هلال ماه رمضان امسال برای عموم قابل رویت است

یک رصد کننده هلال ماه گفت: فردا جمعه بعد از غروب خورشید، هلال ماه رمضان با ارتفاع مناسب از افق، بدون استفاده از ابزارتوسط همه مردم قابل رویت است و روز شنبه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.

مهدی رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شروع هر ماه قمری با مقارنه ماه و خورشید آغاز می‌شود؛ مقارنه به زمانی گفته می‌شود که مرکز ماه و خورشید به نزدیکترین فاصله برسد.

وی افزود: برای ماه رمضان امسال مقارنه ماه و خورشید امروز صبح ساعت ۶ و ۵۵ دقیقه اتفاق افتاد و انتظار می‌رود بعد از غروب خورشید امروز هلال ماه رویت شود و فردا ماه مبارک رمضان باشد، اما به خاطر شرایط مداری ماه، هلال ماه امروز قابل مشاهده نیست.

این منجم و رصد کننده هلال ماه تصریح کرد: عرض دایرة البروجی ماه امشب به حداکثر منفی خود می‌رسد و ماه در پایین عرض دایرة البروج قرار می‌گیرد که حدودا منهای چهار درجه و ده دقیقه است؛ عرض دایرة البروج منفی موجب می‌شود امروز هلال ماه نه تنها در اصفهان بلکه در هیچ نقطه از کشور، حتی با تلسکوپ نیز رویت نشود.

رحیمی تاکید کرد: فردا بعد از غروب خورشید هلال ماه مبارک رمضان با ارتفاع مناسب از افق، توسط همه مردم، بدون استفاده از ابزار قابل رویت است و روز شنبه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: ما سه نوع هلال جوان، میانسال و پیر داریم که هلال ماه رمضان امسال جزء هلال‌های پیر بوده و به همین خاطر عموم مردم می‌توانند هلال ماه را به وضوح ببینند؛ امسال یک نقطه پر نور نیز بالای هلال ماه دیده می‌شود که سیاره ناهید یا سیاره زهره است.

این منجم و رویت‌گر هلال ماه ادامه داد: سن هلال ماه امسال از لحظه مقارنه امروز صبح پنج شنبه، تا زمان رویت هلال ماه فردا جمعه، ۳۶ ساعت و ۴۲ دقیقه و ارتفاع هلال از افق نیز چهارده درجه است که ارتفاع زیادی دارد و به راحتی قابل مشاهده است.

رحیمی عنوان کرد: با استفاده از محاسبات نجومی به راحتی می‌توان دریافت که هلال ماه در کدام قسمت از زمین قابل مشاهده بوده و درکدام قسمت قابل رویت نیست؛البته موضوع محاسبه با رویت متفاوت است، زیرا احتمال دارد وقتی گروه در محل رصدگاه قرار می‌گیرد، هلال در آن نقطه به دلیل غبار، رطوبت بیش از حد هوا یا ابر دیده نشود.

وی افزود: انجام محاسبات نجومی به ما کمک می‌کند در نقطه‌ای قرار بگیریم که احتمال مشاهده ماه زیاد است و بعد شروع به رویت هلال ماه می‌کنیم؛ در صورتی که رویت هلال احراز شد گزارش خود را به مراکز علمی و مراکز شرعی ارسال می‌کنیم.

این منجم و رویت‌گر هلال ماه با بیان اینکه ستاد استحلال با قوت و قدرت در حال کار کردن است، گفت: ۱۴ گروه رصدی در نقاط مختلف استان اصفهان به صورت علمی برای استهلال ماه مبارک رمضان تلاش می‌کنند و کار علمی بسیارخوبی در حال انجام است؛ گزارش‌ها پس از بررسی و در صورت تایید اعلام می‌شود.

رحیمی تاکید کرد: ماه رمضان امسال، رویت هلال ماه چندان مشکل نیست و مشاهده آسان است، اما پایان ماه رمضان و آغاز ماه شوال امسال، رویت هلال ماه اندکی مشکل است، زیرا به لحاظ علمی مدار ماه وضعیتی دارد که گروه‌ها باید با استفاده از ابزار، هلال ماه شوال را رویت کنند.

کد خبر 420352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.