پایداری شهرها در گرو ساختمان‌های مدور

ساختمان‌های مدور نسبت به ساختمان‌های مرسوم مستطیلی و فرم‌های نامنظم دارای مزایایی است که لزوم توجه بیشتر طراحان به معماری مدور را طلب می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اجداد ما غالباً خانه‌های مدور می‌ساختند و در فرهنگ‌های مختلف این سبک خانه‌ها متداول بود. به‌ عنوان مثال می‌توان از یورت‌های عشایر، خانه‌های اسکیموها، خانه‌های سرخ‌پوستان، کلبه‌های آجری و گلی آفریقایی و خانه‌های مدور اروپایی نام برد. امروزه کمتر از معماری مدور در طراحی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. خانه‌های مدور دارای مزایایی است که در ادامه به شرح آن‌ها پرداخته می‌شود.

خانه‌های مدور آفریقایی

خانه‌های مدور سرخ‌پوستان آمریکایی (ناواجو)

۱. انرژی نهان کمتر

محیط دایره نسبت به مساحتش در مقایسه با هر شکل دیگری کمتر است. یک خانه مدور دارای طول دیوار خارجی کمتر است، بنابراین برای ساخت آن به مصالح کمتری نیاز است. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد مصالح کمتری برای ایجاد یک ساختمان مدور در مقایسه با یک طرح مستطیلی لازم است. لازم به ذکر است انرژی نهان به مجموع انرژی‌های فاز تولید گفته می‌شود و از مرحله استخراج مواد اولیه تا حمل‌ونقل را شامل می‌شود.

۲. بهره‌وری انرژی بیشتر

یک خانه مدور مساحت سطح کمتری نسبت به فضای کف در مقایسه با ساختمان‌های معمول مستطیلی دارد که موجب می‌شود مساحت کمتری در تماس با فضای آزاد قرار می‌گیرد؛ بنابراین انرژی مصرفی جهت گرمایش و سرمایش فضای داخلی کاهش می‌یابد.

معمار فرانسوا ماسو (Francois Massau) می‌گوید: یک خانه مدور نسبت به یک خانه مستطیل مرسوم بهره‌وری انرژی بهتری دارد زیرا فضای مرده کمتری (گوشه و کنار) برای تجمع هوای سرد وجود دارد و همچنین هوای سرد کمتری وجود دارد چون باد در اطراف ساختمان جریان می‌یابد به جای اینکه به یک دیوار صلب برخورد کند.

۳. مقاوم در برابر زمین‌لرزه و باد

یک خانه مدور شامل ده‌ها نقطه به هم پیوسته است که ترکیبی منحصر به فرد از انعطاف‌پذیری و استحکام را به وجود می آورد و موجب می‌شود به طور قابل‌توجهی نسبت به ساختمان‌های مستطیلی در هنگام زلزله، مقاومت بیشتری داشته باشد.

باد و امواج سونامی به طور طبیعی در اطراف یک ساختمان مدور حرکت می‌کنند و فشار کمتری به ساختمان وارد می‌شود. یک سقف مدور همچنین در برابر نیروی بالابرنده که می‌تواند سقف را از ساختمان جدا کند مقاوم است.

https://std1.bebee.com/br/pb/142248/262f72be/900

الی آتیا (Eli Attia)، معمار و طراح خانه‌های مدور در این رابطه می‌گوید: رفتار بهتر آیرودینامیکی خانه‌های مدور فشار باد بر روی ساختمان را کاهش و به حداقل می‌رساند (کمتر از نیمی از فشار وارد بر یک ساختمان مربع و بسیار کمتر از فرم‌های نامنظم ساختمان) و فرم مدور ساختمان‌سازی مؤثرترین و اقتصادی‌ترین روش برای تحمل بادهای شدید است.

https://std1.bebee.com/br/pb/142248/e7742193/900

هنگامی که طوفان چارلی در سال ۲۰۰۴ به بندر شارلوت فلوریدا برخورد کرد، یکی از شهروندان با نام راجر مگیل (Roger Magill) به خانه چوبی و مدور خود که چند ماه پیش از توفان بنا شده بود پناه برد. پس از توفان مگیل با تعجب متوجه شد خانه‌اش تنها خانه در منطقه است که آسیب ندیده است. سقف خانه مقابلش تخریب شد و به منازل آن ناحیه حدود ۵۱٪ آسیب وارد شد.
 

۴. هزینه ساخت پایین (اقتصادی)

هزینه ساخت خانه‌های مدور نسبت به ساخت‌های مستطیل شکل به مراتب کمتر است. آن‌ها از مصالح کمتری در ازای مساحت کف مشخص استفاده می‌کنند و همچنین سرعت ساخت بالاتری دارند. مساحت سطح پیرامونی کمتر نیز به معنای اقتصادی‌تر بودن خانه‌های مدور است.

۵. آکوستیک بهتر

امواج صوتی با حرکت پیرامون ساختمان مدور میرا می‌شوند و بدین ترتیب فضای داخلی از صداهای بلند خارجی محافظت می‌شود. مدور بودن همچنین موجب کاستن صداهای درون می‌شود، بنابراین یک خانه مدور مناسب برای استراحت یا برای معاشرت و گوش دادن به موسیقی است.
 

۶. کنترل هوای طبیعی

 یک خانه مدور وزش باد در جهات مختلف را می‌گیرد و تهویه یکنواخت و مداوم در سرتاسر خانه را تضمین می‌کند.
 

https://std1.bebee.com/br/pb/142248/a0bab47e/900


۷. حداکثر روشنایی روز و انرژی خورشیدی

خانه مدور در طول روز در معرض بهینه نور و انرژی خورشیدی قرار دارد. پرتوهای خورشید عمود بر دیوار بیرونی خانه مدور است.

 

https://std1.bebee.com/br/pb/142248/ea095739/900

۸. خانه‌های مدور در طراحی معماری انعطاف‌پذیرند

الزامی نیست که حتما اتاق‌های دایره‌ای در یک خانه مدور وجود داشته باشند، می‌توانید اتاق‌های مستطیلی رایج با مزیت پنجره‌های پانوراما داشته باشید. ازآنجاکه دیوارهای داخلی هیچ نوع تحمل بار یا نقش سازه‌ای یا عملکرد خدماتی (آب ، برق) ندارند، طراحی اتاق‌ها می‌تواند بر اساس سلایق شخصی صورت گیرد یا گزینه‌های زیادی را در اختیار طراح قرار دهد.

https://std1.bebee.com/br/pb/142248/c08461ba/900

دیوید رایت، معمار طراح یورت، می‌گوید: "زندگی مدور تعادلی در نگاه کردن به بیرون و درون ایجاد می‌کند، نگاه به محیط طبیعی و اطراف و مجددا به داخل و به خود."

ترجمه از: حمید بهبهانی

کد خبر 420140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.