در آن عصر را به ثبت می رساند" اظهار کرد: در این پروژه هیات های مذهبی مناطق یک و سه که مهمترین بخش های مذهبی شهر اصفهان به شمار می روند انتخاب شدند و تاکنون سه مرحله از این پروژه انجام و تاریخ شفاهی ۱۴ هیأت جمع آوری شده است.

وی افزود: در این پروژه تلاش کردیم سابقه هیأت های مذهبی را که در دوره پهلوی و از دهه ۲۰ به بعد در اصفهان تشکیل شده اند و آنچه که تاکنون از اسناد و مدارک قابل دسترسی‌ بوده را جمع آوری کنیم.  سعی شد در این پروژه، هیأت های مذهبی به ترتیب شاخص هایی مانند سابقه تاسیس، اهمیت و عملکرد مهم هیأت در طول سال‌های گذشته تا به امروز انتخاب و اولویت بندی شوند که این کار توسط یک تیم پژوهشی ماهر و معتبر با مدیریت دکتر مهدی ابوالحسنی ترقی انجام و گزینه ها و افراد شاخص هر هیأت که گذشته آن هیأت را به وضوح به یاد داشتند، انتخاب شدند.

معماریان با بیان اینکه تقریبا از هر هیأت حدود ۱۰ نفر انتخاب شدند، افزود: روند کار به این صورت بود که با این افراد در مکان هیأت مصاحبه هایی انجام شد؛ تمام اطلاعات آنها از زمان تأسیس هیأت تاکنون استخراج و تمام مصاحبه ها به صورت مستند و تصویری با کیفیتی بسیار خوب ضبط شد.

وی تصریح کرد: پیاده سازی مصاحبه ها انجام شده و در حال تدوین کتاب "تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی" هستیم که به یاری خدا با تکمیل مراحل بعدی پروژه می توانیم کتاب جامع " تاریخ شفاهی هیات های مذهبی" را ارائه دهیم.

مسئول امور موزه حمام رهنان با بیان اینکه این پروژه در ایران بی سابقه بوده، یادآور شد: با توجه به بررسی های صورت گرفته تاکنون هیچ شهری بر روی موضوع تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی کار نکرده لذا باید گفت اصفهان در این زمینه پیشرو بوده است.

معماریان گفت: پیش از انجام این پروژه بر روی طرح تاریخ شفاهی بازار اصفهان کار شد که پروژه ای منحصر بفرد بود؛ این طرح حدود  دو سال پیش توسط موزه عصارخانه شاهی رونمایی شد؛ پروژه تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی هم کاری است در مسیر پروژه تاریخ شفاهی اصفهان که بر روی بُعد مذهبی این شهر متمرکز است.

وی ادامه داد: در پروژه تاریخ شفاهی هیأت های مذهبی اصفهان به موضوعاتی چون پیشینه آنها در زمان قبل از انقلاب، فعالیت های سیاسی و انقلابی هیأت‌ها و حضور آنها در ۸ سال دفاع مقدس و تقدیم شهدای خود به انقلاب پرداخته است.

معماریان اظهار کرد: پژوهشگرانی که در حوزه تاریخ شهری و محلی فعالیت می کنند می‌توانند به این مجموعه دسترسی پیدا کنند تا پژوهش های جدیدی را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما در این پروژه علاوه بر تاریخ شفاهی هیأت ها، تاریخ شفاهی محله های اصفهان را نیز آورده ایم چراکه هیأت ها به نوعی به محلات وابسته بودند و فعالیت های خود را در محلات شکل می دادند لذا تلاش کردیم نه تنها تاریخ شفاهی هیأت، بلکه تاریخ افراد و بزرگان، خیرین و شهدای آن محلات و تاریخچه محله را از بُعد تاریخ نگاری محلی گردآوری کنیم.

کد خبر 420695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.