به فکر گردشگری پساکرونا باشید قبل از آنکه دیر شود

یک کارشناس اقتصاد گردشگری گفت: گردشگری یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه اقتصاد شهری و حمایت از رشد پایدار شهر است و باید برای رونق آن در بازه زمانی پساکرونا فکری کنیم، قبل از آنکه دیر شود.

مهدی سوبرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تبعات شیوع بیماری کرونا بر صنعت گردشگری و مشاغل خرد فعال در حوزه این صنعت، اظهار کرد: صنعت گردشگری به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار اقتصادی و از موارد مورد تاکید در برنامه ششم توسعه، سخت‌ترین روزهای خود در طول تاریخ را تجربه می‌کند و به جرأت می‌توان گفت شیوع کرونا عامل مرگ بسیاری از مشاغل خرد فعال در حوزه خدمات این صنعت شده است.

وی افزود: البته به طور کلی صنعت گردشگری ایران در نیمه دوم سال گذشته به دلیل تبعات حوادث مختلفی همچون سقوط هواپیمای اوکراینی، روزهای سختی را تجربه کرد و شیوع گسترده این بیماری مسری در سراسر جهان، مزید بر علت شده تا روزگار مشاغل خرد فعال در این صنعت که این روزها تقریباً غیرفعال محسوب می‌شوند، سخت‌تر بگذرد.

این کارشناس اقتصاد گردشگری با اشاره به ابراز نگرانی مقامات ارشد بانک جهانی و اقتصاددانان از بحران مالی پساکرونا در کشورهای مختلف دنیا، تصریح کرد: بی‌شک شیوع این بیماری و نگرانی‌های عمومی ناشی از آن در آینده نزدیک تمام نخواهد شد و همین امر باعث شده بسیاری گردشگران خارجی و داخلی، سفرهای بلندمدت یا کوتاه مدت خود به مناطق مختلف را برای مدت‌های طولانی و نامعلومی به تأخیر بیندازند.

سوبرانی با اشاره به تأسیس وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در هفته‌های پیش از شیوع بیماری کرونا، اضافه کرد: با تأسیس این وزارتخانه صنعت گردشگری ایران جان تازه‌ای گرفته بود و به رغم تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی که مدام از ناامنی و گرانی در ایران صحبت می‌کردند، برنامه‌های مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری در نظر گرفته شده بود اما شیوع این بیماری اجرای بسیاری از این برنامه‌ها را متوقف کرد.

وی ادامه داد: درآمد مشاغل خرد و کلان بسیار زیادی در بستر شهر با رونق صنعت گردشگری عجین شده و در حقیقت جامعه هدف تشکیل بسیاری از اصناف نیز گردشگران بوده‌اند؛ از این رو لازم است تا دستگاه‌های اقتصادی دولت و وزارت میراث فرهنگی، نگاه ویژه ای به ساماندهی کسب و کارهای این صنعت داشته باشند و با ارائه تسهیلات کیفی و بخشودگی‌های مالیاتی به آنها، صنعت گردشگری را از بحران اقتصادی گسترده نجات دهند.

این کارشناس اقتصاد گردشگری خاطر نشان کرد: گردشگری یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه اقتصاد شهری و حمایت از رشد پایدار شهر است و باید برای رونق آن در بازه زمانی پساکرونا فکری کنیم، قبل از آنکه دیر شود.

کد خبر 420480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.