۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۱
بی‌مهری به مهرنشینان مجلسی

هدف از اجرای طرح مسکن مهر، تحقق رویای خانه‌دار شدن اقشار محروم و متوسط جامعه بود، اما در عمل با چالش‌هایی مواجه شد که تبعات آن همچنان ادامه دارد و بروز کاستی‌های آن، گلایه‌های متقاضیان و ساکنان مساکن مهر را همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح مسکن مهر با وجود سرفصل‌های پیش‌بینی شده پس از گذشت بیش از یک دهه همچنان با مشکلاتی مواجه است و هر چند تدبیر دولت‌های یازدهم و دوازدهم گره‌گشایی شماری از آن‌ها بوده، اما بخش زیادی از مسائل آن همچنان باقی است.

طرح مسکن مهر شامل حدود شش هزار واحد برای متقاضیان مبارکه‌ای در شهر جدید علامه مجلسی اجرا شده است. سیاست این طرح ساخت واحد مسکونی در حاشیه شهرها بود و این مسئله در افزایش هزینه‌ واگذاری انشعابات جدید آب و برق، گاز و تلفن اثرگذار بوده و سبب کندی ادامه عملیات ساخت و ساز شده است.

این روزها شمار زیادی از ساکنان واحدهای مسکن مهر از رعایت نشدن اصول مهندسی در ساخت و سازها، کاستی کیفیت و کاربرد مصالح ساختمانی غیر استاندارد، نبود خدمات و امکانات زیربنایی و روبنایی ناراضی هستند.

پرداخت هزینه کم‌کاری‌ها از جیب مهرنشینان

محمد اسلامی از ساکنان مسکن مهر شهر علامه مجلسی از جنس نامناسب و غیراستاندارد شبکه‌های آب، برق و گاز گلایه دارد و می‌گوید: اصلاح این شبکه‌ها هزینه‌های زیادی بر ساکنان مجتمع‌ها تحمیل می‌کند؛ کمتر از سه سال است که در یکی از واحدهای مسکن مهر مجلسی سکونت دارم، اما هر بار باید یکی از وسائل بکار رفته در ساختمان را تعویض کنم.

وحید پناهپوری دیگر ساکن مسکن مهر مجلسی، تصریح می‌کند: نبود امنیت در این منطقه از مشکلات مهمی است که ساکنان با آن مواجه هستند و تاکنون در این محل سرقت‌های بسیار شده است.

او می‌گوید: این مجتمع‌ها امنیت ندارند و به علت باز بودن فضای اطراف آن، سرقت‌های متعددی اتفاق افتاده است؛ در نوروز امسال نیز خودروی یکی از ساکنان ربوده شد؛ در اطراف مجتمع مسکونی که ما ساکن هستیم حصار کشیده شده، اما درب ورودی تعبیه نشده و می‌گویند این مورد جزو قرارداد نیست.

جمال رضایی از دیگر ساکنان مسکن مهر شهر علامه مجلسی با اشاره به کمی تعداد مغازه‌ها و فروشگاه‌های این منطقه، تاکید می‌کند: برای خرید برخی اقلام باید به خیابان‌های اطراف و یا شهر مبارکه مراجعه کنیم.

او ادامه می‌دهد: قیمت تمام شده واحدها به علت تاخیر در ساخت و طولانی شدن مراحل قانونی واگذاری نسبت به قیمت پیش‌بینی اولیه افزایش داشته است.

تلاش می‌کنیم مشکلات رفع شود

شهردار شهر علامه مجلسی با اشاره به امکانات رفاهی و خدماتی مسکن مهر، می‌گوید: مشارکت در تامین روشنایی معابر و نصب تیرهای چراغ برق در پنج بلوار منتهی به منازل مسکن مهر، تغییر خطوط حمل و نقل مسافر و گردش اتوبوس‌های واحد در همه محلات شهر با توجه به مشکل پراکندگی محله‌ها و جانمایی و استقرار ایستگاه‌های اتوبوس در همه محله‌ها، بهسازی و اصلاح پارک‌های محله‌ای و کاشت ده‌ها گونه گیاهی و اصله درخت در این پارک‌ها و اصلاح روشنایی پارک‌های محله‌ای از مهم‌ترین اقدامات شهرداری برای ارایه خدمات بهتر به ساکنان مساکن مهر بوده است.

آیت‌الله اسلانی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا هر چه سریع‌تر مشکلات  واحدهای مسکن مهر شهر علامه مجلسی رفع شود، می‌افزاید: نصب و احداث وسائل بازی، اصلاح ست‌های ورزشی پارک‌ها و حفظ و نگهداری پارک‌ها و فضای سبز محیط پیرامونی منازل مسکونی از دیگر اقدامات شهرداری مجلسی برای خدمات‌رسانی به اهالی ساکن در مسکن مهر این شهر است.

شهردار مجلسی می‌گوید: جمع‌آوری ضایعات و نخاله‌های ساختمانی با توجه به حجم انبوه ساخت و سازها و نظافت همه روزه معابر و محیط با توجه به تراکم جمعیت و جمع‌آوری زباله‌ها به صورت روزانه، مشارکت در راه‌اندازی مجموعه ورزشی زورخانه واقع در محله مهران مسکن مهر، آبیاری فضای سبز و اصلاح مبلمان آن و ارتقای کیفیت و افزایش تعداد کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برای سنین مختلف، ایجاد نمایشگاه و جشنواره‌های فرهنگی برای ساکنان شهر و بویژه ساکنان مسکن مهر در کانون فرهنگی بهشت از دیگر اقدامات و خدمات شهرداری به شهروندان است.

