۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۸
حقی که در معابر ضایع می‌شود

اجناس و مصالح خود را بی‌محابا در کوی و برزن رها می‌کنند و بی آنکه حقی برای دیگران قائل باشند، تنها به فکر مصالح و منافع خود هستند. حق دیگران را لگدکوب امیال خود می‌کنند و در برابر اعتراض‌ها بی‌اعتنا هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معابر تنگ و خیابان‌ها باریک است و گذر از آن‌ها سخت و طاقت‌فرسا است، مخصوصا اگر باری بر خودرو یا متاعی بر دوش داشته باشید، اما آنان عبور را بیش از آنکه هست، سخت می‌کنند و بر دشواری اوضاع می‌افزایند. آنان سدی هستند در برابر دیگران که معبر و خیابان‌ را ملک مطلق خود می‌دانند و با رها کردن اجناس و مصالح خود در پیاده‌رو و خیابان سبب آزار دیگران می‌شوند.

پیاده‌راه در تسخیر اصناف

یوسف دانایی از شهروندان دهاقانی می‌گوید: بعضی از مغازه‌های سنگ‌بری، تعمیر کامیون و در و پنجره‌ساز که سر و صدای زیادی هم تولید می‌کنند در بلوار اصلی واقع شده پارک خودرو و کامیون و و موتورسیکلت در مقابل آن‌ها و قرار دادن شیلنگ، پمپ باد، کپسول جوشکاری و تابلوهای تبلیغاتی حاشیه خیابان و پیاده‌روها مسیر عبور و مرور را تنگ‌تر و مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد می‌کند؛ حتی چند بار به خاطر این اقدامات در این محدوده تصادف‌هایی شده است.

روح‌الله استاد دیگر شهروند دهاقانی نیز با اشاره به مزاحمتی که فروشندگان پنجشنبه‌بازار برای رهگذران ایجاد می‌کنند، تصریح می‌کند: این فروشندگان که تعداد آن‌ها هم زیاد است، اجناس خود را تا میانه پیاده‌رو قرار می‌دهند؛ در محدوده محل تجمع آن‌ها، تعداد زیادی موتورسیکلت و خودرو پارک شده و باعث ترافیک می‌شود.

او با بیان اینکه فرهنگ شهروندی در زمینه ایجاد سد معبر و خودداری از تضییع حقوق دیگران باید اصلاح شود، تاکید می‌کند: در شهر یک پارکینگ وجود دارد و استفاده از آن رایگان است، با وجود این بسیاری از رانندگان خودروی خود را در حاشیه خیابان پارک می‌کنند که باعث افزایش ترافیک و برخورد موتورسواران و دوچرخه‌سواران می‌شود.

معضلی بزرگ در شهری کوچک

اما علی‌اصغر افشاری، مسئول واحد اجرایی و تخلفات شهری شهرداری دهاقان نیز سد معبر را از معضلات مهم این شهر می‌داند و می‌گوید: بیش از ۶۰ فقره اخطاریه پیرامون رفع سد معبر در محیط شهری در نیمه دوم سال گذشته صادر شده است.

او خاطرنشان می‌کند: با توجه به اجرای طرح نظارت بر معابر شهری، اندکی از موارد تخلف سد معبر کاسته شده، اما شهرداری از همه امکانات قانونی ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها استفاده می‌کند تا این آسیب شهری به طور کامل از بین برود.

مسئول واحد اجرایی و تخلفات شهری شهرداری دهاقان می‌افزاید: بیشتر اخطاریه‌های صادر شده در زمینه رفع سد معبر مربوط به تخلیه مصالح و نخاله‌های ساختمانی در پیاده‌رو و حاشیه خیابان بوده است.

افشاری با انتقاد از پارک خودروهای فروشندگان در حاشیه خیابان‌ها، ادامه می‌دهد: هر گونه ایجاد مزاحمت برای شهروندان تخلف محسوب می‌شود و باید با آن برخورد شود، اما اگر شهروندان به حقوق دیگران احترام بگذارند و از قانون‌شکنی خودداری کنند، ماموران شهری می‌توانند نیرو و توان خود را بر ارائه خدمات در سایر بخش‌ها متمرکز کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: در پنج ماه گذشته موارد زیادی از اشغال پیاده‌روها از سوی برخی فروشندگان میوه و تره‌بار و قرار دادن وسایل و تابلوهای تبلیغاتی کسبه و مغازه‌داران در حاشیه خیابان و محل پارک خودروها مشاهده شد که در بسیاری موارد پس از صدور اخطار رفع شد.

رفع سد معبر، نیازمند مشارکت شهروندان

بتول شیروانی، عضو شورای اسلامی شهر دهاقان نیز از برگزاری کارگاه آموزش اشتغالزایی ویژه بانوان این شهر در حمام تاریخی محله نو دهاقان خبرمی‌دهد و تاکید می‌کند: معضلات و مشکلات بازار روز از جمله سد معبری که ممکن است برای شهروندان داشته باشد باید رفع شود، اما لازم است قسمتی هم ویژه برای بانوان در این بازار در نظر بگیرند.

او اظهار می‌کند: در قسمتی از فضای بازار روز، بانوان به فروش لباس، خشکبار و صنایع دستی می‌پردازند که از تولیدات خود آن‌هاست و این محل باید توسعه پیدا کند؛ البته این مسئله باعث افزایش تعداد مراجعان به این محل می‌شود و شهرداری باید برای رفع مشکل پارکینگ و جلوگیری از سد معبر توسط فروشندگان آن برنامه‌ریزی کند.

او می‌گوید: بازارهای هفتگی به علت شیوع کرونا تعطیل شده است و مشکلات سد معبر شهری هم به این موارد خلاصه نمی‌شود، البته نیروهای شهرداری با همه توان در این زمینه فعالیت می‌کنند و شهروندان هم باید با احترام به حقوق دیگران مدیران شهری را در رفع این معضل یاری کنند.

عضو شورای اسلامی شهر دهاقان با اشاره به اجرای طرح بزرگ نذر اشتغال در این شهر، تصریح می‌کند: وقتی به فردی آموزش داده می‌شود تا شغلی را برای خود ایجاد کند باید محلی نیز جهت عرضه محصولات پیش‌بینی شود تا مجبور به دستفروشی و اشغال پیاده‌رو نباشند.

شیروانی از صدور کارت‌های هویت به غرفه‌داران پنجشنبه‌بازار با مشارکت اداره مجمع امور صنفی شهرستان خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: زمین این بازار، خصوصی است و باعث شده غرفه‌بندی انجام نشود همین مسئله باعث فعالیت نامنظم غرفه‌داران شده است؛ در حال حاضر بیش از ۱۱۰ فروشنده در بازار روزفعالیت می‌کنند که بیشتر آن‌ها کارت شناسایی دارند.

کد خبر 419961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.