شورا برای اصلاح نقایص سبک‌های معماری، حق رای ندارد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان گفت: اصلاح نقایص موجود در معماری ساختمان‌ها در ضوابط شهری گنجانده می‌شود که باید در کمیسیون ماده پنج به تصویب نهایی برسد اما شورای شهر در این کمیسیون یک عضو ناظر بوده و حق رای ندارد.

نرگس نورالله‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه همدان و دیگر شهرهای ایران با معیارهای استاندارد معماری سبز و منطبق با اقلیم بسیار فاصله دارند، اظهار کرد: اگر به معماری قدیم ایران بازگردیم، بناها منطبق با اقلیم، زمین و انرژی‌های طبیعی بوده است اما اکنون در فضای علمی و اجرایی نتوانسته‌ایم از قدمت و اصالت معماری ایرانی در جهت بهینه استفاده کرده و آن را توسعه دهیم.

وی افزود: تجارب گذشته شهرها در استفاده از معماری منطبق بر اقلیم‌های منحصر بفرد مناطق مختلف کشور، در سال‌های اخیر کنار گذاشته شده و به‌طور مثال سبک معماری ویژه اقلیم گرم و خشک همانند اقلیم معتدل و مرطوب شکل گرفته است.

ناهماهنگی در معماری‌ها حاصل تعدد طراحان است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: در گذشته فردی که بنای ساختمان را طراحی می‌کرد، به تمام ابعاد آن از لحاظ سازه‌ای، معماری، تاسیسات، نور، بهداشت و دیگر شاخص‌های یک ساختمان اندیشیده بود، همه را در نظر می‌گرفت و برای تمام نیازهای ساختمان در سبک معماری خود یک پاسخ داشت.

وی اضافه کرد: امروزه متخصصان معماری کشور فقط به بخشی از ساختمان توجه می‌کنند مثلا متخصص مربوطه تنها بر روی سازه بنا متمرکز می‌شود و دیگر ابعاد ساختمان در نگاه او مورد غفلت قرار می‌گیرد.

نورالله‌زاده تقسیم شدن بخش‌های مختلف معماری یک ساختمان میان چند نفر را عاملی برای ایجاد ناهماهنگی در بناهای مسکونی دانست و خاطرنشان کرد: به‌طور مثال در یک ساختمان چهار نفر مهندس طراح وجود دارد که چهار نفر بر عملکرد آن‌ها نظارت می‌کنند، یک نفر هماهنگ می‌کند و یک نفر نیز اجرا می‌کند؛ این تعداد افراد در یک ساختمان اثرگذار هستند و نتیجه مانند ضرب‌المثلی می‌شود که گفته‌اند "آشپز که دوتا شد، آش یا شور می‌شود یا بی‌نمک"

بخشی از آسیب روحی مردم مربوط به سبک‌های معماری است

وی ادامه داد: نگاه به معماری ساختمان‌ها باید به گونه‌ای باشد که ببینیم آیا به نیازهای روحی افراد ساکن در خانه که می‌خواهند با سکونت در آن احساس آرامش کنند توجه شده است یا خیر؟ از طرفی نیاز است در مجامع دانشگاهی و نظام مهندسی بار دیگر برای اصلاح ناهماهنگی‌هایی که میان متخصصان به‌وجود می‌آید بازنگری انجام شده تا این تعدد و تفرق، یکی شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه بدون شک بخشی از آسیب‌های روحی که به مردم می‌رسد مربوط به معماری خانه‌ها است، افزود: معماران ساختمان‌هایی را طراحی می‌کنند که حریم صوتی در آن لحاظ نمی‌شود، بوی غذای یک خانه در تمام مجتمع می‌پیچید و برای رفع نقایصی که باعث ایجاد مشکل در سلامت ساکنان شده و به حوزه معماری باز می‌گردد، راهکاری اندیشیده نمی‌شود.

وی گفت: اگر امروزه کودکان دچار کمبود ویتامین D و چاقی مفرط هستند، بخشی از علت این امر ناشی از معماری ساختمان‌ها است چون خانه‌ها از فضای کافی و نور طبیعی بی‌بهره هستند و بازهم علت عمده آن به سبک زندگی و نحوه معماری شهرها بازمی‌گردد که باید برای آن برنامه خاصی تدوین شود.

کمیسیون ماده پنج تغییرات را نمی‌پذیرد

نورالله‌زاده اظهار کرد: اصلاح این نقایص در ضوابط شهری گنجانده می‌شود که باید در کمیسیون ماده پنج به تصویب نهایی برسد اما شورای شهر در این کمیسیون یک عضو ناظر بوده و حق رای ندارد.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع همدان، تصریح کرد: مسئولین صاحب رای در کمیسیون ماده پنج معتقدند باید نقایص مذکور به طور کلی در طرح تفصیلی پیش‌بینی شود و نمی‌پذیرند که تغییرات لازم در حوزه معماری و شهرسازی اتخاذ شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: به شدت احساس می‌کنم اگر این تغییر ضوابط حتی یک سال به تاخیر انداخته شود، ضرر آن متوجه مردم و شهر خواهد بود اما شورای شهر در حوزه تصمیم‌گیری نقشی ندارد و تنها پیشنهاد دهنده است؛ هرچند که پیشنهادها را نیز داده‌ایم اما اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

ترغیب صاحبان املاک به حفظ بناهای ارزشمند

وی با بیان اینکه شورای شهر برای حفظ بناهای ارزشمند شهر با اهرم تشویقی و ترغیبی ورود کرده است، خاطرنشان کرد: افرادی که اقدام به مرمت و باززنده‌سازی بناهای واجد ارزش در سطح شهر همدان کنند، از تمام عوارض قابل پرداخت معاف هستند تا بدین سبب اصالت بافت‌های معماری با ارزش حفظ شود.

نورالله‌زاده اضافه کرد: برخی از افراد بناهای ارزشمند و اصیل را در جهت کاربری‌های دیگر استفاده می‌کنند که برای مقابله با آسیب رسیدن به این بناها، نیاز به تغییر ضوابط داریم و طبق آنچه گقته شد این امر در اختیار شورا نیست.

وی افزود: اداره میراث فزهنگی با طرح مطالعاتی خود را آغاز کرده که براساس آن برنامه‌ای برای حفظ بافت قدیمی همدان تدوین می‌شود که امیدواریم خروجی آن طرحی شایسته بوده و در جهت حفظ بناهای دارای ارزش بکار گرفته شود.

کد خبر 420041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.