اسلانی عنوان کرد: مشارکت همه جانبه در امور فرهنگی مساجد واقع در محله‌های مسکن مهر از جمله یادواره شهدا و چجشن های دینی و مراسم سوگواری وجود دارد.

اسلانی با اشاره به اقدامات شهرداری برای زیباسازی اماکن مهر این شهر، تصریح می‌کند: رنگ‌آمیزی کامل جداول، خط‌کشی خیابان‌ها و نصب علائم ترافیکی در خیابان‌های تازه تاسیس، تعمیر ترانشه‌ها و سنگ فرش‌های معابر و پیاده‌روها و گل‌کاری و اهدای درخت به مجموعه‌های متقاضی در این زمینه انجام شده است.

او با بیان اینکه احداث و اصلاح زمین‌های ورزشی در محله‌های مسکن مهر انجام شده است، خاطرنشان می‌کند: لایروبی کانال‌های روباز و سربسته منطقه و هدایت آب‌های سطحی و رفع خطر سیلاب از این مناطق نیز بر اساس مصوبات ستاد مدیریت بحران انجام شده است.

شهردار شهر علامه مجلسی با اشاره به مشارکت شهرداری در اجرای فناپ‌ تلکام خطوط اینترنت با تلفن ثابت، اظهار می‌کند: برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در مساجد با حضور مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر برای رفع مسائل و مشکلات شهروندان ساکن در این واحدها و مشارکت و همکاری شهرداری با شرکت گاز جهت انتقال هر چه سریع‌تر خطوط گاز به منازل مسکونی واقع در مسکن مهر انجام شده است.

وجود کاستی‌ها را می‌پذیریم

ایمان ابراهیمیان، رییس شورای اسلامی شهر علامه مجلسی نیز با بیان اینکه  خدمات زیربنایی مسکن مهر در این شهر کامل است، می‌گوید: در زمینه خدمات روبنایی کمبودهایی بود که با پیگیری‌های مجموعه مدیریت شهری، سرای محله، ورزشگاه چندمنظوره و کانون فرهنگی بهشت احداث شد و برخی نیز در حال احداث است.

او می‌افزاید: تجهیز پارک‌ها به مبلمان مناسب و جدید، نصب ست‌های ورزشی، توسعه فضای سبز و انجام روشنایی بلوارها در محدوده فضای سبز نیز در دست اقدام است.

رییس شورای اسلامی شهر علامه مجلسی اضافه می‌کند: بخش عمده جمعیت شهر در مسکن‌های مهر ساکن شده‌اند و به همین دلیل باید امکانات خدماتی با توزیع متوازن، در اختیار این شهروندان نیز قرار بگیرد.

ابراهیمیان ادامه می‌دهد: ساکنان مسکن‌های مهر شهر علامه مجلسی به بانک و دستگاه ATM دسترسی ندارند، البته با پیگیری‌های مستمر شورای اسلامی شهر در این خصوص به زودی یک دستگاه عبابر بانک ملی در این منطقه نصب خواهد شد.

او می‌گوید: شهر جدید علامه مجلسی در۶۰ کیلومتری اصفهان قرار دارد که در سال ۱۳۶۸ و با هدف جذب سرریز جمعیتی این کلانشهر و اسکان  کارکنان مجموعه‌های صنعتی اطراف در ۱۸ کیلومتری شهر مبارکه پایه‌گذاری شد و هم‌اکنون حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت دارد.

رییس شورای اسلامی شهر علامه مجلسی اضافه می‌کند: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه شهر علامه مجلسی، برنامه‌هایی همچون اتصال به خط مترو منطقه‌ای اصفهان، تامین آب شرب و فضای سبز برای توسعه پایدار آن، بهره‌مندی از محور ترانزیتی شمال ـ جنوب در سال‌های آینده، این شهر را از شرایط سکونت بهتری برخوردار می کند.

ابراهیمیان اظهار می‌کند: ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز زندگی شهری به افزایش جمعیت و استقبال بیشتر مردم برای زندگی در شهر جدید علامه مجلسی منجر خواهد شد و این شهر به تدریج پویایی و نشاط لازم را به دست می آورد.

او با بیان اینکه رفع مشکلات مسکن مهر از مطالبات اصلی ساکنان این منطقه است که تحقق آن تعامل و هماهنگی بین‌ دستگاهی و عمل به وعده‌ها را می‌طلبد، می‌گوید: از زمانی که مسکن‌های مهر در این شهر ساخته شد، جمعیت شهری ۶۰ درصد افزایش یافت که اکثرا از اقشار ضعیف استان و شهرستان مبارکه و نیازمند حمایت هستند.

رییس شورای اسلامی شهر علامه مجلسی با بیان اینکه این شهر یکی از سه شهر جدید استان است که چهار هزار و ۸۰۰ واحد مسکن مهر در در محلات ماهان و کوشش آن واقع شده است، تصریح می‌کند: قسمت‌هایی از این شهر که به صورت آپارتمان‌نشینی است نیاز به فرهنگسازی یا کار فرهنگی دارد و برای تامین و ارتقای امنیت این قسمت با همکاری کلانتری منطقه بروشورهایی بین شهروندان انجام شده است.

کد خبر 420277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.