حداقل ۳۰ درصد از هزینه‌های شهرداری صرف مقابله با کرونا می‌شود

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در شرایط فعلی ۳۰ تا ۴۰ درصد از درآمد و هزینه‌های شهرداری اصفهان صرف مقابله با شیوع کرونا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی شامگاه چهارشنبه در یک گفت‌وگوی آنلاین با اشاره به نقایص حوزه مدیریت بحران کشور، اظهار کرد: اگرچه مقابله با حوادث و بلایای طبیعی بخشی از ساختار معیوب مدیریت بحران کشور را اصلاح کرده است اما این‌بار نیز در مواجهه با کرونا مدیریت بحران ضعف بسیاری داشت.

وی افزود: دو ماه طلایی از زمانی که شیوع بیماری از چین شروع شد فرصت داشتیم تا شرایط پیشگیری و تجهیزات موردنیاز را پیش‌بینی و آماده کنیم که این زمان ازدست رفت.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان جزء اولین استان‌هایی بود که بعد از قم درگیر کرونا شد، تصریح کرد: در همه دنیا با شیوع کرونا شاهد قرنطینه، تعطیلی و اعمال محدودیت‌هایی همراه با حمایت‌های اقتصادی از سوی دولت بودیم اما  اتخاذ نشدن این تصمیمات در ایران به برخی از کلانشهرها مانند اصفهان که پرتردد و گردشگرپذیر بودند، آسیب جدی وارد کرد.

وی ادامه داد: با وجود آنکه به مردم گفته می‌شد از خانه بیرون نیایید و مدام تاکید بر این بود که باید ترددها کنترل شود، درمقابل دولت اعلام می‌کرد اگر در مهلت مقرر به پمپ بنزین مراجعه نکنید سهمیه‌های بنزین می‌سوزد یا اقدام به عرضه سیم کارت در دفاتر خدمات ارتباطی می‌کند.

محمدی خاطرنشان کرد: ارائه اطلاعات ضد و نقیض، رفتارهای متفاوت با سایر کشورها و وجود تصمیمات متناقض در کشور، مردم را میان رعایت تصمیماتی که ستاد ملی کرونا می‌گرفت با مشکلاتی که در جامعه بود دچار تناقض می‌کرد؛ همین امر باعث کاهش نشاط اجتماعی و کاهش سیستم ایمنی جامعه در برابر کرونا شد.

وی با اشاره به اینکه اگر دولت بخشی از نیاز معیشتی جامعه را تامین می‌کرد می‌توانستیم شاهد سیر نزولی شیوع کرونا باشیم، اضافه کرد: مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها را قبول داریم اما برخی از تصمیمات در آزادسازی اصناف و یا بخش‌هایی از فاصله‌گذاری هوشمند قابل قبول نیست.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در مدیریت شهری ستاد ویژه مقابله با کرونا به ریاست شهردار و معاونت‌های خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و فرهنگی، اجتماعی و ورزشی تشکیل و شهرداری از ابتدا با تمام نیروهای خود بدون تعطیلی تصمیمات ستاد استانی مقابله با کرونا را انجام داده است.

وی اظهار کرد: حمایت از ۱۲۰ هزار خانوار با توزیع اقلام بهداشتی، ضدعفونی کردن نقاط حساس، شست‌وشو و تدفین فوتی‌های کرونا، تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای مقابله با شیوع کرونا، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مربوط، تجهیز نقاهتگاه‌ها، اجرای فرهنگسرای مجازی و اقدامات بسیار دیگر، از خدمات مدیریت شهری در این روزها بوده است.

محمدی با بیان اینکه در شرایط فعلی ۳۰ تا ۴۰ درصد از درآمد و هزینه‌های شهرداری اصفهان صرف مقابله با شیوع کرونا می‌شود، افزود: هرروز زباله‌های عفونی به منطقه کوهپایه و ورزنه منتقل می‌شود تا با زباله‌سوز ازبین برود.

وی تصریح کرد: روزانه ۳۰۰ تا یک‌هزار تن و در روزهای بعد از تعطیلات نوروز حتی تا یک‌هزار و ۴۰۰ تن زباله توسط مدیریت پسماند شهرداری جمع‌آوری شد که با وجود خطرات آن، شهرداری خود را ملزم به قبول مسئولیت می‌داند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: درحال جمع‌آوری اطلاعات مربوط به خانواده افراد فوت شده از بیماری کرونا، بیماران مبتلا و حتی کسانی که بیماری نداشته ولی دچار آسیب روانی ناشی از کرونا شده‌اند، هستیم.

وی اضافه کرد: این اطلاعات در ۱۴۰ آیتم مربوط به موارد بهداشت روانی با همکاری بهزیستی و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تحلیل خواهد شد تا با استفاده از تسهیلات مدیریت شهری، اصفهان به یکی از شهرهای مجهز در دوران پساکرونا تبدیل شود.

محمدی با بیان اینکه برای مواجهه با پیک دوم کرونا که احتمال وقوع آن وجود دارد، ستاد ویژه کرونا در شهرداری تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد، خاطرنشان کرد: فاصله‌گذاری و نشانه‌گذاری‌ها در مترو انجام و محلول‌های ضدعفونی کننده نیز در محل‌های پیش‌بینی شده آماده است.

وی درباره وضعیت ساماندهی کارتن‌خواب‌ها در شرایط شیوع کرونا گفت: مرکزی به عنوان "نقاهتگاه پیش از مرکز" پیش‌بینی شده تا کارتن‌خواب‌ها پس از جمع‌آوری به‌مدت ۱۴ روز توسط دانشگاه علوم پزشکی تحت نظارت بوده و غذا و اسکان آن‌ها نیز توسط مدیریت شهری تامین می‌شود تا پس از طی زمان مدنظر اگر احتیاج داشتند تحت عنوان ماده ۱۶ ساماندهی شوند، بهزیستی آن‌ها را بپذیرد.

کد خبر 420226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.